• Coffeegirl

Delad eller separat ekonomi

Jag och sambon är förlovade och har tänkt gifta oss nästa sommar samt tittar på hus nu. Lite väl sent kanske så har vi börjat tala om ekonomin. Vi har nog båda trott att vi har samma syn, men ack så fel vi bedrog oss.

Jag trodde att man delade på alla inkomster och utgifter rakt av, då kan båda leva lika bra. Han vill ha sin egen ekonomi så att han kan känna att han kan spara sina pengar till sådant ha prioriterar. Han litar inte på att han får köpa vad han vill om vi delar ekonomin.

Jag är den som såklart tjänar minst, kvinna som jag är. Jag har trots detta studielån efter sex års studier (har jobbat ett år) medan han gått en två veckor lång utbildning som jobbet betalat. Vi har ett billån vardera och han ett lägenhetslån idag.

Nu när vi hittat ett hus vi vil köpa kan han sälja lägenheten och bli av med sitt billån. Boendekostnaderna kommer att öka en del, särskilt för mig då sambon blir av med sitt billån.

Vad har jag rätt till? Är jag helt fel ute som känner att man i ett förhållande ställer upp för varandra och delar lika? Jag menar ju inte att utnyttja honom, men han tog det direkt så då vi talades vid.

Till saken hör att jag lider av en kronisk sjukdom som gör att jag inte kan vara säker på att jag kan jobba 100% alltid.

Jag känner mig förtvivlad och orolig över framtiden och skulle vilja ha råd från andra par här.

• Svar på tråden Delad eller separat ekonomi
  • Lovecats

Jag tjänar 55% av vår sammanlagda inkomst efter skatt och han 45%. Således betalar vi lika många procent vars av räkningarna. Resten av pengarna är egna. Får vi barn går deras kostnader på gemensamma kontot och barnbidraget räknar jag med kommer att gå in där med. Funkar kalasbra för oss, men skulle det inte göra det framöver får vi väl komma på någon annan metod

• pojomo

vi slänger in all lön på ett enda konto där alla lån å räkingar betalas.sen går resten till det nödvändiga under resterande mån

• katjakaj

Usch vad jobbigt det låter...

Jag och min sambo har delat på pengarna sedan vi flyttade ihop. En tid var han arbetslös, jag är för nuvarande föräldraledig, inkomsten har varierat mao. Det har aldrig varit några problem då vi tänker att "vi drar in pengar till familjen". Sen är inte någon av oss sånna som strör pengar omkring sig, så hade det nog inte funkat att ha det så här.

Sen kan jag iofs hålla med er som skriver om det här med presenter... Men för oss funkar det här så bra att det blir en petitess i sammanhanget!

• Briderella

Jag och min sambo har alltid haft och kommer alltid att ha dela ekonomi. dels för han hade förmögenhet och jag skulder när vi träffades, idag har båda en varsin förmögenhet och inga skulder. Vi delar räkningarna rakt av, sen betalar han sina själv och jag mina själv, sen sätter vi in lika mycket på ett matkonto varje månad därifrån vi handlar all förbrukning till hushållet. utöver det är allt hans hans och allt mitt är mitt. Fungerar som sagt var jättebra för oss och vi båda är nöjda och så ska vi ha det sen också och det är bådas val. (vi har inga barn och inget hus ännu)

• stfa

Vi ska fortsätta att ha delad ekonomi efter vi gift oss. Idag har jag en villa, han en lägenhet. Lägenheten ska säljas och han ska köpa halva mitt hus.
    Han tjänar mer än mig och vi har tänkt sätta in en procentuell lika summa på ett konto för huslån, räkningar, mat etc. Samt en del till sparande. Resten av pengarna får vi göra vad vi själv vill med.

