• beccis80

Varför måste alla bry sig!!?

Jag håller på att bli tokig!
    Senast idag (och det är DEFINITIVT inte första gången), ifrågasatte en människa varför jag inte skaffat barn ännu!

Bara för att man är 27 år, har ett stadigt förhållande och bor bra så förväntas det att man SKA skaffa barn! Jag kan inte för mitt liv begripa vad det är som gör att inte folk kan låta OSS bestämma när det passar i VÅRAT liv!!?

Det är precis som om det vore "fult" att lägga pengar på andra saker... Ibland känns det t o m som om man får en "stackars-dig-blick", som inte begriper bättre.

Blir så frustrerad och önskar att människor kunde låta mig vara ifred...
    Tänk om jag skulle vara en av dem som inte KAN få barn! (Eftersom vi inte provat än, vet jag ju faktiskt inte hur det är)
    Har en kompis som försökt bli gravid men det går helt enkelt inte. Hur ska det kännas att stå och dra sin medicinska historia i ICA- butiken för att bli lämnad ifred?

Har märkt att jag blir mer och mer defensiv varje gång någon frågar, men ska det verkligen vara nödvändigt att bli riktigt ARG för att en del ska sluta tjata!?

Någon annan i samma situation?
    *suck*

• Svar på tråden Varför måste alla bry sig!!?
  • beccis80
    Lillsnufflan skrev 2008-04-15 22:06:48 följande:
    Jag har ett barn, men det verkar inte heller duga för folk. Jag är 29 och min m2b 26 och vi har en son som är snart 7. Men tydligen räcker det inte med ett barn, man måste tydligen åtminstone ha två. Även ytligt bekanta tycks inte kunna låta bli att undra: Ja, men ska ni inte skaffa fler? Och så talar de om hur BRA det vore för vår son att få syskon. När jag svarar att jag inte vet om vi ska skaffa fler har det t.om. hänt att folk har sagt: Ja, men du kan ju få barn? (Jaha, och då måste man ju skaffa sig ett helt fotbollslag, eller vaddå?)
    *haha* Ursäkta att jag skrattar, men det är så typiskt!! Jag gnällde för min mamma en gång om allt tjat från folk, och då sa hon:
    "- Ja, jag vet hur det är! Men vänta bara tills du fått ett barn, då börjar de tjata om ett syskon!"

Så sant, så sant! Att tillägga är att jag inte har några syskon och jag mår alldeles utmärkt! Man får nog helt enkelt strunta i folk hur svårt det än är!
  • FruRålin080808

Jag kan förstå ditt dilemma, men är inte i samma sits. Jag har tre barn, men inget tillsammans med min blivande man och vi får ofta höra frågan om vi inte ska skaffa några barn ihop(han har inga biologiska)Vi har tre barn svarar min underbara sambo då=) Vi behöver inte skaffa barn för att bekräfta vårt förhållande...Alla vill inte ha barn, en del skaffar barn när de är 18 en del när de är 40...Precis som allt annat är det ett beslut man tar själv. När/hur/om man tar det beslutet är upp till en själv! Bry dig inte om dem som frågar. Du kan ju ställa en motfråga för att slippa svara;)
    Lycka till!
    Kram

• Embo81

Är i exakt samma situation, känns verkligen som om man måste förklara och ursäkta sig för de val man göra. Har funderat på att svar de frågande något i stil med att vi har försök, men det har bara blivit 5 missfall...det borde täppa till truten på dem ett tag iaf!

• beccis80
    Skonie skrev 2008-04-15 22:09:30 följande:
    Jag har en rätt sund inställning till det där med barn (tycker jag själv då) "Man märker när man är redo och märker man inte ska man inga ha!" Ett ganska snällt sätt att snoppa av folk på :)
    Perfekt! Det ska jag prova på nästa "offer" *hehe*
  • trampetroll

Jag kunde ha skrivit detta inlägget!
    Jag är i EXAKT samma situation! Precis som du blir jag bara argare och argare och jag vill inte bli det men till slut känner man sig bara provocerad av alla dessa förbannade frågor! Det är så jäkla jobbigt att åka på släktträffar osv och VETA att jag måste hålla mig i skinnet, jag måste hålla mig lugn och sansad för jag VET att någon kommer att fråga den frågan som jag bara inte kan förstå att fok har med att göra.

Jag kommer från en familj som har lärt mig att det är totalt ohyfsat att ställa sådana frågor till andra av just den anledningen att det är personligt. Precis som du säger har man inte lust att dra argument i ICA kön för grannen.
    Varför bryr sig alla?! Vad har folk med saken att göra NÄR och
    OM vi bestämmer oss för att skaffa barn? Jag blir så jäkla trött och arg.

