• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Esonda

hur tusan gör man med musiken om man gifter sig utomhus då?? :S

• Kjell Präst
    capu skrev 2008-11-16 10:48:02 följande:
    Hej!Såg att detta stod på stockholmstads hemsida:Du som tillhör Svenska kyrkan har rätt att gifta dig i den församling som du eller din blivande make/maka tillhör. I regel kan ni även - mot en avgift - gifta er i en annan församling.Vi kommer inte att gifta oss i vår församling, vad kostar det då att vara någon annanstans?
    Detta är fel. Det kostar ingenting att vara i en annan församling. Församlingarna clearar detta sinsemellan.
  • Kjell Präst
    Esonda skrev 2008-11-16 10:53:04 följande:
    hur tusan gör man med musiken om man gifter sig utomhus då?? :S
    Det kan variera. Jag har haft en vigsel där jag själv spelade gitarr till psalmerna... En bandspelare kan ju också fungera.
  • SM09

Jag har en liten fundering, vilka psalmer är vanliga på ett vårbröllop, vi ska gifta oss 2 maj och jag tycker att det känns lite tidigt med sommarpsalmerna (även fast jag tycker dom är finast). Psalm 84 är ju helt OK, men jag skulle vilja ha någon "lättsam" och fin också.

• Kjell Präst
    SM09 skrev 2008-11-17 00:45:50 följande:
    Jag har en liten fundering, vilka psalmer är vanliga på ett vårbröllop, vi ska gifta oss 2 maj och jag tycker att det känns lite tidigt med sommarpsalmerna (även fast jag tycker dom är finast). Psalm 84 är ju helt OK, men jag skulle vilja ha någon "lättsam" och fin också.
    Varför inte till exempel 197 "Den blida vår är inne" eller 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd" om du nu vill ha vårtema - dessa två kan dessutom alla sjunga med i eftersom den första sjungs på samma melodi som "Den blomstertid nu kommer" och den andra på samma melodi som "I denna ljuva sommartid"

Om inte vårtemat är så viktigt, varför inte ta den svängiga 333 "Änglarna sjunger i himlen"? Den är både lättsam och fin (lät jag inte lite som Baloo i Djungelboken nu)
  • SM09

Tack, tack! Mycket bra förslag på psalmer.

• Kjell Präst
    Vi2iJuli skrev 2008-11-17 15:55:37 följande:
    Nu när ni ändå är inne på psalmer... vilka förutom "Den blomstertid nu kommer" och "Nu grönskar det" är vanligast på sommarbröllopen? Skulle vilja ha en av dom möjligtvis och sen någon annan psalm som många ändå känner igen men som är "somrig".
    "Nu grönskar det" är ingen psalm och följaktligen inte alls vanlig Däremot "I denna ljuva sommartid" och "En vänlig grönskas rika dräkt". Personligen slår jag gärna ett slag för nr 752 "Över berg och dal". Kanske inte så känd men lättsjungen, väldigt vacker och mycket somrig!
  • En till präst
    Vi2iJuli skrev 2008-11-17 15:55:37 följande:
    Nu när ni ändå är inne på psalmer... vilka förutom "Den blomstertid nu kommer" och "Nu grönskar det" är vanligast på sommarbröllopen? Skulle vilja ha en av dom möjligtvis och sen någon annan psalm som många ändå känner igen men som är "somrig".
    Nu grönskar det är inte en psalm utan en folkvisa.
    Menar Du "En vänlig grönskas rika dräkt?"

Det finns tyvärr bara 3 sommarpsalmer som "många känner igen", det är:

+ Den blomstertid nu kommer 199 (Kan faktiskt ALLA)

+I denna ljuva sommartid 200 (framför allt känner 50+ till den)

+ En vänlig grönskas rika dräkt (mer känd för 50-)

O Store Gud 11 är också delvis "somrig" och hyfsat känd:

O store Gud, när jag den värld beskådar,
    Som du har skapat med ditt allmaktsord,
    Hur där din visdom leder livets trådar,
    Och alla väsen mättas vid ditt bord.

Refräng:

Då brister själen ut i lovsångsljud:
    O store Gud! O store Gud!
    Då brister själen ut i lovsångsljud:
    O store Gud! O store Gud!

När sommarvinden susar över fälten,
    När blommor dofta invid källans rand,
    När trastar drilla i de gröna tälten,
    Vid furuskogens tysta, dunkla rand;

Refräng...

Sen tycker jag att det är schyst att ha en vigselpsalm också, även om man gifter sig på sommaren. Annars blir det mer skolavslutningsfeeling i sångerna. Men det är ju jag det.
  • Tizia

Hej, jag har en liten fundering.. Hur vanligt är det att prästen är med på middagen efteråt ? Är det ngt man som präst förväntar sig att vara ?

