• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • En till präst
    Stardusty skrev 2008-09-14 17:53:29 följande:
    Ok, tack för svar!Vad är brukligt att man annars har för utgångsmusik? Som jag förstått det finns det de två klassiska in- och utgångsmarcherna, men den ena tål jag helt enkelt inte, kör man samma både in och ut då eller? :-SEn till präst skrev 2008-09-14 17:24:18 följande:
    Nej nej!

Det finns MASSOR av fin in och utgångsmusik, förutom de som oftast spelas. Och musikern blir oftast jätteglad över att få spela något annat än just det.

Det som är "brukligt" är 3 låtar som av någon anledning blivit svenska folkets bröllopsmusik, men det finns hur mycket vacker, pampig orgelmusik som helst att välja mellan. Dels klassisk, dels mer nyskrivet, och dels med folkmusikkänsla (gånglåtar av olika slag).Kolla med er musiker, och hitta något som passar er.

Det är en vanlig missuppfattning att man antingen ska ha mendelsson in och Trumpet volontary ut, annars finns det inget så då måste man ha årets poplåt i stället.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2008-09-15 10:33:06 följande:

Det är en vanlig missuppfattning att man antingen ska ha mendelsson in och Trumpet volontary ut, annars finns det inget så då måste man ha årets poplåt i stället.
    Nej, det är väl Mendelssohn in och Wagner ut som är det enda riktiga
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2008-09-15 10:40:48 följande:

Nej, det är väl Mendelssohn in och Wagner ut som är det enda riktiga
    Så var det ju - men i sommar har vi haft en boom av Trumpet volontary. Och "För kärlekens skull" i varannan vigsel.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2008-09-15 10:44:30 följande:

Och "För kärlekens skull" i varannan vigsel.
    Och "Av längtan till dig" i de övriga?
  • Stardusty

Haha vad dum man känner sig nu då
    Jag ska absolut kolla detta med musikern!

....vilket leder mig in på nästa fråga; varken präst eller musiker har hört av sig till oss och det är nu en månad kvar till bröllopet. Är det meningen att vi ska ringa dit eller är vi bara ute i för god tid? Jag tänkte att de kanske inte valt vilka som ska vara vigselförrättare och musiker än...

Nej nej! Det finns MASSOR av fin in och utgångsmusik, förutom de som oftast spelas. Och musikern blir oftast jätteglad över att få spela något annat än just det.Det som är "brukligt" är 3 låtar som av någon anledning blivit svenska folkets bröllopsmusik, men det finns hur mycket vacker, pampig orgelmusik som helst att välja mellan. Dels klassisk, dels mer nyskrivet, och dels med folkmusikkänsla (gånglåtar av olika slag).Kolla med er musiker, och hitta något som passar er.Det är en vanlig missuppfattning att man antingen ska ha mendelsson in och Trumpet volontary ut, annars finns det inget så då måste man ha årets poplåt i stället.
  • Jeez

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

Och prästen hör säkert av sig snart. En månad innan brukar jag försöka höra av mig, om det inte är semestertider emellan (men det är det ju inte längre). Schemat är förmodligen lagt, men det är ju mycket uppstart av verksamheter så här i september också. Om ni vill boka upp ett samtal snart så hör av er till expeditione och fråga! Annars kan ni nog vänta och ha is i magen ett tag till

Stardusty skrev 2008-09-15 18:15:12 följande:
    Haha vad dum man känner sig nu då Jag ska absolut kolla detta med musikern!....vilket leder mig in på nästa fråga; varken präst eller musiker har hört av sig till oss och det är nu en månad kvar till bröllopet. Är det meningen att vi ska ringa dit eller är vi bara ute i för god tid? Jag tänkte att de kanske inte valt vilka som ska vara vigselförrättare och musiker än...En till präst skrev 2008-09-15 10:33:06 följande:
  • En till präst

Fast det är bara prästen som hör av sig - vill man ha kontakt med musiker får man kontakta honom/henne själv. Kan vara bra att veta.

• Oktober4

Hej,
    Vi ska ha kombinerad dop och vigselgudstjänst och jag undrar om man då måste ha 2 psalmer i vigselakten? Vi tänkte oss en psalm som hör till vigseln och 2 psalmer som hör till dopakten + 2 solosånger. Får man ha det så? Vi vill inte ha alltför långdraget med tanke på att barnen ska orka vara med - vi tror ändå att det blir minst 45 min ceremoni...

• Stardusty

Oj, det hade jag inte en aning om. Hur vet man vem det är då? Ringer man till kyrkan och frågar helt enkelt eller?

Jeez - tack, man känner sig ju lite lost i alla traditioner när man inte är så kyrklig av sig...

En till präst skrev 2008-09-15 20:49:18 följande:

Fast det är bara prästen som hör av sig - vill man ha kontakt med musiker får man kontakta honom/henne själv. Kan vara bra att veta.
  • En till präst

Vid kombinerade dop-vigselgudstjänster brukar man skära ned på det mesta för att det ska funka för alla inblandade - även de små. Man kan sjunga färre verser på psalmerna, läsa de kortare texterna osv.

Därför undrar jag varför ni lagt till 2 solosånger?

Solosånger är väl det första man tar bort om man vill pressa tiden?

Svar på tråden Fråga prästerna 5