• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Jeez

Som sagt, om de tar ut den kostnaden av alla är det okej, om de "bara" vil ta ut den av er (och andra som är medlemmar av kyrkor i Borgåöverenskommelsen) så får de det inte egentligen. Men det är ishotellet som sköter bokningar etc tror jag så det är säkert så att det är de som också "hyr ut" kyrkan?

GoS09 skrev 2008-09-17 18:53:19 följande:
    Iskyrkan tar 5000kr för vigseln och prästen (från Jukkasjärvi församling) är anställd av iskyrkan (20-25 minuters vigsel). Så den kostnaden borde ju täcka skulle jag tycka... Är ju många personer utan svenskt medborgarskap som gifter sig just där.
  • MissMijah

Kjell Präst: Vad gulligt sagt om din fru!

• MissMijah

har en liten, ganska oviktig fråga. men ändå en fundering.

Kommer gästerna till kyrkan först och intar sina platser innan man träffar dem så att säga? jag menar, kommer dem se oss som först när vi går upp mot altaret? eller hur brakar det vara?

• Kjell Präst
    MissMijah skrev 2008-09-19 07:37:01 följande:
    har en liten, ganska oviktig fråga. men ändå en fundering. Kommer gästerna till kyrkan först och intar sina platser innan man träffar dem så att säga? jag menar, kommer dem se oss som först när vi går upp mot altaret? eller hur brukar det vara?
    Det kan man välja själv. De flesta brudpar väljer nog att gömma sig för gästerna, alternativt komma väldigt sent (ej att rekommendera!). Då går gästerna in och sätter sig och inväntar den magiska stunden då orgeln börjar spela och det vackra paret träder in... Men det finns också vigslar där brudparet väljer att stå vid kyrkan och ta emot gästerna när de kommer.
  • Rosenpetunia

Ja, det kostar 5000 kr. för alla bröllopspar från Sverige. Utländska bröllopspar betalar lite mer om jag förstått det rätt. Ishotellet sköter bokningarna. Kyrkan "överlämnas" till Jukkasjärvi församling varje år vid jul.

Vart de där 5000 kr. sen tar vägen, det vet jag faktiskt inte. Kanske man skulle ha frågat? Det var liksom lite annat att tänka på då
    Men jag hoppas att församlingen och Ishotellet delar på pengarna på något sätt. Och att pengarna kommer konstnärerna till glädje på ett eller annat sätt... det ligger ju ett sånt otroligt jobb bakom alla dessa konstverk!

Jeez skrev 2008-09-18 09:19:58 följande:
    Som sagt, om de tar ut den kostnaden av alla är det okej, om de "bara" vil ta ut den av er (och andra som är medlemmar av kyrkor i Borgåöverenskommelsen) så får de det inte egentligen. Men det är ishotellet som sköter bokningar etc tror jag så det är säkert så att det är de som också "hyr ut" kyrkan?
  • Jeez

Jo, förmodligen går det till just de omkostnaderna.

Svar på tråden Fråga prästerna 5