• Coffeegirl

Delad eller separat ekonomi

Jag och sambon är förlovade och har tänkt gifta oss nästa sommar samt tittar på hus nu. Lite väl sent kanske så har vi börjat tala om ekonomin. Vi har nog båda trott att vi har samma syn, men ack så fel vi bedrog oss.

Jag trodde att man delade på alla inkomster och utgifter rakt av, då kan båda leva lika bra. Han vill ha sin egen ekonomi så att han kan känna att han kan spara sina pengar till sådant ha prioriterar. Han litar inte på att han får köpa vad han vill om vi delar ekonomin.

Jag är den som såklart tjänar minst, kvinna som jag är. Jag har trots detta studielån efter sex års studier (har jobbat ett år) medan han gått en två veckor lång utbildning som jobbet betalat. Vi har ett billån vardera och han ett lägenhetslån idag.

Nu när vi hittat ett hus vi vil köpa kan han sälja lägenheten och bli av med sitt billån. Boendekostnaderna kommer att öka en del, särskilt för mig då sambon blir av med sitt billån.

Vad har jag rätt till? Är jag helt fel ute som känner att man i ett förhållande ställer upp för varandra och delar lika? Jag menar ju inte att utnyttja honom, men han tog det direkt så då vi talades vid.

Till saken hör att jag lider av en kronisk sjukdom som gör att jag inte kan vara säker på att jag kan jobba 100% alltid.

Jag känner mig förtvivlad och orolig över framtiden och skulle vilja ha råd från andra par här.

• Svar på tråden Delad eller separat ekonomi
  • Tooticki

Coffeegirl:

Jag förstår att det var tråkigt att upptäcka detta efter ett tag men var glad att ni började prata om det innan ni köper bostad tillsammans.

Detta med ekonomi varierar mycket från par till par och man måste hitta det sättet som funkar bra för en själv. Jag och min blivande make delar alla inkomster och alla utgifter rakt av. Sen har vi varsitt sparkonto där vi lägger undan lika mycket varje månad. Nu går pengarna till bröllop och sen kommer de gå till resor.

Ett par vi känner, där han tjänar tre gånger så mycket än hon, betalar procentuellt av vad de tjänar. På så sätt får hon pengar över trots att de har ganska höga kostnader just för att han tjänar väldigt bra.

Det smartaste är att göra en riktig, realistisk budget. Sen jämföra vad som händer med pengarna om ni delar allt rakt av eller om ni betalar i relation till vad ni tjänar. Vad ni båda bör tänka på är att om ni betalar rakt av och det resulterar i att du kanske har 2000 kr över och din man har 8000 kr över så kommer ni ju inte att kunna göra massa roliga saker tillsammans, gå ut och äta, resa, utöva intressen etc. Frågan är om han skulle tycka att det är så kul?

Tänk också på att OM ni bestämmer er för att gå på hans linje så får ni kanske lägga er lägra vad det gäller huspriser.

Lycka till!

• stinakina

När jag var sambo med min dotters pappa (mååånga år sen)satte vi in alla pengar på ett konto (dvs hans) han skötte räkningar osv, jag hade inte en krona, utan fick tigga och be om pengar till tex en tidning eller dyl, han däremot spelade en Dagens Dubbel varje dag, han klippte sig varannan månad (jag EN gång på två år)...ja vi separerade som ni kanske förstår...inte enbart pga pengar, snarare psykisk misshandel...

Nu har jag varit sambo i drygt ett år, vi pratade igenom hur vi skulle göra med ekonomin innan vi flyttade i hop, jag sa, att jag gärna överlåter allt åt sambon MEN...jag vill ha en slant över, som är bara min, och som jag får göra vad jag vill med...jag var livrädd att hamna i samma sits som förut...

Jag har ju varit singel och ensamstående mamma i många år också, så jag är ju van att sköta allt själv...

Nu måste jag säga att vi har löst det på bästa sätt, jag sätter in vad jag kan, jag ser till att ha pengar till mina räkningar (det är inte många, typ facket,postkodlotteriet*fniss* och kanske nåt paket från HM eller så)
    Sen spar jag en liten slant, och jag behåller ett par tusen för egen räkning, resten för jag över...

Min sambo har större inkomst än jag, och han betalar något mer, men vi är rätt nöjda med hur det har rullat på...

• kaifas

Vi har barn så vi har gemensam ekonomi. Vi har olika konton, men har han tex slut så är det bara för han att föraöver mer pengar.

• 2BMrsGhost

Hej!
    Har nu inte läst hela tråden.....
    men kände ändå för att ge lite input.
    Jag är sambo och vi köpte hus när vi blev sambos.
    Vet inte om vi pratade om ekonomin i och för sig (vilket jag kan tycka är dumt nu i efterhand) men allt föll sig naturligt. Pengarna delar vi på och jag är arbetslös så ja lägger ju in mindre än honom. Vårat problem med att bli sambos blev städningen Han är pedant och inte jag !

Men iallefall, ja kan tycka att ni kanske borde vänta med husköp. Han verkar att på flera plan än det ekonomiska inte vara i "VI" stadiet. Inget illa menat nu men det måste vara jobbigt, då har ju inte han laggt ner nå energi i förhållandet.

