• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Marie88

Hej på er,

har en liten fråga angående psalmer/sånger i kyrkan. Du skrev att man kunde ha 2 st (vi är inte kyrkliga av oss, men tycker det är vansinningt vackert och vill därför gifta oss i kyrka.) så min fråga är vilka som är vanligast och väldigt fina? Kanske kan ge mig tips på någon bra sida? Som sagt, helst inte alltför mycket om Gud och allt detdär, utan mest om kärlek och äktenskap.
    Finns det alternativ för psalmer, t.ex. dikter m.m.? Hoppas det inte blev för rörigt!
    Tacksam för svar.

• mammys

hej !
    vi vill gifta oss ithailand april 09 men det verkar svårt att kunna göra det lagligt...
    vet du ngt om svenska kyrkan ska öppna sin filial i phuket oktober 08 eller ?
    om vi väljer att gifta oss borgligt i sverige för att sedan ha cermonin i phuket.. vad ska vi ta med för papper i så fall

• Pumpkin

Här finns vackra psalmer som är vanliga vid vigsel (vigselpsalmer och någon sommarpsalm): www.svenskakyrkan.se/trollhattan/psalmer/visgelpsalm.htm

Marie88 skrev 2008-09-23 17:08:18 följande:
    Hej på er,har en liten fråga angående psalmer/sånger i kyrkan. Du skrev att man kunde ha 2 st (vi är inte kyrkliga av oss, men tycker det är vansinningt vackert och vill därför gifta oss i kyrka.) så min fråga är vilka som är vanligast och väldigt fina? Kanske kan ge mig tips på någon bra sida? Som sagt, helst inte alltför mycket om Gud och allt detdär, utan mest om kärlek och äktenskap. Finns det alternativ för psalmer, t.ex. dikter m.m.? Hoppas det inte blev för rörigt!Tacksam för svar.
  • Marie88

Tack så mycket Pumpkin.

Någon som har fler förslag, kanske lite mindre kyrkliga?

• Jeez

Problemet är väl att just det som definierar är en psalm är att de handlar om Gud... visst uttrycks det på olika sätt i olika psalmer men Gud kommmer man inte ifrån oavsett psalm.

Marie88 skrev 2008-09-23 17:46:25 följande:
    Tack så mycket Pumpkin.Någon som har fler förslag, kanske lite mindre kyrkliga?
  • älskarlivet

Förlåt, men vill du gifta dig i kyrkan får du acceptera att det är en GUDstjänst..

Marie88 skrev 2008-09-23 17:46:25 följande:
    Tack så mycket Pumpkin.Någon som har fler förslag, kanske lite mindre kyrkliga?
  • gottelina

Jag är inte heller speciellt "kyrklig" av mig men jag tycker att en stor del av tjusningen med en kyrklig vigsel är just de vackra psalmerna. Det tillsammans med hela stämningen i en kyrka. Det är högtidligt och stort att stå inför gud och församlingen. Man kanske inte tror stenhårt på gud men man kan ju inte heller veta så varför chansa liksom.

• Marie88

Det förstår allt jag med, men jag vill ju heller inte hyckla när det står "Tack, Fader, för den kärlek som gjorde dem till ett" m.m. Jag menar, det var knappast Gud som gjorde det, vi hittade varann och blev kära!

Det jag vill ha sagt var att det finns psalmer med mer eller mindre tal om Gud och hans stordåd, och då vill jag hellre ha en med mindre tal om det och mer om kärleken till varann.

Hoppas jag är tydlig nu om jag inte var det förr.

• älskarlivet

Men om du inte vill hyckla genom att sjunga psalmer, så tycker jag det är hyckleri att vara i kyrkan över huvud taget... Hur tror du löftena är utformade? Och bönerna etc?

Marie88 skrev 2008-09-23 18:16:30 följande:
    Det förstår allt jag med, men jag vill ju heller inte hyckla när det står "Tack, Fader, för den kärlek som gjorde dem till ett" m.m. Jag menar, det var knappast Gud som gjorde det, vi hittade varann och blev kära! Det jag vill ha sagt var att det finns psalmer med mer eller mindre tal om Gud och hans stordåd, och då vill jag hellre ha en med mindre tal om det och mer om kärleken till varann.Hoppas jag är tydlig nu om jag inte var det förr.
  • gottelina

Men om man ska gifta sig i kyrkan kanske man ska försöka förstå själva tron lite mer även om man inte håller med. Det är ju ingen som tror att gud tvingat er att bli kära men eftersom han skapat kärleken så har han möjliggjort det. Men du, jag är inte heller så troende även om jag inte stängt dörren helt och jag har valt "Guds kärlek är som stranden". Jag tycker att den är som en vacker dikt och dessutom har den en melodi som inte går så högt så de flesta kan sjunga med. Det var också ett viktigt kriterium eftersom det värsta jag vet är när det spelas en psalm som ingen känner till mer än prästen och kantorn så resten av folket sitter bara och mumlar eller mimar.

Svar på tråden Fråga prästerna 5