• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Mlle M

Snabb fundering: Vi har kontaktat en kyrka for en vigsel dock ar dom lite "sega" sa vi har inte konfirmerat alla detaljer. Vi avser att ha relativt mycket musik troligtvis in-utgangsmarsch, ett annat klassikst stycke, tva solosanger samt 3-4 psalmer. Jag vet att detta overskrider vad som anses norm i svenska kyrkan. Dock ar min pojkvan katolik och i "kompromissen" att vigas i en protestantisk kyrka onskar vi garna att han och hans slakt skall kanna sig hemma och kunna uppleva en lite langre gudstjanst. Kommer detta att kunna bli ett problem? Darutover ar vissa sanger inte de "traditionella"; vad kommer kantorn att saga? Skall vi erbjuda honom eller henne en ersattning for eventuell extra tid vid inovning av kanske inte sa ofta spelade musikstycken??

• Kjell Präst

Ja, det är obligatoriskt att ha två psalmer i vigselgudstjänsten enligt Svenska kyrkans ordning. Dock finns det präster som struntar i reglerna och tillåter färre, eller inga, psalmer. Dessa präster gör fel.
    Jag har haft utomhusbröllop, eller i alla fall bröllop utanför kyrkan, och där tog jag med gitarren och spelade till psalmerna. Håller förstås inte med om att alla psalmer är mossiga och gammeldags.

• Kjell Präst

Mlle M skrev 2008-09-09 14:58:56 följande:

Snabb fundering: Vi har kontaktat en kyrka for en vigsel dock ar dom lite "sega" sa vi har inte konfirmerat alla detaljer. Vi avser att ha relativt mycket musik troligtvis in-utgangsmarsch, ett annat klassikst stycke, tva solosanger samt 3-4 psalmer. Jag vet att detta overskrider vad som anses norm i svenska kyrkan. Dock ar min pojkvan katolik och i "kompromissen" att vigas i en protestantisk kyrka onskar vi garna att han och hans slakt skall kanna sig hemma och kunna uppleva en lite langre gudstjanst. Kommer detta att kunna bli ett problem? Darutover ar vissa sanger inte de "traditionella"; vad kommer kantorn att saga? Skall vi erbjuda honom eller henne en ersattning for eventuell extra tid vid inovning av kanske inte sa ofta spelade musikstycken??
    Det blir väl bara ett problem om det är en vigsel direkt efter er. Då kan det bli lite jäktigt att hinna med den musik du beskriver. Annars är det nog inga problem. Såvitt jag begriper ska musikern inte ha extra betalt, dock står det ju honom/henne fritt att säga ja eller nej till den musik ni föreslår.
  • Mlle M

tack, da skall vi genast ta upp det med prasten och se till att tillrackligt med tid avsatts aven om vi annu inte haft mojlighet att faststalla hela programmet.

• Troll1

Kjell Präst skrev 2008-09-09 13:46:25 följande:

Jo, att kristendomen lär att det finns liv efter döden är vi nog överens om, men reinkarnation, dvs att man återföds som något annat finns däremot inte. Men du menar att det en gång har funnits? Det har jag i så fall inte hört talas om. Vad menar du med att "Bibeln reformerades"?
    Hade jag inte haft en bröllops-slirig hjärna så skulle jag kommit ihåg vem som "reformerade" (kanske fel uttryck, "justerade" kanske är bättre?). Ska försöka hitta det jag läste igen.
  • Taha

Har du tips på någon bra psalm?
    Helst om kärlek.

• parniara

Hej prästerna!

Vi är bosatta utanför sverige och fixar den juridiska delen av att gifta sig här. Vi skulle dock gärna dela denna stund i livet med nära och kära i Sverige så traditionellt som möjligt och där ingår ju kyrkbröllop. Hittade på svenska kyrkans hemsida att det finns något som heter välsignelseakt för redan ingått äktenskap. Hur går en sådan till?

• agtiwi

Måste allt gå till på ett särskilt sätt i kyrkan? Ska utveckla lite.. Är det en självskriven lag att tärnor och marskalk ska gå in efter brud och gum?
    Hoppas inte det, för inne i mitt huvud ser jag exakt hur jag vill ha det och det är inte på det sättet.

• En till präst

Det enda som är självskrivet är att brud och brudgum går tillsammans. Tärnor och marsalkar kan gå in före eller efter brudparet, eller till och med stå därframme från start.

Frågan är nog bara vad tärnor och marskalk ska "vara till för"?

• Sarisen82

Denna frågan har kanske kommit tidigare men jag är för trött för att läsa genom hela tråden, sorry!

Hur ser kyrkan på att mannen står framme vid altaret och väntar på bruden och att hon går in ensam alt. tillsammans med parets gemensamma barn? Menar alltså INTE en överlämning till m2b.

Svar på tråden Fråga prästerna 5