Hoppas ni kan få lite lugn och ro och sätta er ner och prata igenom där här. Det är bättre för klumpen i magen.
    Lycka till och innerligt hoppas jag att det löser sig för dig.
    Kram kram

• Nightingale

Vi har icke gemensam ekonomi, vi kommer att fortsätta med det trots att vi gifter oss.

Ingen av oss tycker att det är en bra lösning att sätta in alla pengar på ett konto.

• Tizzeltazz

Vi delar på bostad och el, sen egna räkningar tex mobil, prenumerationer osv betalar man själv.

M2B tjänar ung 10 000kr mer än mig före skatt (även om vi ibland har lika mycket efter skatt pga min övertid) och vi känner att det bli mer jämnt om man betalar sitt egna privata, då har man mer koll på vad man känner att man vill lägga pengarna på.
    Vi kommer dock starta ett gemensamt mat-konto då vi äter mycket ute, just nu betalar han 2 av tre gånger baserat på att han tjänar mer.
    M2B har många privata räkningar, fler än mig, så vi får ung lika mycket över efter räkningarna ändå.

Dock har m2b en 'friare' syn på pengar än mig. Efter att ha försörjt mitt ex i många år är det ohyggligt skönt att inte behöva dra hela lasset själv samt ha mina egna pengar.
    M2B säger ofta (med ett skratt) 'det är ändå samma konkurskasa' och tycker att det inte spelar ngn roll om han betalar flera gånger i rad eller så för det är ändå 'våra pengar' allting.

• Tizzeltazz

kasa = kassa såklart

sen vet jag en tjej där hon och hennes kille gör så att de använder hela hennes lön till att betala räkningarna och hans till annat, så om hon vill köpa ngt eller så så säger hon åt honom att föra över pengar till henne.

• Maria2009

Jag är student och tar fullt studielån, min sambo jobbar och tjänar nästan tre gånger så mycket som mig just nu. Vi har ett gemensamt matkonto (ica-kort) som vi sätter in lika mycket pengar var på, varje månad, samt ett servicekonto där vi sätter in pengar till lånekostnader (bor i villa) och andra fasta kostnader som el, VA, fjärrvärme, försäkringar, mm. Där betalar vi också lika mycket var, varje månad.

Det här kan ju tyckas lite knepigt eftersom jag har så mycket mindre pengar att röra mig med, men vi tycker att det fungerar jättebra, vi har aldrig bråkat om pengar någon gång. Vi pratar om det ibland, hur vi skulle kunna göra (typ att dela upp det i % eller något annat system som skulle gynna mig), men jag tycker att det känns bra att få "göra rätt för mig" när det gäller mat och boende.

Grejen är den att det är min sambo som betalar i princip allt annat gemensamt vi gör, när vi går ut och äter, köper renoveringsgrejs till huset, tankar bilen, alla såna stora grejer tar han hand om. De pengar jag har kvar efter mina privata räkningar (mest kurslitteratur... ) får jag göra som jag vill med. Funkar hur bra som helst för oss, sen när jag får jobb efter min utbildning kommer det att bli ännu bättre, det gäller att rätta munnen efter matsäcken...

• fiffinurlig

Nu har jag inte läst hela tråden men jag/vi tyckte att det var självklart med gemensam ekonomi sen den dag vi flyttade ihop. Periodvis har jag studerat eller varit mammaledig utan mammapenning för att spara dagar och har altså haft NOLL i inkomst.
    Ingen av oss är någon "slösa"-person och vi diskuterar alltid större inköp med varandra. Jag skulle aldrig hindra honom från att göra det han vill eller köpa det han vill bara pengarna finns. Jag skulle tycka att det vore alltför krångligt att behöva räkna ut allt och dela på 2.

Kan ni inte göra så att ni räknar ut hur mycket ert hus, hushåll, mat osv. kommer att kosta varje månad och sätter in dessa pengar på ett konto. Ex. kan man ju göra så att ni får betala lika mycket i förhållande till er lön. Då skulle ju du vara skyddad om du blir sjuk tex.
    Då kan ni ju behålla det som bir kvar och ha det som egna pengar till sparande, fickpengar osv..

• 26juli2008

Vi har alltid haft gemensam ekonomi, när vi träffades pluggade jag och tog inge studielån utan jag jobbade så mycket som jag bara kunde. Det gick ihop men jag kunde inte ens unna mig ett tuggummi, så skulle vi kunna göra något så fick han betala! Sen när jag slutade plugga och började jobba heltid så kunde jag börja bidra, men han tjänar mycket mer så då betalade han mer! Nu är jag mammaledig, så jag betalar maten och han allting annat!

Jag skulle nog inte ställa upp på separat ekonomi, eftersom jag får ut strax över 10 i vanliga fall då jag jobbar och han får ut över 25. Detta skulle innebära att jag skulle aldrig kunna göra nånting och aldrig spara, men han skulle kunna göra vad han ville i princip!

Sen alla som har en ekonomi som känns bra, behöver ju inte ändra. Men till alla er som känner er i underläge: mening med giftermål är att man ska försörja varandra! Min filosofi är att om det tar slut, så ska inte den ena parten ha kunnat sparat undan pengar medan den andre har fått vänt på varje slant! Har man då levt väldigt många år tillsammans och har barn är det i mina ögon inte rättvist!

Svar på tråden Delad eller separat ekonomi