• Karin82

Gifter mig om 6 veckor och mensen är sen...

Har inte köpt graviditetstest än, men ska gå och göra det... Är dock rätt säker på hur det ligger till. Mensen kommer inte, är jättetrött och brösten är större och ömma. Egentligen borde det inte spela någon roll, vill ju ha barn rätt snart men inte nu! Vill inte vara gravid och kanske illamående på mitt bröllop. Det här är något vi planerat så för. Alla våra kompisar kommer vara där och det skulle bli vår dag! Sen ska vi på bröllopsresa och ytterligare en resa är planerad för i höst. Nästa år ska vi börja bygga hus och i lägenheten vi bor i nu kan vi inte ha bebis - får knappt plats själva.
    Min kille känner lika dant - är vi egoistiska? Någon som gjort abort? Tror ni att vi ångrar oss?

• Svar på tråden Gifter mig om 6 veckor och mensen är sen...
  • Waersta

Psst: Varför antar du att de är över 20? Har det någon betydelse eller?

Linda och Hannes skrev 2008-06-26 08:09:35 följande:

jag är 35 år och barnlös. Vi längtar efter barn men tyvärr är det inte alltid så självklart att barnen kommer när man väl är redo att sätta dem till världen. Jag har dock varit gravid vid 2 tillfällen men fått missfall i ett tidigt stadium.Jag tycker du skall tala med din pojkvän och se vad ni kan komma fram till tilsammans.Funderar över erat förhållande, gifter ni er för att leva ihop resten av era liv eller är hela grejen med bröllop nått spännande och roligt med att ha fest?Om du föreställer dig att ni skippar festen och vigseln i kyrkan och går till rådhuset och viger er, lockar det fortfarande att bli äkta makar?VILL ni verkligen leva ihop i resten av era dagar? Att göra en abort för att slippa avboka bröllopet låter inte alls bra.Att göra abort för att kunna dricka på festen är oxå en väldigt konstig anledning till att göra abort.Jag antar att ni är över 20 år båda två och att ni skulle kunna ta hand om ett barn, då tänker jag mer på mognad och inte så mycket när det gäller storlek på lägenhet etc.Frågetecken:1. Älskar ni varandra?2. Vill du/ni ha varandra till äkta makar för de "rätta" anledningarna?Mitt råd till dig/er med utgång ifrån att du/ni svarat "ja" på frågorna ovanför:*Gift er och fira bröllopet precis som planerat och gläds åt det lilla miraklet som ni två har skapat och som väntar på er.*Under de 9 månadena som miraklet tar på sig att växa i din mage har ni tid att söka efter större boende.*Be om hjälp av föräldrar, släkt och vänner.*Om ni inte lyckas hitta boeende tills babyn är färdigbakad så har jag hört om familjer som bott 8 personer i en 1:a eller om ett par som bodde trångt och hade byrålådan som barnsäng i början.*Om ni älskar varann och vill dela livet tillsammans så klarar ni det mesta, ett barn skall inte vara ett hinder utan en gåva och en fest/vigsel skall inte vara en ursäkt till att ni skall göra abort.Hade ni varit helt fel för varandra och för unga hade jag eventuellt kommit med ett annat svar...Många använder abort idag som ett preventivmedel och det är fel tycker jag. Det finns så många olika effektiva sätt att skydda sig idag att aborten egentligen borde vara överflödig.Sist men inte minst...Min finlänska mormor blev gravid 1943 när hon var 20 år och ogift. Inte populärt på den tiden att bära på en oäkting dessutom var det krig i Finland då. Min mormor försökte på egen hand göra abort tex ta kokheta bad, springa i trappor och även använt sig av en metallgalje i vaginan för att bli av med barnet.Det funkade inte och hon födde en liten dotter året där på.Lillflickan var min mamma.Och utan henne skulle inte jag finnas, och inte mina 2 äldre bröder eller deras sammanlagt 5 barn.Så, mitt enkla svar är (istället för upplägget ovanför) behåll barnet och gör det bästa av saken, det löser sig alltid.Kram, Linda
  • Linda och Hannes

Ehm.... Om de är väldigt unga kanske det finns andra hinder, typ att de inte är MOGNA tex. for att skaffa barn.
    Jag var då inte MOGEN att skaffa barn när jag var under 20 år.
    Jag är för f-n ingen abortmotståndare om du tror det, att välja bort ett barn är ett beslut man bör beakta. Punkt slut.

Waersta skrev 2008-06-26 08:18:09 följande:
    Psst: Varför antar du att de är över 20? Har det någon betydelse eller?Linda och Hannes skrev 2008-06-26 08:09:35 följande:
  • Linda och Hannes

När jag var 17 år blev jag gravid, beställde tid för abort men behövde inte genomgå den eftersom jag fick missfall i v. 6. När jag var 26 år blev jag gravid, kondomen sprack, med nån jag knappt kände, fick missfall i v. 8. Funderade även då på att göra abort.
    Något mer du undrar över???

