• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • gottelina

I stand corrected.
    Men du förstod nog vad jag menade fast jag är luddig som fårskinn.

Jeez skrev 2008-09-23 20:39:31 följande:
    Orginal och orginal...men iaf den mest kända texten till melodin (messerschmittar lite eftersom man förr ofta skrev alternativa texter på melodier -och en många texter fick dessutom olika melodier beroende på var i landet man var!)
  • Jeez

Absolut, du menade att vi ska sjunga psalmen exakt såsom Jesus en gång gjorde där i Jerusalem!

gottelina skrev 2008-09-24 12:16:03 följande:
    I stand corrected. Men du förstod nog vad jag menade fast jag är luddig som fårskinn.
  • gottelina

Men du, kunde han svenska? För jag kan inte hebreiska eller vad det nu var för språk han talade... (Jag minns faktist inte men jag minns inte ens vad för färg det är på mina strumpor idag utan att titta efter.)

Jeez skrev 2008-09-24 23:22:20 följande:
    Absolut, du menade att vi ska sjunga psalmen exakt såsom Jesus en gång gjorde där i Jerusalem!
  • Zsarah

Om man vill ha en kör i kyrkan vart ska man vända sig då? vet inte ens om detta är rätta tråd att fråga i men kanske någon här vet?:)

• Kjell Präst
    Zsarah skrev 2008-09-25 20:01:06 följande:
    Om man vill ha en kör i kyrkan vart ska man vända sig då? vet inte ens om detta är rätta tråd att fråga i men kanske någon här vet?:)
    Tala med församlingen eller kyrkomusikern
  • Mrs Fr

Vi ska träffa vår präst i morgon. Är det nåt vi bör förbereda?

• Kjell Präst

Mrs Fr skrev 2008-09-25 21:34:42 följande:

Vi ska träffa vår präst i morgon. Är det nåt vi bör förbereda?
    Har ni funderat på psalmer i förväg så är det bra, annars är det inget särskilt - frånsett att ta med er hindersprövningen förstås.
  • Mrs Fr

Kjell Präst skrev 2008-09-25 21:43:23 följande:

Mrs Fr skrev 2008-09-25 21:34:42 följande:Har ni funderat på psalmer i förväg så är det bra, annars är det inget särskilt - frånsett att ta med er hindersprövningen förstås.
    Hindersprövning ligger i handväskan!

Vi har funderat på psalm 84, psalm 411 och den alternativa texten till psalm 200 om vi får.

Bibelstycken som vi gillar är : 1 KOR 13:4-7, HÖGA VISAN 8:6-7, och ROM 12:9-10,15

Vad tror du om det?
  • MadTezz

kan man bara ha med en psalm under vigseln? eller måste man ha fler.

• Mrs Fr
    MadTezz skrev 2008-09-25 22:06:24 följande:
    kan man bara ha med en psalm under vigseln? eller måste man ha fler.
    Tror att ni måste ha två. Se Kjell Prästs trådstart.
Svar på tråden Fråga prästerna 5