• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MulleNuh

vaaa?? Typ ALLA klänningar är ju axelbandslösa.. 90%.

Snoris skrev 2008-09-27 09:38:54 följande:
    Har läst i några bröllopstidningar att man måste skaffe en sjal om man har en axelbar klänning för det accepteras inte i kyrkan. Stämmer det verkligen?
  • Snoris

ja, precis. Just därför jag undrar om det verkligen var sant.

• MulleNuh

Ska bli intressant att höra svaret på!

Snoris skrev 2008-09-27 09:41:08 följande:
    ja, precis. Just därför jag undrar om det verkligen var sant.
  • Snoris

Finns ju inte många med ärmar nuförtiden.

• MulleNuh

nää.. Men i vilken tidning stod detta? Och vad var källan till den uppgiften?

Snoris skrev 2008-09-27 09:41:50 följande:
    Finns ju inte många med ärmar nuförtiden.
  • Snoris

Letar... Har några att gå igenom, hihi.

• älskarlivet

Det är inte så att kyrkan inte accepterar bara ärmar, men egentligen är det så att man ska täcka axlarna när man är i kyrkan, men tror inte någon håller jättehårt på detta längre!

• Snoris

Hittade i Bröllopsguiden nr 2 2008 under vett och etikett

"Att tänka på: I kyrkan ska axlarna aldrig vara bara. Använd sjal eller liten jacka".

vet att jag sett det i fler tidningar som jag har. håller på att renovera sammtidigt så min man är inte så jätteglad på mig just nu, haha. Återkommer när jag tittat i fler tidningar.

• MulleNuh

Fast gäller inte det gästerna?? Jag har för mig det!

Snoris skrev 2008-09-27 10:45:54 följande:
    Hittade i Bröllopsguiden nr 2 2008 under vett och etikett"Att tänka på: I kyrkan ska axlarna aldrig vara bara. Använd sjal eller liten jacka".vet att jag sett det i fler tidningar som jag har. håller på att renovera sammtidigt så min man är inte så jätteglad på mig just nu, haha. Återkommer när jag tittat i fler tidningar.
  • Snoris

Jaaa, så kan de va. Amelia brud och bröllop nr 1 2000.

"På inbjudan ska det stå hur gästerna bör klä sig. Kvinnan bör ha en fin klänning, men inte hellångt och inte axelbart."

Svar på tråden Fråga prästerna 5