• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst

Madam Mim: Som Burre säger, det är inte alla präster som vill hålla vigslar utomhus. Det kan vara det som komplicerar det i ert fall.

• GoS09

Hej!
    Vill tacka för svaren jag fick.
    Vi båda är ursprungligen från Åland. Sambon skrevs sig ur kyrkan för att han inte tror på gud.. Han är mer vetenskapligt lagd och vill ha "bevis".. Men man kan ju tro på något "högre" sen vad man kallar det är ju en annan sak. Ursäkta om ni blir kränkta/provorerade.
    Iskyrkan tar 5000kr för vigseln och prästen (från Jukkasjärvi församling) är anställd av iskyrkan (20-25 minuters vigsel). Så den kostnaden borde ju täcka skulle jag tycka... Är ju många personer utan svenskt medborgarskap som gifter sig just där.

Har hört att man inte får ha löften som säger i evighet utan "endast" till döden skiljer oss åt. Stämmer det?

• Kjell Präst
    GoS09 skrev 2008-09-17 18:53:19 följande:
    Ursäkta om ni blir kränkta/provorerade.Har hört att man inte får ha löften som säger i evighet utan "endast" till döden skiljer oss åt. Stämmer det?
    Ingen fara, vi är inte så lättkränkta

Ja, det stämmer att man inte får säga "i evighet" eftersom den kristna tron säger att livet på jorden tar slut. Att älska någon i evighet låter sig alltså inte göras. Däremot går det bra att säga "hela livet" istället för "tills döden skiljer oss åt" om man nu är rädd för att använda ordet "döden"
  • GoS09

Jag kan accepterar "hela livet". Jag vill inte att äktenskapet skall definieras som slut om den andre dör. Även om man kan gå vidare i livet och ev hitta ny kärlek isf men.. jag vill inte att döden skall få välja äktenskapet slut. Förstår ni hur jag menar? Jag tror på ett liv efter detta liv.. inte för att jag tror på att jag kommer vara exakt samma person och likaså med sambon och att vi kommer bli gifta då, men ja.. vet inte hur jag ska förklarar riktigt... Jag tror inte livet är helt över när man dör.. flummigt va? :)

• Kjell Präst
    GoS09 skrev 2008-09-17 19:25:57 följande:
    Jag kan accepterar "hela livet". Jag vill inte att äktenskapet skall definieras som slut om den andre dör. Även om man kan gå vidare i livet och ev hitta ny kärlek isf men.. jag vill inte att döden skall få välja äktenskapet slut. Förstår ni hur jag menar? Jag tror på ett liv efter detta liv.. inte för att jag tror på att jag kommer vara exakt samma person och likaså med sambon och att vi kommer bli gifta då, men ja.. vet inte hur jag ska förklarar riktigt... Jag tror inte livet är helt över när man dör.. flummigt va? :)
    Jag tror inte heller att livet är slut när man dör, den kristna tron lär att det finns något efter döden - men vad, det vet vi inte. Och Jesus säger att vi i alla fall inte gifter oss i ett kommande liv utan "är som änglar i himlen". Exempelvis reinkarnation finns inte i kristendomen.
  • GoS09

Jo, jag känner till det men undrar hur "är som änglar i himlen" då eg innebär? :D

• Kjell Präst

Tja, säg det. Men jag har aldrig träffat en gift ängel - om man undantar min egen fru förstås

• Madam Mim

Burre Präst skrev 2008-09-17 17:06:56 följande:

Madam Mim: Det lät lite konstigt att man måste ha tillstånd av församlingen för en utomhusvigsel. Däremot kan jag tänka mig att en församling kan ha synpunkter på om och hur de egna prästerna ska officiera vid utomhusvigslar.Poängen är att vigsel med präst är en gudstjänst enligt Svenska Kyrkans ordning oavsett lokal. Därigenom är det församlingsprästen som avgör vad som gäller.Väljer ni att viga er borgerligt har givetvis kyrkan ingen åsikt om hur eller var det sker, så länge det inte sker i en kyrka förstås.
    Tack för att ni försöker hjälpa min förvirrade lilla skalle. Men jag blir ännu mer förvirrad.. Jag har egen präst. Det var han som sa att han måste kolla upp med församlingen om det var okej. Han nämnde också några församling där det inte var helt självklart att få ha vigseln utomhus. Är detta helt nytt för er präster som finns här? Kan det då vara så att detta är en gammal förhållningsregel som spökar i mindre byar? Jag försöker bara förstå..
  • Kjell Präst

Madam Mim skrev 2008-09-18 08:45:18 följande:

Tack för att ni försöker hjälpa min förvirrade lilla skalle. Men jag blir ännu mer förvirrad.. Jag har egen präst. Det var han som sa att han måste kolla upp med församlingen om det var okej. Han nämnde också några församling där det inte var helt självklart att få ha vigseln utomhus. Är detta helt nytt för er präster som finns här? Kan det då vara så att detta är en gammal förhållningsregel som spökar i mindre byar? Jag försöker bara förstå..
    Gammal kutym säger att en präst som kommer till en annan församling för en kyrklig handling (dop, vigsel, begravning) ska höra av sig till kyrkoherden i "förrättningsförsamlingen" för att så att säga få hans/hennes formella "godkännande". Kan det vara det er präst far efter?
Svar på tråden Fråga prästerna 5