• beccis80

Varför måste alla bry sig!!?

Jag håller på att bli tokig!
    Senast idag (och det är DEFINITIVT inte första gången), ifrågasatte en människa varför jag inte skaffat barn ännu!

Bara för att man är 27 år, har ett stadigt förhållande och bor bra så förväntas det att man SKA skaffa barn! Jag kan inte för mitt liv begripa vad det är som gör att inte folk kan låta OSS bestämma när det passar i VÅRAT liv!!?

Det är precis som om det vore "fult" att lägga pengar på andra saker... Ibland känns det t o m som om man får en "stackars-dig-blick", som inte begriper bättre.

Blir så frustrerad och önskar att människor kunde låta mig vara ifred...
    Tänk om jag skulle vara en av dem som inte KAN få barn! (Eftersom vi inte provat än, vet jag ju faktiskt inte hur det är)
    Har en kompis som försökt bli gravid men det går helt enkelt inte. Hur ska det kännas att stå och dra sin medicinska historia i ICA- butiken för att bli lämnad ifred?

Har märkt att jag blir mer och mer defensiv varje gång någon frågar, men ska det verkligen vara nödvändigt att bli riktigt ARG för att en del ska sluta tjata!?

Någon annan i samma situation?
    *suck*

• Svar på tråden Varför måste alla bry sig!!?
  • Fenixx

tänk vad folk är duktiga på att lägga sig i andras liv!! suck!
    vi alla är olika, vissa skaffar vid 21år och vissa vid 41år. och vissa vill/kan inte skaffa alls.

• Jen82

Jag är inte riktigt i samma sits men nästan.
    Många frågar o när ska du ha barn?
    Jag bara eftersom vi inte har ekonomin o fasta jobb o sambon pluggar så får DET vänta.
    Blää.

Även om jag verkligen vill ha barn nu , men de går ju inte ihop med verkligheten.
    Så då e skit om alla frågar o frågar alltid.

Kram

• weinlove

låter jobbigt. vi ska gifta oss och en del frågar redan om jag är gravid. många förväntar väl sig det när man gifter sig. men jag säger bara tillbaka "vadå ser jag tjock ut då?". Näej säger dom sen är samtalet över typ. orkar inte gå in mer på det. vi trivs bra som det är nu och vi vill ha barn men inte än på många år. först vill vi leva livet tillsammans som man och hustru...

förstår att detta känns jobbigt. du gör som du vill men ett bra tips är att kom på nåt bra svar som får slut på diskussionen.

• beccis80

Alla har ju olika anledningar till att de inte kan eller vill skaffa barn, och det verkar som om många inte kan sluta bry sig förrän de har kunnat placer en i något "fack"!

• 20talsbruden

Ja, är 32 och de allra flesta omkring oss har barn...De flesta frågar inte så mycket, men visst får vi frågor ibland, och visst tycker folk d är lite konstigt.. vi har ju dessutom varit ihop i tio år..Men självklart måste man själv få avgöra OM och ev NÄR man vill försöka få barn..Blir också provocerad när folk inte fattar det...

• beccis80
    weinlove skrev 2008-04-15 22:02:08 följande:
    låter jobbigt. vi ska gifta oss och en del frågar redan om jag är gravid. många förväntar väl sig det när man gifter sig. men jag säger bara tillbaka "vadå ser jag tjock ut då?". Näej säger dom sen är samtalet över typ. orkar inte gå in mer på det. vi trivs bra som det är nu och vi vill ha barn men inte än på många år. först vill vi leva livet tillsammans som man och hustru... förstår att detta känns jobbigt. du gör som du vill men ett bra tips är att kom på nåt bra svar som får slut på diskussionen.
    Ja, jag funderar på vad man kan säga utan att vara otrevlig... Nåt i stil med: "Vi skaffar barn när det passar OSS, inte alla andra..." Låter det för hårt?
  • weinlove
    beccis80 skrev 2008-04-15 22:03:51 följande:
    Ja, jag funderar på vad man kan säga utan att vara otrevlig... Nåt i stil med: "Vi skaffar barn när det passar OSS, inte alla andra..." Låter det för hårt?
    kanske lite snäst att det låter. Iaf det sista. Du kan ju endast säga: "Vi skaffar barn när det passar oss." Ska tänka på saken och återkomma när jag ätit lite fil och flingor ;)ska tänka så det knakar medans
  • Lillsnufflan

Jag har ett barn, men det verkar inte heller duga för folk. Jag är 29 och min m2b 26 och vi har en son som är snart 7. Men tydligen räcker det inte med ett barn, man måste tydligen åtminstone ha två. Även ytligt bekanta tycks inte kunna låta bli att undra: Ja, men ska ni inte skaffa fler? Och så talar de om hur BRA det vore för vår son att få syskon. När jag svarar att jag inte vet om vi ska skaffa fler har det t.om. hänt att folk har sagt: Ja, men du kan ju få barn? (Jaha, och då måste man ju skaffa sig ett helt fotbollslag, eller vaddå?)

• Skonie

Jag har en rätt sund inställning till det där med barn (tycker jag själv då) "Man märker när man är redo och märker man inte ska man inga ha!" Ett ganska snällt sätt att snoppa av folk på :)

• Duchess

Ni skulle bara ana hur mycket man får försvara sig om man säger att man faktiskt inte planerar några barn alls.... *suckar*

Svar på tråden Varför måste alla bry sig!!?