• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst

Troll1: För Bibeln har ju sett likadan ut i nästan tvåtusen år, dvs sedan innehållet i Nya testamentet fastslogs.

parniara: En välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap kan utformas väldigt vigsellik, med ingång, psalmer, Bibelläsning, förbön etc. Däremot utelämnas den juridiska delen, den har ni ju redan klarat av. Det vill säga fårgorna, löftena och tillkännagivandet.

agtiwi: Det traditionella är att tärna och marskalk går in efter brudparet, men som "En till präst" skriver är det inte skrivet i sten. Det går att påverka.

Sarisen: Jag tror att de flesta av oss tycker att det är en aning trevligare än brudöverlämning, men ändå inte riktigt bra. Det ger inte minst en lite olycklig fokusering på bruden.

• Jeez

Menar du kanske reformerade kyrkan? Och inte Bibeln?

Bibeln har ju översatts från hebreiska och grekiska som är språken den är skriven på, men inte förändrats i övrigt.

Troll1 skrev 2008-09-09 19:59:19 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-09-09 13:46:25 följande:
    Hade jag inte haft en bröllops-slirig hjärna så skulle jag kommit ihåg vem som "reformerade" (kanske fel uttryck, "justerade" kanske är bättre?). Ska försöka hitta det jag läste igen.
  • Kjell Präst
    Taha skrev 2008-09-09 20:06:08 följande:
    Har du tips på någon bra psalm?Helst om kärlek.
    Varför inte någon av vigselpsalmerna? Jag brukar rekommendera nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte"
  • lojeli

Hej prästerna!

Vi funderar på att boka Ulriksdals slotskapell för vår vigsel. Det kostar nästa 4000 kr att boka kapellet. Om jag förstått det rätt finns ingen präst att viga oss där, utan vi måste själva kontakta vår hemförsamling och boka en präst. Vi bor i Solna (alltså samma kommun som kapellet ligger i) så det är ingen resväg att tala om.

Ersätter man prästen från hemförsamlingen eller församlingen då?

Tack för hjälpen!

• En till präst

En till präst skrev 2008-09-09 22:31:10 följande:

Det enda som är självskrivet är att brud och brudgum går tillsammans. Tärnor och marsalkar kan gå in före eller efter brudparet, eller till och med stå därframme från start.Frågan är nog bara vad tärnor och marskalk ska "vara till för"?
    Inser att det där ser kryptiskt ut. Vad jag menar är att tärna/tärnor och marskalk/ar ibland har en del praktiska uppgifter: Hjälpa till med släp, hålla bukett, ringar, läsa bibeltexter osv. Ibland finns de bara med men "gör" ingenting. Deras placering avgörs ju delvis av hur det är i ert fall, om de har uppgifter eller inte.
  • En till präst
    lojeli skrev 2008-09-10 08:56:59 följande:
    Hej prästerna!Vi funderar på att boka Ulriksdals slotskapell för vår vigsel. Det kostar nästa 4000 kr att boka kapellet. Om jag förstått det rätt finns ingen präst att viga oss där, utan vi måste själva kontakta vår hemförsamling och boka en präst. Vi bor i Solna (alltså samma kommun som kapellet ligger i) så det är ingen resväg att tala om. Ersätter man prästen från hemförsamlingen eller församlingen då?Tack för hjälpen!
    Om någon av er är med i Svenska kyrkan, och er hemförsamling i Solna ger ok till att skicka en präst att viga på annan plats
    (vilket är troligt då det är nära och ni gifter er i en kyrka) då är det som vanligt. Den prästen gör sitt jobb på arbetstid och får lön för det av sin församling.
    Att slottskapellet tar ut en avgift beror förmodligen på att det är ett "privat" kapell.
  • En till präst
    parniara skrev 2008-09-09 20:31:55 följande:
    Hej prästerna!Vi är bosatta utanför sverige och fixar den juridiska delen av att gifta sig här. Vi skulle dock gärna dela denna stund i livet med nära och kära i Sverige så traditionellt som möjligt och där ingår ju kyrkbröllop. Hittade på svenska kyrkans hemsida att det finns något som heter välsignelseakt för redan ingått äktenskap. Hur går en sådan till?
    Ordningen för en välsignelseakt över borgerligt ingånget äktenskap kan troligen tillämpas i ert fall.
    Det går till så att man till stora delar följer ordningen för en vanlig vigsel, men så klart utan att man "gifter sig en gång till".

