• MissieA

JAG vill ha en förklaring!!! (ang. LILLSESSAN-tråden)

Jag gjorde ett inlägg tidigare och nu har jag blivit anmäld för att ha gjort en efterlysning?? Kan någon moderator förklara för mig varför jag har blivit varnad för det när jag bara gav ett tips och JAG GJORDE ALDRIG EN EFTERLYSNING!! Utan tipsade om en. Är det emot reglerna?

Jag måste ha missuppfattat meningen med BT för jag trodde att man skulle hjälpa varandra och det verkar inte som det för jag vill hjälpa en person, och efterlyste INGEN utan ville bara att alla skulle läsa mitt inlägg. Vad gjorde jag för fel??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 10:33
    Ett litet tillägg nu när jag ser att jag skrev heeeelt fel i början. Det jag gjorde anses vara en efterlysning har jag fattat nu hehe och det vet jag efter lite förklaring, men jag har inte gjort någon reklam och efterlysningarna fanns inte med i reglerna när jag fick tillsägelsen. Det var hänvisat till undersökningar, som är förbjudna för företag, organisationer och journalister och jag är INGET av dessa så därför anser jag att det är en felbedömning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 15:37
    Det är jag som privatperson som gjorde en efterlysning här på BT. Jag gjorde en efterlysning och i reglerna står det inget om att privatpersoner inte får efterlysa, ifall det är något jag har missat vill jag gärna att ni länkar det till tråden så att jag får läsa genom detta.

Jag ska inte behöva överklaga något när jag inte har gjort något fel!! Utan detta har hanterats väldigt dåligt och jag vill därför ha en exakt förklaring på vad jag har gjort, vilket jag inte har fått än. Så kan inte ni förklara EXAKT vad för fel jag gjorde med min tråd???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-14 14:17
    DETTA VILL VI HA SVAR PÅ FRÅN JOHAN:

* johan: "Att agera kundsupportplattform åt hennes företag är oss främmande, det får hon sköta helt själv och som sagt inte här." "Att efterlysa någon å ett företags vägnar är emot våra regler."

* en förklaring till sin hänvisning till personuppgiftslagen

* en ursäkt för anklagelserna!!

• Svar på tråden JAG vill ha en förklaring!!! (ang. LILLSESSAN-tråden)
  • Nessan

Det var väl så att den som anmält inlägget hade valt rubriken "reklam" men att det inte nödvändigvis uppfattades som reklam av moderatorn. Däremot ansågs inlägget kunna strida mot de regler om undersökningar och research och dylikt som BT har.
    (Det står där "Företag, organisationer eller journalister får inte heller söka efter brudpar med vissa kriterier för vidare kontakt." och förmodligen (jag gissar bara!) uppfattades din "medhjälp till efterlysning" som något som föll härinunder -det är ju ändå en sökning efter brudpar för vidare kontakt, för ett företags (lillsessans) räkning.) Där tror jag problemet ligger, inte att det uppfattades som reklam. Men detta är som sagt vad jag tror, efter min alldeles egna lilla analys!

• Masha

Skall förföljelsen av Lillsessan från moderators sida börja nu igen? Hon har inte precis blivit behandlad snyggt här förut heller. Men när hon inte ens finns kvar här finns det väl ingen anledning att bråka med henne.

• Pumpkin

Korrekt!

Nessan skrev 2008-05-07 23:32:36 följande:
    Precis så har jag också förstått det. Om man själv eller någon närstående har något att vinna på att andra följer tipset och köper tex skorna, då är det förbjuden reklam!Om du däremot sett ett par snygga skor i en stor skokedja som du inte har nån koppling till är det ju inte alls några problem att tipsa om det. Däremot tror jag inte du får starta en tråd bara för att tipsa, men du kan göra ett inlägg om det i en tråd där någon efterfrågar tips på bra skor!
  • Pumpkin