Jag överreagerar inte heller tyvärr. Förmodligen hade jag inte brytt mig om det inte var för det faktum att det alltid är någon som frågar HELA TIDEN! Och omd e inte frågar rätt ut så är det vinkar om att skaffa kombi osv. När vi sa att vi skulle gifta oss vad det första vår morfar sa: Jaså du är med barn. Det andra släkten sa unga som gamla, var: då är det barn på gång snart då. Hur kul är det att höra det. Nästa kommentar var att ågon uttryckte att det var idiotiskt att lägga så mycket pengar som vi ska lägga på bröllopet (60 000) på en fest när man istället kan spara till en familj. Vda har folk med saken att gör a vad vi vill lägga pengarna på?!

Vi är unga (25år båda)min kille jobbar sig upp för att få sig ett bra, välbetalt jobb han trivs med och jag pluggar för att få en socionomexamen. Inte en enda gång ställer familjen (det är hans familj för övrigt, inte min) en spontan fråga om hur min utbildning går, om jag trivs, vad jag vill göra med mitt liv - det är bara frågor om när vi ska skaffa barn och det gör mig så arg!

Vill bara skriva också att vi faktiskt gärna vill ha barn men tänkt vänta till min utbildning är klar och vi båda har fast arbete. Varför anser vissa att det är provocerande? Varför räknas man bara om man har barn? Men nu blir jag så trött på alla frågor att jag bara säbger dumma skaer som jag inte heller menar som att jag inte tänkt ha barn alls, eller att jag inte förstår vitsen med att ha barn osv. Känns inte bra men jag blir så trött och det får dem tysta i alla fall

Har för övrigt pratat med hans familj om hur vi upplever saken att de jämt "tjatar" men de går på ändå - helt hopplöst.

Det blev ett långt inlägg detta, behövde nog skriva av mig
    Tack Beccis för att du hjälpte mig med det. Heter du möjligtvis rebecca? För det gör jag med så därför kanske vi är dömda till detta gemensamma öde hi hi skojade bara!

• Vidalila

Ja jag får också frågan om varför jag inte har barn. Jag är 26! Tänk om jag inte ens velat ha barn, eller ens kunnat få?

Jag sa ifrån på mitt jobb en gång, och då alla tankfullt att "jaa, det måste vi tänka på. Men du VILL väl ha barn?!" hallå eller...

Min brors flickvän stirrar ihjäl sig på min mage med jämna mellanrum. (Emellan dessa så ställer hon till scener för att hennes son inte får komma på bröllopet) då säger jag att nej där är ingen på g i min mage. "nähä, det såg så ut´" svarar hon då.

Skulle jag säga till henne "Hörrudu Tessan är du dum i huvudet? du ser rätt dum ut nämligen"? Jaså nej inte, så konstigt då.

• beccis80

Det är bara så svårt att svara på ett fint sätt när man blir så vansinnigt irriterad! Vissa människor är ju som småbarn:
    Varför? Men varför? Jaha, men så här då..?

• trampetroll
    weinlove skrev 2008-04-15 22:02:08 följande:
    låter jobbigt. vi ska gifta oss och en del frågar redan om jag är gravid. många förväntar väl sig det när man gifter sig. men jag säger bara tillbaka "vadå ser jag tjock ut då?". Näej säger dom sen är samtalet över typ. orkar inte gå in mer på det. vi trivs bra som det är nu och vi vill ha barn men inte än på många år. först vill vi leva livet tillsammans som man och hustru... förstår att detta känns jobbigt. du gör som du vill men ett bra tips är att kom på nåt bra svar som får slut på diskussionen.
    Detta är precis vad jag tror är en bra idé att svara med någor som gör dem stumma och inte ställer mer frågor liksom. Bra idé! Fick tips av en annan person som jag öppnade mig för här på bröllopstorget att hon en gång sagt när någon frågade om hon skulle ha barn snart att hon inte visste om hon kunde få några. Det fick tyst på honom också hihi
  • Embo81

Skulle jag säga till henne "Hörrudu Tessan är du dum i huvudet? du ser rätt dum ut nämligen"? Jaså nej inte, så konstigt då.

Hahahah.....gapskattade rakt ut när jag läste det!

• trampetroll
    Vidalila skrev 2008-04-15 22:15:39 följande:
    Ja jag får också frågan om varför jag inte har barn. Jag är 26! Tänk om jag inte ens velat ha barn, eller ens kunnat få?Jag sa ifrån på mitt jobb en gång, och då alla tankfullt att "jaa, det måste vi tänka på. Men du VILL väl ha barn?!" hallå eller...Min brors flickvän stirrar ihjäl sig på min mage med jämna mellanrum. (Emellan dessa så ställer hon till scener för att hennes son inte får komma på bröllopet) då säger jag att nej där är ingen på g i min mage. "nähä, det såg så ut´" svarar hon då. Skulle jag säga till henne "Hörrudu Tessan är du dum i huvudet? du ser rätt dum ut nämligen"? Jaså nej inte, så konstigt då.
    Alltså detta är verkligen inte okey av henne! Varför stirrar hon på din mage för och kul att hon säger att det ser ut som om du är med barn. Jga skulle blivit skitarg och kontrat med att "du ser också fet ut idag".
Svar på tråden Varför måste alla bry sig!!?