Det som tas bort ur den vanliga vigseln blir då:
    Frågorna, löftena, ringväxlingen och tillkännagivandet.

Det som är kvar är

Lovprisningen
    Inledningsorden
    Bibelläsning
    Bön över ringarna
    Förbön
    Herrens bön
    Välsignelse

Och så kan man förstås ha psalmsång och musik därtill.
  • Heloise

Du kanske tänker på det första konciliet i Nicaea?

Troll1 skrev 2008-09-09 19:59:19 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-09-09 13:46:25 följande:
    Hade jag inte haft en bröllops-slirig hjärna så skulle jag kommit ihåg vem som "reformerade" (kanske fel uttryck, "justerade" kanske är bättre?). Ska försöka hitta det jag läste igen.
  • En till präst
    Sarisen82 skrev 2008-09-09 22:36:21 följande:
    Denna frågan har kanske kommit tidigare men jag är för trött för att läsa genom hela tråden, sorry!Hur ser kyrkan på att mannen står framme vid altaret och väntar på bruden och att hon går in ensam alt. tillsammans med parets gemensamma barn? Menar alltså INTE en överlämning till m2b.
    Problemet är att det inte går att svara entydigt på Din fråga. Kyrkan som helhet har dessvärre inte enats om en gemensam linje, utan det blir ofta upp till varje präst. Dock börjar kyrkan som helhet stå för att brudöverlämning inte är förenligt med vår syn på äktenskapet, dvs att man och kvinna är jämlika och likvärdiga.

Vad det gäller Din fråga om mannen ska stå själv vid altaret och kvinnan komma själv eller med barnen kan jag bara svara personligt utifrån min tro;

Jag tror att äktenskapets mening är att skapa en ram för en man och en kvinna att leva sitt liv tillsammans.
    Huvudpersonerna i äktenskapet är mannen och kvinnan, och därmed är de och inga andra huvudpersoner också i vigseln. Och både mannen och kvinnan är lika mycket huvudperson. Lika viktiga och förtjänar lika mycket fokus. Vigseln ska avspegla deras gemensamma val att leva med varandra för gott.

Alla ritual som då vill dela på mannen och kvinnan - oftast för att man vill sätta fokus på kvinnan och hennes skönhet - blir då märkliga. De signalerar att mannen är mindre huvudperson än kvinnan som ska komma in under högtidliga former medan han bara står där som en väntande statist.
  • Mlle M

Nu har vi bokat kyrkan och jag har en fraga till Prasterna:

Vi vill ha en vigsel som kanns "internationell"; vi bada talar olika sprak, samt vi kommer att ha manga gaster som enbart forstar engelska. Hur skall vi ga till vaga? Brukar man oversatta allt? jag har varit pa flertalet vigslar (utanfor Sverige) da ingenting oversatts men ja, vill ju garna att de bada familjerna i alla fall skall fa "sitt" sprak da det inte skulle kannas naturligt att ta manga delar pa engelska. Men hur gor vi da med de engelsk-sprakiga gasterna??

Prasten ar tvasprakig sa med honom ar det inget prolem men han skulle kanske inte bli sa glad over att behova agera oversattare ocksa och tala engelska.....

Hur brukar man praktiskt ga till vaga? Oversattare, omfattande vigselprogram??

Svar på tråden Fråga prästerna 5