• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • allehanda

Blivande präst skrev 2008-11-12 22:13:45 följande:

Jag har haft gudstjänst i kyrkor utan ljudanläggning eller enbart med teleslinga, så då funkar det definitivt inte med en CD-spelare... :)
    Jag småskrattade när jag läste ditt inlägg, det "hörs" precis som att du varit kolossalt långt borta när du var i en kyrka med endast teleslinga,detta är verklighet i väldigt många församlingar.Jag bor och jobbar på Österlen där väldigt många väljer att gifta sig och det är nog inte ens hälften av Österlens kyrkor som har ett högtalarsystem, mycket pga man inte får tillstånd att placera avancerad teknik i en kyrka från 1200-talet
  • Tizia

Hej ! Jag undrar hur det är med bönen "fader vår..", behöver man ha med den i vigseln ? Och isf kan endast prästen läsa den eller måste de som är med på vigseln läsa med ?

• Kjell Präst
    Tizia skrev 2008-11-13 18:38:42 följande:
    Hej ! Jag undrar hur det är med bönen "fader vår..", behöver man ha med den i vigseln ? Och isf kan endast prästen läsa den eller måste de som är med på vigseln läsa med ?
    Herrens bön, eller "Vår fader", är ett obligatoriskt moment i vigseln, och den ska läsas av hela församlingen.
  • Wiimii

Hej.
    Apropå Fader Vår, får man själv välja den gamla eller nya?

• Vill nu
    Wiimii skrev 2008-11-13 20:34:18 följande:
    Hej.Apropå Fader Vår, får man själv välja den gamla eller nya?
    Undrar jag med! Tycker den gamla är så mycket finare!
  • Kjell Präst

Ja, det går säkert bra att välja. Själv använder jag aldrig den gamla frivilligt, men om brudpar/dopfamilj/begravningsfolk vill använda den mossiga så är det okay

• Vill nu

Ha ha ha, ja, då är jag nog mossig! Tycker den gamla låter så mycket högtidligare, och språket flyter finare...

Kjell Präst skrev 2008-11-13 21:15:44 följande:

Ja, det går säkert bra att välja. Själv använder jag aldrig den gamla frivilligt, men om brudpar/dopfamilj/begravningsfolk vill använda den mossiga så är det okay
  • passionsblomman

Den är inte mossig! Den är underbar! Och jag kan den bättre utantill än den "poppiga"

Vill nu skrev 2008-11-13 21:17:29 följande:

Ha ha ha, ja, då är jag nog mossig! Tycker den gamla låter så mycket högtidligare, och språket flyter finare...Kjell Präst skrev 2008-11-13 21:15:44 följande:
  • MulleNuh

Oj finns det en poppig bön?! Det hade jag ingen aning om!

passionsblomman skrev 2008-11-13 21:20:01 följande:
    Den är inte mossig! Den är underbar! Och jag kan den bättre utantill än den "poppiga" Vill nu skrev 2008-11-13 21:17:29 följande:
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2008-11-13 21:20:01 följande:
    Den är inte mossig! Vill nu skrev 2008-11-13 21:17:29 följande:
    "helgat varde ditt namn, tillkomme ditt rike"???
Svar på tråden Fråga prästerna 5