• katjakaj

Ska kanske tillägga att vi inte har så mycket pengar "att göra vad vi själva vill med" efter att allt är betalt.... Det mesta går åt till lån, räkningar, mat och förbrukningsvaror....

katjakaj skrev 2008-03-13 22:40:47 följande:
    Usch vad jobbigt det låter... Jag och min sambo har delat på pengarna sedan vi flyttade ihop. En tid var han arbetslös, jag är för nuvarande föräldraledig, inkomsten har varierat mao. Det har aldrig varit några problem då vi tänker att "vi drar in pengar till familjen". Sen är inte någon av oss sånna som strör pengar omkring sig, så hade det nog inte funkat att ha det så här. Sen kan jag iofs hålla med er som skriver om det här med presenter... Men för oss funkar det här så bra att det blir en petitess i sammanhanget!
  • Duchess

Vi har ungefär samma upplägg som Amelle. Vi har ett gemensamt servicekonto, och därifrån betalas alla räkningar. Vi har, så långt det är möjligt, valt att betala alla räkningar månadsvis via autogiro, och sätter dessutom in några hundralappar extra varje månad. Det gör att vi vet ganska exakt på kronan hur mycket pengar som måste in på servicekontot varje månad.

Vi får lönen till våra egna privatkonton. Eftersom våra inkomster varierar från månad till månad brukar vi varje månad räkna ut hur mycket var och en ska sätta in på kontot (där också våra fond- och pensionssparanden dras ifrån). Sedan delar vi lika på det som blir över, och det disponerar vi fritt.

Om jag t ex får ut 16" och han 20", och vi har räkningar för 20", så sätter han in 12" och jag 8". Då har vi 8000 var kvar att disponera fritt den månaden.

Det systemet har funkat utmärkt för oss. Vi har aldrig grälat om pengar.

Amelle skrev 2008-03-13 20:53:10 följande:
    Vi har precis gjort en ekonomisk genomgång och har nu helt gemensam ekonomi (gifter oss i sommar). Han tjänar sånär dubbelt så mycket som jag och då jobbar vi båda heltid. Vi lägger ihop våra löner HELT, drar ifrån alla räkningar, matpengar och sparande, och sedan delar vi rakt av på det som blir över att ha som "fickpengar". Där är det separata konton och ingen har att göra med hur den andra väljer att spendera dessa slantar. Tror att vi minimerar risken att tjafsa om pengar på detta sätt.
  • Bling75

Vi har inte gemensam ekonomi och kommer nog aldrig att skaffa det. däremot så har vi ett rättvist system i våra ögon.

Vi har ett gemensamt huskonto som betalar för hus, bil och mat. på det sparas det även till renovering mm. På det kontot sätter vi in pengar så man har lika mycket kvar var på de personliga kontona.

Just nu tjänar vi lika mycket och stoppar därför in lika mycket. men när vi sedan får barn och någon är föräldraledig så kommer det justeras, detsamma om någon får en löneförhöjning.

Ex. A får ut 20.000:- efter skatt, B får ut 14.000:- efter skatt. Huskontot vill ha 20.000:- i månaden. A betalar då 13.000:- till kontot och B betalar 7.000:- till kontot.

Men de pengar man har kvar får man bränna på precis vad man vill utan att fråga om det är ok. Men givetvis så hjälper vi varandra om någon skulle ha gjort av med lite mycket en månad, och då är det inga lån utan man betalar bara eller för över lite pengar.

I början när vi just hade träffats så hade min sambo just köpt en ny större lägenhet. Jag bodde i en liten etta och hade rätt taskig lön. Då löste vi det så att jag betalade lika mycket i hyra och räkningar som jag hade gjort i min lilla etta så att inte mina levnadskostnader ändrades för att vi flyttade ihop.

Men vinsterna vi gjorde på båda våra bostäder gick rakt in i huset. Och då hade han tjänat mer men det såg vi ändå som gemensam vinst.

• Coffeegirl

Tack alla snälla för era råd, jag hoppas verkligen att vi hittar ngt som passar oss båda!

• Marroe

Vi gör som Briderella. Se tidigare.

Kom att tänka på ett ex (lääänge sedan) som var så snål att när han åkte på skidsemester så höll han inne morgontidningen den veckan! Jag hade inte råd att följa med då jag pluggade. Ja jösses, en kul histora såhär i efterhand

Svar på tråden Delad eller separat ekonomi