Jag misstänker samma sak

Nessan skrev 2008-05-08 00:42:29 följande:
    Det var väl så att den som anmält inlägget hade valt rubriken "reklam" men att det inte nödvändigvis uppfattades som reklam av moderatorn. Däremot ansågs inlägget kunna strida mot de regler om undersökningar och research och dylikt som BT har.(Det står där "Företag, organisationer eller journalister får inte heller söka efter brudpar med vissa kriterier för vidare kontakt." och förmodligen (jag gissar bara!) uppfattades din "medhjälp till efterlysning" som något som föll härinunder -det är ju ändå en sökning efter brudpar för vidare kontakt, för ett företags (lillsessans) räkning.) Där tror jag problemet ligger, inte att det uppfattades som reklam. Men detta är som sagt vad jag tror, efter min alldeles egna lilla analys!
  • Pumpkin

Det är ingen diskussion jag tänker gå in på, men hon har inte alltid skött det snyggt heller och inte alltid tänkt sig för när hon har skrivit saker i forumet. Men någon förföljelse har det aldrig handlat om och Lillsessan är varmt välkommen att vara här på BT så länge som hon gör det som privatperson och inte bryter mot reglerna - regler som man accepterar när man blir medlem här

Masha skrev 2008-05-08 06:45:23 följande:
    Skall förföljelsen av Lillsessan från moderators sida börja nu igen? Hon har inte precis blivit behandlad snyggt här förut heller. Men när hon inte ens finns kvar här finns det väl ingen anledning att bråka med henne.
  • Aleta

Man ska läsa noga innan man anmäler en tråd tycker jag.

Vad var syftet med tråden?
    Jo, att hjälpa en annan blivande brud här på BT. (Det var omtänksamt gjort tycker jag MissieA!)

Hur uppfattades tråden om man inte var den efterfrågade personen?
    Ja, för egen del så hade jag kastat en snabb blick, sett att det inte gällde mig och sedan läst någon annan tråd.
    Jag hade inte gått in och läst i bloggen som hänvisades till.
    Så reklam? Nej säger jag.

I punkt 13 i reglerna står det heller inte att man inte får efterfråga en specifik person på detta vis. Det är om man vill ha tag på en viss målgrupp som den regeln syftar på (i alla fall som jag läser den). Dessutom gäller den inte för privatpersoner.

Tar man bort möjligheten att hjälpa varandra på det här sättet så försvinner en hel del av charmen med BT och det blir dessutom absurt. Nästan alla trådar kan anmälas och plockas bort om man lusläser i så fall. Antingen pga vad de handlar om eller pga enskilda inlägg eller diskussionerna som uppstår.

Jag hoppas att det även finns varningar för de som anmäler för mycket...

• MissieA

" Ärende: 8818 Ditt inlägg enligt nedan i tråden "ALLA Lillsessans kunder se HIT!!" har plockats bort då det strider mot medlemsvillkoren (§12. Undersökningar, kontakt, research, informationsinsamling m.m.).

Man får inte Bröllopstorgets tjänster för att göra efterlysningar eller undersökningar på annat sätt än vad som tydligt angivits i villkoren eller tjänsten som du utnyttjat.

Du får därför en varning för detta inlägg.

För mer information om upprätthållningen, hur du överklagar och varför du fått detta beslut, se denna sida:
    www.brollopstorget.se/Forum/uppratthallningen...

Här är en kopia på inlägget du skrev:
    "Lillsessan efterlyser en kund som hon inte får tag på så tänkte kolla ifall den kunden hänger här på BT. Så om du är kund hos Lillsessan gå in på hennes blogg.

Adressen finns i första inlägget.

(och NEJ detta är inte reklam, känner ej sessan och är inte ens kund själv utan vill bara hjälpa till) "

Vill bara uppdatera igen med vad som stod i Varningen jag fick.

• MissieA
    Nessan skrev 2008-05-08 00:42:29 följande:
    Det var väl så att den som anmält inlägget hade valt rubriken "reklam" men att det inte nödvändigvis uppfattades som reklam av moderatorn. Däremot ansågs inlägget kunna strida mot de regler om undersökningar och research och dylikt som BT har.(Det står där "Företag, organisationer eller journalister får inte heller söka efter brudpar med vissa kriterier för vidare kontakt." och förmodligen (jag gissar bara!) uppfattades din "medhjälp till efterlysning" som något som föll härinunder -det är ju ändå en sökning efter brudpar för vidare kontakt, för ett företags (lillsessans) räkning.) Där tror jag problemet ligger, inte att det uppfattades som reklam. Men detta är som sagt vad jag tror, efter min alldeles egna lilla analys!
    Jag förstår precis vad du menar, men detta tycker inte jag faller under undersökningar, och om det hade stått efterlysning i reglerna hade jag förstått det men det gör inte det och jag förstår att jag har gjort fel och ber om ursäkt men jag tycker även att den som har ansvarat för ärendet har gjort fel och därför vill jag ha en förklaring och få bort den här varningen. Eftersom detta inte står i reglerna tycker jag inte att man ska kunna bli varnad för det. Regler gäller, men då ska det stå EXAKT i reglerna vad som är rätt och vad som är fel, dem ska inte behöva misstolkas och förklaras.
  • september2008

