• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Mlle M

Tack Jeez och Bella 81: Jag tror vi later manga saker forbli svenska men saken ar den att prasten kommer att tala tva sprak savitt jag forstar.... hmm...men Ni har ratt man behover inte forsta en gudstjanst ord for ord!!

• emma08

Om man har både dop och vigsel när kommer då psalmerna och solosångerna?
    Dop först och sen vigsel.

• Stardusty

Hej präster och övriga kunniga!

Har läst om många som har "vanliga" låtar som utgångsmusik och min fråga är då på vilket sätt man arrangerar det? Alltså spelar kantorn själva melodin på orgel eller piano eller är det så att man kopplar in ngn sorts musikanläggning?

Haha dum fråga kanske, men vore kul och veta

• En till präst

Stardusty:

Det är alltid musikern i församlingen som har sista ordet när det gäller musik i kyrkan.

Om man ordnar fram noter kan många musiker spela "vanliga" låtar på orgel eller piano som in- eller utgångsmusik.
    Men man bör i så fall ha ganska god framförhållning och prata med musikern i tid. All musik fungerar inte på orgel.
    Men förvånansvärt mycket blir väldigt bra.

De flesta församlingar vill slippa cd-musik i kyrkan, eftersom man teologiskt tänker att alllt som händer i en gudstjänst händer DÄR och DÅ. Det blir lite konstigt att spela upp musik som någon annan gjort någon annan stans då - ungefär som att sätta på en film med en präst som predikar i stället för att den präst som är på plats gör det.

• Stardusty

Ok, tack för svar!

Vad är brukligt att man annars har för utgångsmusik? Som jag förstått det finns det de två klassiska in- och utgångsmarcherna, men den ena tål jag helt enkelt inte, kör man samma både in och ut då eller? :-S

En till präst skrev 2008-09-14 17:24:18 följande:

Stardusty:Det är alltid musikern i församlingen som har sista ordet när det gäller musik i kyrkan.Om man ordnar fram noter kan många musiker spela "vanliga" låtar på orgel eller piano som in- eller utgångsmusik.Men man bör i så fall ha ganska god framförhållning och prata med musikern i tid. All musik fungerar inte på orgel.Men förvånansvärt mycket blir väldigt bra.De flesta församlingar vill slippa cd-musik i kyrkan, eftersom man teologiskt tänker att alllt som händer i en gudstjänst händer DÄR och DÅ. Det blir lite konstigt att spela upp musik som någon annan gjort någon annan stans då - ungefär som att sätta på en film med en präst som predikar i stället för att den präst som är på plats gör det.
  • Imma

Vad bra med en tråd, där man får möjlighet att ställa sina frågor direkt till er präster!

Min fästman och jag ska, av logistiska skäl, inte gifta oss i vår hemförsamling, utan i en kyrka i anslutning till vårt landställe. Den prästen som kommer att hålla i vigseln är vi inte bekanta med, förutom att vi har varit och lyssnat på ett par av hans gudstjänster. Vi är inte oroliga för vigseln i sig, då vi tycker att han är toppen samt att vi såklart ska träffas för samtal före vigseln. Nej, det vi funderar på är bröllopsfesten efteråt. Hade det varit prästen i vår hemförsamling hade vi gärna bjudit med henne och hennes man på festen efteråt, men hur ska vi göra nu? Är vi oartiga om vi inte bjuder in prästen till festen?

• Kjell Präst
    Imma skrev 2008-09-14 18:22:55 följande:
    Är vi oartiga om vi inte bjuder in prästen till festen?
    Inte alls! Jag tror att de flesta präster tackar nej till sådana inbjudningar, jag har fått en del men aldrig gått. För att uttrycka det lite burdust så har man oftast roligare saker för sig på sin fritid än att sitta i timtal på fest bland obekanta människor
  • Valentine84

Vilken ordning brukar man gå in m man gör såhär:
    Min pappa ska lämna lver mig (ok för våran präst) min blivande o bestmannen ska stå inne vid altaret sen ska tärnan och hennes son gå in... Vem går först?? Tärnan eller jag o pappa??

• Kjell Präst
    Valentine84 skrev 2008-09-14 19:13:35 följande:
    Vilken ordning brukar man gå in m man gör såhär:Min pappa ska lämna lver mig (ok för våran präst) min blivande o bestmannen ska stå inne vid altaret sen ska tärnan och hennes son gå in... Vem går först?? Tärnan eller jag o pappa??
    Eftersom ni väljer en ordning som inte är svenskkyrklig, dvs brudöverlämning, så finns det förstås inte heller några svenskkyrkliga "regler" för hur ni ska gå in.
Svar på tråden Fråga prästerna 5