Sarisen82 skrev 2008-09-09 22:36:21 följande:
Denna frågan har kanske kommit tidigare men jag är för trött för att läsa genom hela tråden, sorry!Hur ser kyrkan på att mannen står framme vid altaret och väntar på bruden och att hon går in ensam alt. tillsammans med parets gemensamma barn? Menar alltså INTE en överlämning till m2b.
Problemet är att det inte går att svara entydigt på Din fråga. Kyrkan som helhet har dessvärre inte enats om en gemensam linje, utan det blir ofta upp till varje präst. Dock börjar kyrkan som helhet stå för att brudöverlämning inte är förenligt med vår syn på äktenskapet, dvs att man och kvinna är jämlika och likvärdiga.
Vad det gäller Din fråga om mannen ska stå själv vid altaret och kvinnan komma själv eller med barnen kan jag bara svara personligt utifrån min tro;
Jag tror att äktenskapets mening är att skapa en ram för en man och en kvinna att leva sitt liv tillsammans.
Huvudpersonerna i äktenskapet är mannen och kvinnan, och därmed är de och inga andra huvudpersoner också i vigseln. Och både mannen och kvinnan är lika mycket huvudperson. Lika viktiga och förtjänar lika mycket fokus. Vigseln ska avspegla deras gemensamma val att leva med varandra för gott.
Alla ritual som då vill dela på mannen och kvinnan - oftast för att man vill sätta fokus på kvinnan och hennes skönhet - blir då märkliga. De signalerar att mannen är mindre huvudperson än kvinnan som ska komma in under högtidliga former medan han bara står där som en väntande statist.