• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MulleNuh

jo.. Jag har för mig det nu när du säger detta.. MEN jag VET inte..

Snoris skrev 2008-09-27 10:59:49 följande:
    Jaaa, så kan de va. Amelia brud och bröllop nr 1 2000. "På inbjudan ska det stå hur gästerna bör klä sig. Kvinnan bör ha en fin klänning, men inte hellångt och inte axelbart."
  • Snoris

hittade mer. Amelia brud och bröllop nr 1 1999 (old)

"Brudparets klädsel: Alltför urringat, minikort eller baraxlat i kyrkan bör undvikas"

• aikidoaasa
    Snoris skrev 2008-09-27 09:38:54 följande:
    Har läst i några bröllopstidningar att man måste skaffe en sjal om man har en axelbar klänning för det accepteras inte i kyrkan. Stämmer det verkligen?
    Det är en gammal tradition som finns i de flesta religioner. Det finns ett fåtal församlingar som säger att det är ok nu i sverige, men kommer det många äldre på brölloppet kan de verkligen ta anstöt av detta. I vissa kyrkor kommer man inte in om man klär sig "oanständigt" och visar för mycket ben, mage eller axlar. De präster som har sagt att det är ok har tröttnat på att lyssna på brudar som har tjatat om att de inte vill dölja sina klänningar i kyrkan.
    Tänk på att en del kyrkor har dessutom sjalar/ boleros etc i kyrkan som de kan täcka bruden med om hon kommer dit och inte har något eget.
    Själv tycker jag att man tar seden dit man kommer. Jag skulle aldrig ställa mig och gnälla på prästen för att jag inte får helt som jag vill...
  • JPerlestam

Att det endast skulle vara ett fåtal församlingar som tillåter bara axlar har jag mycket svårt att tro, har alla brudar på denna sida gift sig endast i dessa få församlingar då? Majoriteten av alla brudar här har ju axelbandslösa klänningar.... Finns ingen av de äldre i min släkt som skulle ta anstött av bara axlar, de är modernare än så.

• Pumpkin

Jag opponerar mig nog också mot att det finns ett "fåtal". De flesta kyrkor/församlingar/präster i Sverige tycker nog att det är OK med axelbandslöst på bruden i alla fall.

• MadTezz

Håller med. Min syster hade en axelbandslös klänning när hon gifte sig i sommras. Och de va ingen som sa något om de.

• passionsblomman

Aldrig hört talas om detta, och jag är uppvuxen med att gå i kyrkan.
    Däremot är det rätt kallt i vissa kyrkor så är man gäst och ska sitta i tunn finklänning kan det ju vara skönt med en kofta eller så...
    Har överhuvudtaget aldrig i något sammanhang hört någon i kyrkan hälsa annat än välkommen, aldrig bett någon gå..eller bett någon skyla sig..

• Snoris

Nä, har heller inte hört det innan jag läste i tidningar om de. Har aldrig varit på bröllop själv men har kompisar som varit de och där har brudarna haft bara axlar. Därför blev jag så fundersam när jag läste de.

• allehanda

Bara axlar i kyrkan är enligt etiketten inget man har i kyrkan men de som läser här på BT vet ju att etiketten följer man bara när det passar. Detta är att jämställa med att man inte bär svart på en vigsel eller tex att man inte går in i en kyrka barbent.
    Om man tittar på kungligheter så tror jag inte att en enda som gift sig haft en axelbandslös klänning.

• MulleNuh

Men vad skulle prällen göra OM man kom i axelbandslös klänning? Skulle dom stoppa bröllopet? Eller tvinga vruden att ta på en jacka?! Hmm.. Kanske är bra att kolla upp innan iaf.. Vill ju inte behöva gå in i pappas gamla rock eller nåt.

Svar på tråden Fråga prästerna 5