• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Pidis

Okej
    Då förstår jag
    Tack för hjälpen

Kjell Präst skrev 2008-11-03 08:56:43 följande:

Alltså, hon FÅR göra det, men inte i sin tjänst. Hon måste alltså göra det på sin fritid. Hon har inte rätt att ta betalt för att genomgöra vigseln, ska hon medverka måste hon göra det gratis - och det är kanske det hon inte vill?
  • MulleNuh

Men om en präst utför en vigsel på sin fritid så FÅR han/hon alltså inte ta betalat?
    Gäller det även om paret verkligen VILL ge en summa för besväret?

Kjell Präst skrev 2008-11-03 08:56:43 följande:

Alltså, hon FÅR göra det, men inte i sin tjänst. Hon måste alltså göra det på sin fritid. Hon har inte rätt att ta betalt för att genomgöra vigseln, ska hon medverka måste hon göra det gratis - och det är kanske det hon inte vill?
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-03 09:21:14 följande:
    Men om en präst utför en vigsel på sin fritid så FÅR han/hon alltså inte ta betalat?Gäller det även om paret verkligen VILL ge en summa för besväret?Kjell Präst skrev 2008-11-03 08:56:43 följande:
    Ja, man har som präst inte rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar - "förrättningar" som det hette förr, dvs dop, vigsel och begravning. Och svarta pengar -som det ju ofta är fråga om - är förstås helt uteslutet för präster som för alla andra. Har prästen kostnader för sin resa så kan man ju ersätta den. En blomma efter vigseln eller ett foto på brudparet brukar också vara populärt...
  • JPerlestam

Hej alla präster! Jag undrar, när det gäller textläsning i kyrkan, får man välja andra texter än bibliska då om de ska läsas av någon annan än prästen? Älskar texten Om Äktenskapet ur Profeten av Kahlil Gibran... =) Johanna

• Kjell Präst
    JPerlestam skrev 2008-11-04 11:06:09 följande:
    Hej alla präster! Jag undrar, när det gäller textläsning i kyrkan, får man välja andra texter än bibliska då om de ska läsas av någon annan än prästen? Älskar texten Om Äktenskapet ur Profeten av Kahlil Gibran... =) Johanna
    Man kan inte välja bort bibelläsningen, däremot går det förstås bra att lägga till extra texter utöver de bibliska.
  • JPerlestam

Precis, det var det jag tänkte mig, att även ha denna text förutom de bibliska... =)

• passionsblomman

Är det den med att man ska vara som pelarna i ett tempel bla?

Det är jättevanligt med någon mer text/dikt och ingenting konstigt alls. är det samma som jag tänker på har den lästs på flera av de bröllop jag varit på. Den är fin!

JPerlestam skrev 2008-11-04 11:06:09 följande:
  • enkeli84

Måste bara fråga en sak...
    Hur länge innan vigseln träffar man prästen för att bestämma det som ska göras? Är det då man bestämmer sångerna och det som ska spelas oxå??

Och om jag ska ha en solist är det kantorn som ska kompa henne, eller får någon annan göra det??

• älskarlivet

oftast är det organisten som kompar solisten, men jag har sjungit på flera bröllop där organisten inte fixat det. Ibland har det låtit katastrof när han/hon spelat och någon gång har jag spelat själv istället..

enkeli84 skrev 2008-11-07 22:51:12 följande:
    Måste bara fråga en sak...Hur länge innan vigseln träffar man prästen för att bestämma det som ska göras? Är det då man bestämmer sångerna och det som ska spelas oxå??Och om jag ska ha en solist är det kantorn som ska kompa henne, eller får någon annan göra det??
Svar på tråden Fråga prästerna 5