Linda och Hannes skrev 2008-06-26 08:33:25 följande:

Ehm.... Om de är väldigt unga kanske det finns andra hinder, typ att de inte är MOGNA tex. for att skaffa barn.Jag var då inte MOGEN att skaffa barn när jag var under 20 år. Jag är för f-n ingen abortmotståndare om du tror det, att välja bort ett barn är ett beslut man bör beakta. Punkt slut.
  • Linda och Hannes

Vill poängtera, jag är inte EMOT abort.

• Canta

TS ska narturligt vis göra som hon/de tycker känns rätt.

Själv vet jag inte hur glad jag hade blivit om jag varit gravid när jag gifter mig? Men det är som jag känner utav olika andlednigar. Plis jag har lite resor som ska göras under det kommande året.

Vilka andledningar TS har för hon känner som hon gör spelar väl ingen större roll. Det är en känsla och för mig kan känslor adrig vara fel.

Sätt er ner och prata i lugn och ro om hur ni känner. Vilka ändrigar som måste göras goda eller dåliga. Så e jag helt övertygad om att ni kommer fatta det rätta beslutet för Er...

Lycka till

• Linda och Hannes

Exakt! Grymt fertila, och det är ju himla bra för er. Men att använda det som preventivmedel?
    På med kådis och hela fidevitten så ska du se att det inte blir några fler barn. Eller snöra igen tuberna så är barnfrågan löst för alltid.

Waersta skrev 2008-06-26 08:14:20 följande:
    För mig var det helt annorlunda, för oss var det STÄLLA IN, eller ABORT! Thats it. Du får ha din åsikt och tycka vad du vill, TS gör precis som hon vill och jag kommer stötta henne vad hon än väljer. Jag förstår att du som är barnlös tycker att det är hemskt att göra abort, men skulle du varit i min sits så skulle du tänkt annorlunda. Livet är inte rättvist helt enkelt.Jag är 25år, har två barn, nu vill vi gifta oss -för vi älskar varandra och vill leva med varandra resten av livet.Vi är grymt fertila. Jag hinner knappt tänka "kalsong" innan jag är gravid. DÄRFÖR valde VI att göra abort innan bröllopet.Linda och Hannes skrev 2008-06-26 08:09:35 följande:
  • Vi för alltid 2009

finns något som heter preventivmedel, bara en tanke.

• Linda och Hannes

Men herre guud... självklart skall de göra som de tycker!
    Tjejen frågar om råd och jag gav min syn på saken.
    Hur hon gör är heeeelt och hållet upp till henne OCH inte att glömma han som hjälpt till att baka bullen.

Canta skrev 2008-06-26 08:38:47 följande:
    TS ska narturligt vis göra som hon/de tycker känns rätt.Själv vet jag inte hur glad jag hade blivit om jag varit gravid när jag gifter mig? Men det är som jag känner utav olika andlednigar. Plis jag har lite resor som ska göras under det kommande året.Vilka andledningar TS har för hon känner som hon gör spelar väl ingen större roll. Det är en känsla och för mig kan känslor adrig vara fel.Sätt er ner och prata i lugn och ro om hur ni känner. Vilka ändrigar som måste göras goda eller dåliga. Så e jag helt övertygad om att ni kommer fatta det rätta beslutet för Er...Lycka till
  • Pyrate

Jag vill bara kommentera IdaÄlskarLennart's påpekande att abort försvårar för efterföljande graviditeter: Detta stämmer inte såvida man inte drabbas av infektioner i samband med aborten och detta är mycket ovanligt inom svensk sjukvård idag.

• Karin82

Har fått en tid om 2 veckor för att prata igenom saken med en läkare. Känns bra. Nu har vi tid att fundera. Tydligen är det för tidigt att göra abort nu...
    För er som undrar så är vi båda 26 år, har varit ihop i 5 år och jag kan inte tänka mig ett liv utan honom. Tyvärr kanske vi båda är sådana att vi planerar lite för mkt. På bröllopet spelar det ingen roll, som nån skrev - en jäkla bomb att släppa på bröllopet. Vi har t.o.m. funderat på vad vi skulle säga :) Vad gäller lägenheten så fungar det väl också - allt går om man vill men det skulle nog bli rätt påfrestande. Vi har dock köpt en hustomt som det inte finns något hus på än och det huset har vi tänkt bygga med våra 4 händer med början till våren. Hur kul känns det att min kille kommer bygga hus varenda ledig stund när jag är hemma själv med barnet? Jag känner 2 st som varit i precis samma situation och de ser ju knappt varandra och säger att det är jättetufft. Hur kul är det - jag är hemma med barnet och min man missar första året...

Svar på tråden Gifter mig om 6 veckor och mensen är sen...