• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst

Mrs Fr skrev 2008-09-25 22:01:23 följande:

Vi har funderat på psalm 84, psalm 411 och den alternativa texten till psalm 200 om vi får. Bibelstycken som vi gillar är : 1 KOR 13:4-7, HÖGA VISAN 8:6-7, och ROM 12:9-10,15Vad tror du om det?
    Utmärkta val...!
  • Kjell Präst
    MadTezz skrev 2008-09-25 22:06:24 följande:
    kan man bara ha med en psalm under vigseln? eller måste man ha fler.
    Se trådstarten
  • KLQ

Jag har kanske en ganska konstig fråga. Jag betraktar mig själv som ateist, men är fortfarande medlem i Svenska kyrkan (född in i medlemsskapet). Anledningen till att jag inte har gått ur är att jag tycker att kyrkor är så otroligt vackra (inte alla förstås, men många) och att jag gärna betalar lite för att de ska kunna underhållas.
    Så till frågan - jag gifter mig nästa sommar och har alltid velat gifta mig i kyrka just eftersom det är så vackert och stämningsfullt. Finns det kyrkor som går med på att hyra ut själva kyrkolokalen för en borgerlig vigsel? Jag vet att jag har hört talas om det, men aldrig träffat någon som säkert kan bekräfta det.

• Kjell Präst
    KLQ skrev 2008-09-26 10:02:54 följande:
    Jag har kanske en ganska konstig fråga. Jag betraktar mig själv som ateist, men är fortfarande medlem i Svenska kyrkan (född in i medlemsskapet). Anledningen till att jag inte har gått ur är att jag tycker att kyrkor är så otroligt vackra (inte alla förstås, men många) och att jag gärna betalar lite för att de ska kunna underhållas.Så till frågan - jag gifter mig nästa sommar och har alltid velat gifta mig i kyrka just eftersom det är så vackert och stämningsfullt. Finns det kyrkor som går med på att hyra ut själva kyrkolokalen för en borgerlig vigsel? Jag vet att jag har hört talas om det, men aldrig träffat någon som säkert kan bekräfta det.
    Nej, det är förbjudet enligt kyrkoordningen. Det har hänt av misstag ibland, men det ses inte med blida ögon i kyrkan.
  • Duchess

Tillägg:

Det finns vissa "före detta" kyrkor som går bra att använda för borgerlig vigsel. Här i Umeå har vi t ex den avsakraliserade Helena Elisabet-kyrkan på Gammliaområdet. Där genomförs både borgerliga och kyrkliga vigslar.

Nej, det är förbjudet enligt kyrkoordningen. Det har hänt av misstag ibland, men det ses inte med blida ögon i kyrkan.
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2008-09-26 10:17:26 följande:
    Tillägg:Det finns vissa "före detta" kyrkor som går bra att använda för borgerlig vigsel. Här i Umeå har vi t ex den avsakraliserade Helena Elisabet-kyrkan på Gammliaområdet. Där genomförs både borgerliga och kyrkliga vigslar.
    ... och tydligen går det bra i kyrkoruiner också, var det nu finns sådana...
  • Blivande präst
    KLQ skrev 2008-09-26 10:02:54 följande:
    Jag har kanske en ganska konstig fråga. Jag betraktar mig själv som ateist, men är fortfarande medlem i Svenska kyrkan (född in i medlemsskapet). Anledningen till att jag inte har gått ur är att jag tycker att kyrkor är så otroligt vackra (inte alla förstås, men många) och att jag gärna betalar lite för att de ska kunna underhållas.Så till frågan - jag gifter mig nästa sommar och har alltid velat gifta mig i kyrka just eftersom det är så vackert och stämningsfullt. Finns det kyrkor som går med på att hyra ut själva kyrkolokalen för en borgerlig vigsel? Jag vet att jag har hört talas om det, men aldrig träffat någon som säkert kan bekräfta det.
    Det har just varit ett fall uppe i Stockholms domkapitel, och det enkla svaret är "glasklart nej".

www.kyrkanstidning.se/nyheter/datum/borgerlig_vigsel_holls_i_stockholmskyrka_0_6817.news.aspx
  • didis

Aldrig varit på Gotland...? ;)

Kjell Präst skrev 2008-09-26 10:18:54 följande:

... och tydligen går det bra i kyrkoruiner också, var det nu finns sådana...
  • Kjell Präst
    didis skrev 2008-09-26 16:43:41 följande:
    Aldrig varit på Gotland...? ;)Kjell Präst skrev 2008-09-26 10:18:54 följande:... och tydligen går det bra i kyrkoruiner också, var det nu finns sådana...
    Näpp!
Svar på tråden Fråga prästerna 5