älskarlivet skrev 2008-09-30 16:47:27 följande:
Måste bara höra en sak också.. Jag har idag propsat på att vi skulle kunna boka kyrkan till 13/6 nästa år.. Egentlgien ville de inte det, utan bad oss komma tillbaks i januari.. Men hur tänker församlingen då? Vi måste ju boka lokal, det kan vi inte göra i januari. Men när jag sa det bet det inte riktigt, men när jag sa att vi då måste se oss om efter en ny kyrka, så fick vi helt plötsligt preliminärboka och sen bekräfta efter jul..
Vet inte hur det förhåller sig just i er församling. Men vet att somliga församlingar som har populära vigselkyrkor är restrektiva med preliminärbokningar långt i förväg, eftersom risken/chansen är stor att paret sen ändrar sig och man vill inte ha tider blockerade av par som kanske ändå inte kommer "använda" sin tid när det är stort tryck på vigseltiderna.
I stället har man i såna församlingar ofta ett "släpp" av tider en viss tid i förväg då man hoppas att de par som bokar tider verkligen ska ha tiden på riktigt.
Vår församling har en populär vigselkyrka, och vi har stora problem med att folk preliminärbokar kyrkan och sen visar det sig några månader innan vigseldatum att de bestämt sig för någon annan av de kyrkor de (också!) prel bokat. Det är då försent att ge den vigseltiden till något annat par, och då har vi kanske nobbat både ett och två par som hade velat ha den dagen.