• beccis80

Varför måste alla bry sig!!?

Jag håller på att bli tokig!
    Senast idag (och det är DEFINITIVT inte första gången), ifrågasatte en människa varför jag inte skaffat barn ännu!

Bara för att man är 27 år, har ett stadigt förhållande och bor bra så förväntas det att man SKA skaffa barn! Jag kan inte för mitt liv begripa vad det är som gör att inte folk kan låta OSS bestämma när det passar i VÅRAT liv!!?

Det är precis som om det vore "fult" att lägga pengar på andra saker... Ibland känns det t o m som om man får en "stackars-dig-blick", som inte begriper bättre.

Blir så frustrerad och önskar att människor kunde låta mig vara ifred...
    Tänk om jag skulle vara en av dem som inte KAN få barn! (Eftersom vi inte provat än, vet jag ju faktiskt inte hur det är)
    Har en kompis som försökt bli gravid men det går helt enkelt inte. Hur ska det kännas att stå och dra sin medicinska historia i ICA- butiken för att bli lämnad ifred?

Har märkt att jag blir mer och mer defensiv varje gång någon frågar, men ska det verkligen vara nödvändigt att bli riktigt ARG för att en del ska sluta tjata!?

Någon annan i samma situation?
    *suck*

• Svar på tråden Varför måste alla bry sig!!?
  • Aleta

Att inte folk kan förstå att det kan vara väldigt jobbigt med sådant tjat!

Om jag hade kunnat välja så hade jag väntat flera år och bara njutit av min m2b (sexlivet blir ju t ex aldrig detsamma igen ).
    Men nu träffade jag inte den rätte förrän ganska sent, så vi vågade inte vänta med barn. Fick mitt första när jag var 36 och mitt andra vid 40. Däremellan hade jag två missfall och jag hade inga som helst problem med att slänga det i ansiktet på folk som tjatade om syskon. "Jag har nyligen fått missfall" täpper till truten på de flesta och de fortsätter inte tjata, jag lovar!

Mitt förslag till svar är:
    "Vi vill uppleva saker tillsammans och njuta av varandra först."

• Nessan

Mmm, har länge gillat detta citat av I-or!

"Alla kan inte och somliga vill inte, så är det bara." ~I-or~

• Humlan66

Jodå jag har vart i preciis samma situation som dig och jag håller med dig det är så fruktansvärt tröttsamt

• Lucia05

Jag håller med dig helt och fullt, TS.

• anne på grönkulla

Jag får också frågan en del, men på sista tiden har jag svarat lite svävande att "ja, har vi tur så blir vi också välsignade en dag, men våra liv just nu är inte så barnvänliga", ungefär. Men jag tror folk börjar ge upp på oss.

Förut fanns det hela trådar med roliga/spydiga svar - för det ÄR ett otyg att folk frågar om så personliga saker. Förväntar de sig att man ska spilla ut allt om sina 7 missfall och 8 IVF:er eller? Vill de verkligen höra svaret, oavsett vad det är? Om inte, varför undrar de då?

• Sokkerkakan

Jag vet verkligen vad du menar.. Jag tycker folk frågar hela tiden när vi ska ha barn, bara för att vi varit tillsammans i sex år. Och nu när vi ska gifta oss nästa sommar (Jag är 23 och han snart 27) så tror ju definitivt alla att vi ska ha barn, men vi gifter oss ju för att vi älskar varandra!

• lyckligjävel

får själv frågan jämt och ständigt, vilket får mig envist och tjurigt att hävda att "nej, inte än på 10 år" jag förstår era synpunkter men det jobbiga som jag ser det är att det ibland är nära vänner o familj som VET hur härligt det är med barn, som frågar. och ja. det tvivlar jag inte en sekund på, när min vackra kille håller ett nyfött barn så försiktigt och dyrbart, ja då skriker hela min kropp SKAFFA BARN MED DENNA DÄR!!!!
    och det ska jag. om 10 år eller så.

Vi är inte redo, trots färdiga utbildningar och 7 år tillsammans. Thats it. att det ska vara så svårt att fatta? jag blir mäkta irriterad på frågorna, men samtidigt får man nog komma ihåg att de flesta menar bara väl... Jag har svårt att försvara mina ståndpunkter, men när jag drar till med
    "jag vill hinna komma ifatt min sambo lönemässigt" så fattar alla. men det är ju bara en liten del av sanningen. den stora sanningen är att jag trivs så satans bra med mitt liv som det är, och barn är underbara, men de är de ju om 10 år åxå?

• 20talsbruden

Vill bara tillägga att för mig är det lite skillnad beroende på VEM som frågar och HUR frågan ställs. Om det är ngn av mina NÄRA vänner som frågar av ärligt intresse för mig och mitt liv så är det lite skillnad på om ngn bekant frågar..För ibland kan ju ämnet komma upp när man sitter och "pratar om meningen med livet.."...men då är det ju en helt annan sak än om man få frågan slängd i ansiktet när man är på stan..

• grabbarna

ja du *suck* vi var tillsammans i 12 år och han bli 30 år innan vi skafafde barn GISSA om vi fick höra om vi inte skulle skaffa snart (inte av våra föräldrar dock dom vet bättre *s*) tillslut började jag säga
    du..har du tänkt på att vi kanske inte kan få barn, vi kanske förösker för fullt då är sådana här frågor jättejobbiga att få höra flera gånger..

då är man inte oförskämd, har inte ljugit för man säger inte att man fösöker och man behöver bara säga det en gång för sedan törs personen inte fråga igen...

• lillamillan

Vissa ska alltid lägga sig i andras liv...

Då vi varit tillsammans i 2 år så borde vi ju ha barn "när kommer bäbin??"
    Och då vi just fått våran lilla så undrades det när nr 2 skulle komma
    Hon är 4 nu och jag väntar inte nr 2 är och alla undrar när nr 2 ska komma....och det är ju JÄTTE konstigt att jag inte ens har tänkt mig ngn nr 2.
    Stackars nr 1 då, tycker många....

Svar på tråden Varför måste alla bry sig!!?