• lovbritt

Tamponger och bindor!

Jag är lite nyfiken på vilka tamponger och bindor ni tycker är bäst. Själv gillar jag(om man nu kan tycka om nåt som har med mens att göra) Always bäst. Jag är lärare och min klass gjorde ett (ganska ovetenskapligt)test på tamponger och bindor. Apotekets produkter vann överlägset, vad tror ni om det?

• Svar på tråden Tamponger och bindor!
  • Krillan

Jag använder Apotekets minitamponger och de räcker för mig. Sedan jag började med p-piller, så blöder jag betydligt mindre. Tillsammans med tampongerna andvänder jag Libresse eller Always Ultra men jag får lite eksem av dem. Är det någon annan som också får det? Är Apotekets bindor då ett bättre alternativ? Räcker det med trosskydd tillsammans med tampong?

Många frågor blev det...

/Krillan

• Fru Åsagåsa

Jag kör med Apotekets tampisar, den gröna sorten. De billigaste och bästa som jag har hittat!
    Bindor gäller Libresse av olika absorberingsgrad, ibland med och ibland utan tampong.
    Jag slutade med p-piller för tre veckor sedan, så jag får väl se lite vad som händer nu med mängd och när den dyker upp och så...

• Jj?

Varför använder du både tampong OCH binda? Lite som livrem och hägslen. *ler* Om tampongen läcker så behöver du större tampong alternativt byta oftare. De dagar jag blöder som mest kompletterar jag med ett trosskydd, men mer för att känna mig trygg än för att det egentligen behövs.

• LottaW

Då jag jobbar på företaget som tillverkar Libresse så blir det oftast Libresse. Ibland köper jag dock Always, om jag handlar i butik, som omväxling...

• Krillan

Kram och Tack Jj?

/Krillan

• Nussan

Jj vissa (som jag) har så mycket mens att de största tampongerna inte räcker. Man får byta varje halvtimme-timme. Om man har tampong och nattbinda kan jag klara mig utan att byta i ca 3 timmar (hemskt men sant).

• H2O

Använder Apotekets tamponger (röda) på dagen, och Apotekets binda med vingar på natten. Fungerar jättebra och är mycket billigare än de man köper i mataffären.

Fråga: Är det någon här som sover med tampong? Är det ok att ha tampong i upp till 10 timmar utan att byta? (Jag brukar byta var 5-6:e timme)

• Åsa

Nussan: Har du kollat med barnmorska om det finns något du kan ta för att minska blödningen? Det låter väldigt jobbigt att blöda så mycket. Du förlorar ju onekligen rätt mycket blod vilket brukar medföra att man orkar mindre.

• miannie

Gillar de gula Tampax-tampongerna. Maste aterigen fa vifta for statligt finansierade mensskydd! Varfor ska kvinnor behova betala det sjalva? Okej, sa det kanske inte handlar om nagra enorma summor, men det ar fortfarande fan sa orattvist.

• Åsa

Fast Miannie, då borde staten betala för männens rakhyvlar också. Visst, det är valfritt att raka sig men de flesta killar gör ju det.

• Jj?

Nussan,

Jag tycker att du ska prata med en gynekolog om dina rikliga menstruationer. Det är INTE normalt att blöda så mycket. Om inget annat så är det möjligt att du behöver järntillskott för att kompensera din blodförlust. (Sen beror det ju naturligtvis på hur länge du blöder så rikligt)

Om du läste Krillans inlägg, som jag svarade på, så använde hon den minsta storleken på tamponger, då finns där så att man kan byta till större.

De flesta av oss blöder inte lika mycket hela mensperioden utan behöver olika storlekar/sorter vid olika tillfällen.

• Fru Åsagåsa

H2O,
    jag tror inte att man rekommenderas att använda tampong mer än 4 timmar i sträck utan att byta. Man kan få TSS (toxic shock syndrome eller symptome) vilket är livsfarligt.
    Förr vet jag att det fanns varningstexter om detta på tampongförpackningen, men det kanske är borttaget nu.

Svar på tråden Tamponger och bindor!