• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MilosMamma
    älskarlivet skrev 2008-09-28 14:21:29 följande:
    Skiva i en kyrka är inget att rekommendera!
    Nehe hur ska man göra dårå?
  • älskarlivet

Då får ni ha solist med piano, för musik från cd blir inte bra i kyrkan p.g.a. akustik och så.
    .

MilosMamma skrev 2008-09-28 14:23:08 följande:
    Nehe hur ska man göra dårå?
  • nni
    älskarlivet skrev 2008-09-28 14:22:07 följande:
    Nej, som prästen sa så ska det vara minst två psalmer som församlingen sjunger!
    Vill ju endast ha musik egentligen. Som sagt har för mig att det endast kan vara så men okej. Detta stämmer väl då som du säger. Jag har själv inte någon större koll.
  • Duchess

När det gäller musik från CD så finns det enstaka församlingar som tillåter det. De flesta gör det inte. Det handlar dels om akustiken (dvs att det inte låter så bra), men framför allt om synen på vigseln.

En kyrklig vigsel är en gudstjänst. Det som sker i gudstjänsten är något som församlingen skapar där och då, och det gäller även musiken. Att använda något förinspelat går inte riktigt ihop med den tanken.

• älskarlivet

Man msåte ha två psalmer, men sen utöver det så kan du ju ha solonummer och då kan ju stråkarna spela t.ex..

nni skrev 2008-09-28 14:24:09 följande:
    Vill ju endast ha musik egentligen. Som sagt har för mig att det endast kan vara så men okej. Detta stämmer väl då som du säger. Jag har själv inte någon större koll.
  • MilosMamma
    älskarlivet skrev 2008-09-28 14:23:52 följande:
    Då får ni ha solist med piano, för musik från cd blir inte bra i kyrkan p.g.a. akustik och så..
    Ja fast , Haha den låten blir inte bra om någon annan sjunger den...
    ingångslåten är ju inga problem, men utgångs, Ahh nu vart de ju helfel.
    Har dom inte högtalare o så då? för när vi sluta gymnasiet var vi i den kyrkan o då spelade ju folk upp skivor och så.
  • nni
    Duchess skrev 2008-09-28 14:22:50 följande:
    Jag gissar att jag varit på runt 50 kyrkliga vigslar, och har själv medverkat som solist/pianist vid några av dem. En gång var jag dessutom brud Jag har aldrig varit med om att församlingen inte har sjungit psalmerna. Det är, såvitt jag förstår, obligatoriskt. Varför vill ni inte att de som är med på vigselgudstjänsten ska sjunga med i psalmerna?
    Oki. Där ser man. Då har du mer koll alltså. ;)
    Nä bara skulle tycka det var vackert om musiken talar för sig själv. Men visst det e ju fint att församlingen sjunger med också. Resten av låtarna ska dock bara vara stråk. :P
  • älskarlivet

Jo, men då var det inte en gudstjänst..
    Men klart det blir bra om någon annan sjunger den låten!

MilosMamma skrev 2008-09-28 14:25:35 följande:
    Ja fast , Haha den låten blir inte bra om någon annan sjunger den...ingångslåten är ju inga problem, men utgångs, Ahh nu vart de ju helfel.Har dom inte högtalare o så då? för när vi sluta gymnasiet var vi i den kyrkan o då spelade ju folk upp skivor och så.
  • Kjell Präst

En del församlingar tillåter CD, andra inte. Som nämnts blir det ju alltid sämre med skiva än om man har levande musik i kyrkan (orgel, piano eller andra instrument). Så är det också, som Duchess säger, gudstjänstaspekten. Man använder inte heller inspelade predikningar i en gudstjänst Men, som sagt, vissa tillåter CD-skivor. Fråga den aktuella församlingen.

Psalmer ska självklart sjungas av församlingen gemensamt, precis som i alla andra gudstjänster. Något annat har jag aldrig varit med om. Men visst kan man välja att byta ut orgelackompanjemanget mot stråkackompanjemang - eller ha både-och.

• nni

Tack Kjell! Hade som sagt ingen vidare koll innan...men nu så!

Svar på tråden Fråga prästerna 5