• Kjell Präst
    Tizia skrev 2008-11-17 15:05:29 följande:
    Hej, jag har en liten fundering.. Hur vanligt är det att prästen är med på middagen efteråt ? Är det ngt man som präst förväntar sig att vara ?
    Väldigt ovanligt, tror jag, om man inte känner brudparet. Jag själv går aldrig med. Man sätter sig inte gärna frivilligt flera timmar på en fest med okända människor
  • chokladflingan

Kjell Präst skrev 2008-11-15 18:05:01 följande:

Heloise: Alls ingen korkad eller dum fråga, den debatten pågår som bäst(värst) i SvK just nu - och problemet är just att det inte tycks gå att nå konsensus kring denna fråga (minns att ett antal -korkade - präster fortfarande inte accepterar kvinnliga präster femtio år efter att beslutet om prästvigning av kvinnor togs). Ofta är det bibelställen man hänvisar till när man menar att homosexualitet är synd. Det finns ett par-tre stycken som kan tolkas på det sättet - men inget av dem är glasklart.Oavsett kyrkans skijande från staten är det alltså tro man hävdar som skäl när man vill hindra homosexuella kyrkovigslar.För min egen del är jag absolut övertygad om att Gud inte skiljer på homo - och heterosexuell kärlek . Jag skulle gärna både välsigna och viga homosexuella. Jag är av åsikten att SvK inte frivilligt ska avsäga sig vigselrätten, men kanske är det enda chansen att komma ur detta dilemma.Precis som du skriver har samhället förändrats rejält sedan Bibeln skrevs, och många av de gamla reglerna tillämpas inte längre. Vi stenar inte våra fiender till exempel. Självklart bör all kärlek mellan två jämbördiga människor jämställas.
    Allvarligt talat. För det första så har väl kvinnoprästfrågan ingenting att göra med hur länge det funnits kvinnliga präster? Tycker man så så tycker man så!
    För det andra; så tycker jag det är ganska respktlöst av dig att kalla dessa präster för korkade. har du träffat dem alla tro? Dessa präster är i de flesta fall helt vanliga människor med ,tydligen, mycket provocerande åsikter som de är modiga nog att stå för. En hel del av dem är dessutom riktigt trevliga och några av de snällaste människor jag känner.
    För det tredje; även om man är emot homovigslar och kvinnliga präster så behöver inte det betyda att man är varken är homofob eller kvinnohatare. Detta är ett mycket vanligt missförstånd.

varför är det så konstigt att man tar bibeln som stöd för sina åsikter om man är kristen?! Det är ju faktiskt den som det mesta av kristendomen baseras på!

Vill tilläga att jag faktiskt är ganska neutral i kvinnoprästfrågan, vet inte riktigt vad jag tycker. MEN jag tycker man ska visa respekt för att andra tycker annorlunda än en själv!
  • Kjell Präst
    chokladflingan skrev 2008-11-17 15:20:32 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-11-15 18:05:01 följande:
    Allvarligt talat. För det första så har väl kvinnoprästfrågan ingenting att göra med hur länge det funnits kvinnliga präster? Tycker man så så tycker man så!För det andra; så tycker jag det är ganska respktlöst av dig att kalla dessa präster för korkade. har du träffat dem alla tro? Dessa präster är i de flesta fall helt vanliga människor med ,tydligen, mycket provocerande åsikter som de är modiga nog att stå för. En hel del av dem är dessutom riktigt trevliga och några av de snällaste människor jag känner.För det tredje; även om man är emot homovigslar och kvinnliga präster så behöver inte det betyda att man är varken är homofob eller kvinnohatare. Detta är ett mycket vanligt missförstånd.varför är det så konstigt att man tar bibeln som stöd för sina åsikter om man är kristen?! Det är ju faktiskt den som det mesta av kristendomen baseras på!Vill tilläga att jag faktiskt är ganska neutral i kvinnoprästfrågan, vet inte riktigt vad jag tycker. MEN jag tycker man ska visa respekt för att andra tycker annorlunda än en själv!
    Har inte någon anledning att debattera detta med dig här. En präst som år 2008 tror att man kan förbjuda kvinnor att vara präster, när åtminstone i Stockholms stift ungefär hälften av prästerna är kvinnor, är ganska korkad, det tycker jag nog.
    Jag har förstås inte skrivit att någon är homofob, vilket du kanske ser om du läser igen.
  • chokladflingan

Vet du vad, jag tänker inte debattera med dig heller, och jag har inte sagt att du kalat någon för homofob heller.

Men vad jag, som sagt, tycker är riktigt illa är när man inte kan respektera varandra för att man inte tycker helt lika. Jag är helt övertygad om att det inte finns två kristna i hela världen som tycker och tror helt lika om allting. Kanske är det dags att börja acceptera att vi tycker olika, gå vidare som vänner och ändå försöka samarbeta?
    istället för att bråk när det inte behövs och kalla varandra för "korkade" och liknande?

• Vi2iJuli

• Tizia

Tack Kjell präst, då vet jag lite mer hur det fungerar..

Svar på tråden Fråga prästerna 5