• beccis80

Varför måste alla bry sig!!?

Jag håller på att bli tokig!
    Senast idag (och det är DEFINITIVT inte första gången), ifrågasatte en människa varför jag inte skaffat barn ännu!

Bara för att man är 27 år, har ett stadigt förhållande och bor bra så förväntas det att man SKA skaffa barn! Jag kan inte för mitt liv begripa vad det är som gör att inte folk kan låta OSS bestämma när det passar i VÅRAT liv!!?

Det är precis som om det vore "fult" att lägga pengar på andra saker... Ibland känns det t o m som om man får en "stackars-dig-blick", som inte begriper bättre.

Blir så frustrerad och önskar att människor kunde låta mig vara ifred...
    Tänk om jag skulle vara en av dem som inte KAN få barn! (Eftersom vi inte provat än, vet jag ju faktiskt inte hur det är)
    Har en kompis som försökt bli gravid men det går helt enkelt inte. Hur ska det kännas att stå och dra sin medicinska historia i ICA- butiken för att bli lämnad ifred?

Har märkt att jag blir mer och mer defensiv varje gång någon frågar, men ska det verkligen vara nödvändigt att bli riktigt ARG för att en del ska sluta tjata!?

Någon annan i samma situation?
    *suck*

• Svar på tråden Varför måste alla bry sig!!?
  • Kärlek ger näring åt själen

Ts kan säga att jag känner igen det totalt. Hade en arbetskamrat som tjata på mig HEEELA tiden om att jag skulle skaffa barn. Jag är 26 (blir 27)år och känner att jag vill ha lite "vi" tid först. Men enligt henne så skulle jag skaffa barn innan jag blev för gammal(!!!). Jag höll på att säga till henne att jag kan krysta ut en vattenmelon så kan hon ta hand om den.. Men bet mig själv i läppen. Har även fått otaliga komentarer ifrån samma människa om att jag ser gravid ut (är kraftig). Och till en annan arbetskamrat som verkligen Kämpat att bli gravid så sa hon "Du kan ta det lugnt du har all tid i världen". Menar vaddå?? Hon är ändå äldre än mig men hon har all tid i världen men jag har inte det...

Jag blir så frusterad över varför folk ska lägga sig i varför man inte skaffar barn.

Prata med en annan arbetskamrat om detta varpå hon svarade (ett väldigt bra svar egentligen): Barn är inget man skaffar Barn är något man får. Vilket stämmer. Iom att det är inte alla som KAN få barn och hur kul är det då att få höra det att man ska skaffa barn

• frida79

Vet hur det är.
    Vi är 29, har varit tillsammans i 11 år i år, har ordnad ekonomi, fast jobb, bostadsrätt, vovve, bil, körkort, icakort och allt annat som ger "vuxenpoäng"...

Brukar bara säga att vi inte kommit dit än när det gäller barn. Vi skyndar inte.

• frida79

Måste få tillägga...
    Den som tjatar mest är min mamma.

Hon är snart pensionär, har fött tre välskapta friska barn (jag yngst) och inte ett endaste enda litet barnbarn så långt ögat kan nå.
    Hon satsar på mig. Jag är den som står närmast barnaskaffande enligt henne.

• Kärlek ger näring åt själen

frida79 Oj

Min pappa skoja förr med mig om barnbarn att jag var den enda som hade fast sällskap. Detta sa han dock med glimten i ögat. Han har förstått att vi inte tänker skynda på något eftersom det känns fel.

• NEoMA

Vi är 29 och 32 och känner oss inte ens redo att skaffa katt. Visst har det varit en hel del påtryckningar och hintar från familjen men vi sa rent ut att nej, som det känns nu så blir det inga barnbarn och där med basta. Lite snopna blev dom men det är ju vårt liv.

• 090801

Har tyvärr också fått en del väldigt närgågna frågor om huruvida vi inte ska skaffa barn snart. Och ja, vi har försökt, men det slutar tyvärr bara med missfall för vår del.

När jag säger det när någon frågar ser de sååå besvärade ut, men jag tycker att ställer man en så privat fråga, då får man faktiskt tåla ett lika privat svar.

• beccis80

Jaa, det f**imej inte klokt hur folk håller på!
    Jag har också blivit frågad om jag är gravid flera gånger (ibland inte ens frågad, utan antaget gravid), bara för att jag är mullig!!
    Blir så galet trött på folk som inte har det minsta vett i kroppen!

Förresten! Bortsett från bra kommentarer om varför man inte skaffar barn, vad säger man när folk tror att man är gravid!!?

Det är det värsta jag kan råka ut för, och har själv kommit på mig med att gå och hålla in magen och tänka på hur jag sitter för att inte nån j**el ska komma med taskiga påhopp...
    Råkar vara en av dem som är "normal"-byggd med mer hull just på magen... Känns så deppigt...

• Aleta

Jag brukar le, se personen i ögonen och säga:
    "Nej, jag är bara tjock"

Det får de allra flesta att lägga av.

• Aleta

Eller brukade säga, nu har jag två så nu är det sluttjatat för min del.

• pojomo

nu har jag inte läst inläggen här, men nästa gång säg bara att -jag kan inte. Då tystnar dom ialla fall.

Svar på tråden Varför måste alla bry sig!!?