• MissieA

JAG vill ha en förklaring!!! (ang. LILLSESSAN-tråden)

Jag gjorde ett inlägg tidigare och nu har jag blivit anmäld för att ha gjort en efterlysning?? Kan någon moderator förklara för mig varför jag har blivit varnad för det när jag bara gav ett tips och JAG GJORDE ALDRIG EN EFTERLYSNING!! Utan tipsade om en. Är det emot reglerna?

Jag måste ha missuppfattat meningen med BT för jag trodde att man skulle hjälpa varandra och det verkar inte som det för jag vill hjälpa en person, och efterlyste INGEN utan ville bara att alla skulle läsa mitt inlägg. Vad gjorde jag för fel??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 10:33
    Ett litet tillägg nu när jag ser att jag skrev heeeelt fel i början. Det jag gjorde anses vara en efterlysning har jag fattat nu hehe och det vet jag efter lite förklaring, men jag har inte gjort någon reklam och efterlysningarna fanns inte med i reglerna när jag fick tillsägelsen. Det var hänvisat till undersökningar, som är förbjudna för företag, organisationer och journalister och jag är INGET av dessa så därför anser jag att det är en felbedömning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 15:37
    Det är jag som privatperson som gjorde en efterlysning här på BT. Jag gjorde en efterlysning och i reglerna står det inget om att privatpersoner inte får efterlysa, ifall det är något jag har missat vill jag gärna att ni länkar det till tråden så att jag får läsa genom detta.

Jag ska inte behöva överklaga något när jag inte har gjort något fel!! Utan detta har hanterats väldigt dåligt och jag vill därför ha en exakt förklaring på vad jag har gjort, vilket jag inte har fått än. Så kan inte ni förklara EXAKT vad för fel jag gjorde med min tråd???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-14 14:17
    DETTA VILL VI HA SVAR PÅ FRÅN JOHAN:

* johan: "Att agera kundsupportplattform åt hennes företag är oss främmande, det får hon sköta helt själv och som sagt inte här." "Att efterlysa någon å ett företags vägnar är emot våra regler."

* en förklaring till sin hänvisning till personuppgiftslagen

* en ursäkt för anklagelserna!!

• Svar på tråden JAG vill ha en förklaring!!! (ang. LILLSESSAN-tråden)
  • MissieA
    september2008 skrev 2008-05-08 14:01:08 följande:
    håller med men jag tror nog oxå väldigt stark att detta inte skulle ha inträffat om vi skrivit namnet på personen som sökte bruden. det verkar ju finnas många/några som inte gillar henne. om man skulle göra samma sak om någon månad så skulle säker ingen tänka på det. *inte för att jag tänker göra det*
    I början trodde jag inte det men jag börjat tro det mer och mer nu eftersom jag nu har läst reglerna minst 10 ggr och ser inte något som stämmer med det vi har gjort. För det är INTE reklam för vi vinner inte något på det, och det är INTE efterlysning eftersom vi inte är företag, organisation eller journalister.

Så jag börjat tro att det handlar om hennes namn mer än det vi gjorde tyvärr.
  • Pumpkin

Man kan "efterlysa" information/åsikter om en fotograf/band/frisör, det är inga som helst konstigheter.

Att svara i en tråd och ge ett tips (oberoende tips, dvs något du inte har någon personlig koppling till/egen vinning i) är heller inga konstigheter. Här brukar vi rekommendera en liten typ "motivering" till varför man tipsar om just den fotografen/bandet/frisören just för att så långt som möjligt undvika missförstånd

The Bumblebee skrev 2008-05-08 14:03:12 följande:
    Pumpkin:Kanske OT men - är det alltså ok att efterlysa en särskild fotograf/band/frisör? Och vid en förfrågan t.ex. "Behöver tips på bra band i Hälsingland" så får man tipsa om företag?Hade bestämt mig för att inte diskutera detta men nu blev jag oxå förvirrad och förstår inte riktigt vilken typ av trådar som inte är tillåtna.
  • Pumpkin

Nope, har ingen möjlighet alls att se vem som anmält och/eller om det är samma... Och även om jag kunde det så har jag tystnadsplikt.

september2008 skrev 2008-05-08 14:03:43 följande:
    förstår.men då hoppas jag verkligen att johan kommer hit och svarar. för efterlysningar görs hela tiden. gick det att få svar på om det är samma person som anmält oss båda???
  • september2008

får jag som privat person efterlysa en brud här som jag tex sett har ett jättefint halsband som jag oxå skulle vilja köpa?

Pumpkin skrev 2008-05-08 14:05:25 följande:
    Man kan "efterlysa" information/åsikter om en fotograf/band/frisör, det är inga som helst konstigheter.Att svara i en tråd och ge ett tips (oberoende tips, dvs något du inte har någon personlig koppling till/egen vinning i) är heller inga konstigheter. Här brukar vi rekommendera en liten typ "motivering" till varför man tipsar om just den fotografen/bandet/frisören just för att så långt som möjligt undvika missförstånd
  • MissieA
    Pumpkin skrev 2008-05-08 14:05:25 följande:
    Att svara i en tråd och ge ett tips (oberoende tips, dvs något du inte har någon personlig koppling till/egen vinning i) är heller inga konstigheter. Här brukar vi rekommendera en liten typ "motivering" till varför man tipsar om just den fotografen/bandet/frisören just för att så långt som möjligt undvika missförstånd
    Det är precis vad jag gjorde ju så därför är det inte reklam det kan gälla.
  • september2008

tack

Pumpkin skrev 2008-05-08 14:06:36 följande:
    Nope, har ingen möjlighet alls att se vem som anmält och/eller om det är samma... Och även om jag kunde det så har jag tystnadsplikt.
  • Pumpkin

Fast det är just där vi har ett problem, krasst sett så kan din trådstart tolkas som ett tips om Lillsessan, och ett tips om ett företag i en trådstart är aldrig tillåtet.

Men som sagt, jag överlåter gärna det här ärendet till moderatorn och/eller Johan om det är OK med dig

MissieA skrev 2008-05-08 14:07:44 följande:
    Det är precis vad jag gjorde ju så därför är det inte reklam det kan gälla.
  • Pumpkin

Om du startar en tråd för att efterlysa ett halsband som du vill köpa är det lämpligare att inte starta tråden utan lägga ut en annons på Köp&Sälj.

Mer än så kan jag inte säga just nu

september2008 skrev 2008-05-08 14:07:25 följande:
    får jag som privat person efterlysa en brud här som jag tex sett har ett jättefint halsband som jag oxå skulle vilja köpa?
  • Stardusty

Jag är helt klart förvirrad, alla efterlyser ju saker varje dag, som stolsöverdrag, bra klänningsaffärer m.m... Förstod inte vad som var felet i MissieA:s tråd? Sorry att du redan förklarat flera gånger pumpkin men tyvärr har jag ändå inte förstått...

En sak ang. reklam som stör mig isåfall är de hoppande brudarna när kommer de försvinna?

• september2008

förlåt om jag ät tjatig men antagligen en sista fråga.

får jag som privatperson efterlysa en annan brud som jag tidigare varit inne hos och sett en underbar dukning men nu inte hittar? alltså jag vill bara bara kolla i personens galleri igen.

Pumpkin skrev 2008-05-08 14:11:38 följande:
    Om du startar en tråd för att efterlysa ett halsband som du vill köpa är det lämpligare att inte starta tråden utan lägga ut en annons på Köp&Sälj.Mer än så kan jag inte säga just nu
Svar på tråden JAG vill ha en förklaring!!! (ang. LILLSESSAN-tråden)