nu hittade jag denna tråd. såg för en stund sedan att jag fått en tillsägelse för mitt inlägg som jag tror att en del ha kallat för "det andra inlägget". jag skrev typ samma sak i en annan tråd nästan samtidigt som TS. men jag verkar ha fått något helt annat i min motivering till tillsägelsen.

"Ärende: .... Vi har plockat bort ditt inlägg ur "Lillsessan efterlyser en kund som inte svarat på dina mail." då det tolkas som reklam/spam och är inte tillåtet. Du har därför fått en tillsägelse i enlighet med vår upprätthållningspolicy.

Vänligen läs igenom medlemsvillkoren (§7 kommersiella budskap) för mer information.

För mer information om upprätthållningen, hur du överklagar och varför du fått detta beslut, se denna sida:
    www.brollopstorget.se/Forum/uppratthallningen...

Här kopia på ditt inlägg:
    "www.metrobloggen.se/jsp/pub lic/permalink.jsp?article=19.249977 9
    som man kan se i länken så efterlyser lillsessan en brud som hon inte fått tag på. tänkte hjälpa henne här att hitta denna brud efter som att hon troligen hänger här.

OT väldigt fin klänning som tjejen som lillsessan efterlyser har beställt eller ska beställa. "

jag förstår inte varför och försöker nu hitta (§7 kommersiella budskap). kan någon hjälpa mig att hitta denna §7 så jag kan förstå deras motivering.

det käns väldigt konstigt att två nästa likadana ärenden har fått olika tolkningar.

snälla hjälp mig att förstå.

• MissieA
    Aleta skrev 2008-05-08 08:41:15 följande:
    Man ska läsa noga innan man anmäler en tråd tycker jag.Vad var syftet med tråden?Jo, att hjälpa en annan blivande brud här på BT. (Det var omtänksamt gjort tycker jag MissieA!)Hur uppfattades tråden om man inte var den efterfrågade personen?Ja, för egen del så hade jag kastat en snabb blick, sett att det inte gällde mig och sedan läst någon annan tråd.Jag hade inte gått in och läst i bloggen som hänvisades till.Så reklam? Nej säger jag.I punkt 13 i reglerna står det heller inte att man inte får efterfråga en specifik person på detta vis. Det är om man vill ha tag på en viss målgrupp som den regeln syftar på (i alla fall som jag läser den). Dessutom gäller den inte för privatpersoner.Tar man bort möjligheten att hjälpa varandra på det här sättet så försvinner en hel del av charmen med BT och det blir dessutom absurt. Nästan alla trådar kan anmälas och plockas bort om man lusläser i så fall. Antingen pga vad de handlar om eller pga enskilda inlägg eller diskussionerna som uppstår.Jag hoppas att det även finns varningar för de som anmäler för mycket...
    Tack, precis det finns ingen gräns för denna regel känns det som. Så samma regel bör gälla då om jag gör en efterlysning på brudpar som gifter sig samma datum som jag eller som har samma klänning som jag. Detta är också att efterlysa någon precis som jag gjorde med min tråd, men konstigt att alla dessa andra trådar inte anmäls och stängs ner då.

Jag tycker att detta är väldigt orättvist och jag kommer gå långt med detta, för om jag inte får en bra förklaring så vill jag prata med ägaren av BT, eftersom jag tycker att detta är orättvist att det inte ens står med i reglerna och att jag blir varnad untan en riktig förklaring.

Jag älskar BT, men nu känner jag mig bara lessen för jag ville bara hjälpa till
Svar på tråden JAG vill ha en förklaring!!! (ang. LILLSESSAN-tråden)