• Coffeegirl

Delad eller separat ekonomi

Jag och sambon är förlovade och har tänkt gifta oss nästa sommar samt tittar på hus nu. Lite väl sent kanske så har vi börjat tala om ekonomin. Vi har nog båda trott att vi har samma syn, men ack så fel vi bedrog oss.

Jag trodde att man delade på alla inkomster och utgifter rakt av, då kan båda leva lika bra. Han vill ha sin egen ekonomi så att han kan känna att han kan spara sina pengar till sådant ha prioriterar. Han litar inte på att han får köpa vad han vill om vi delar ekonomin.

Jag är den som såklart tjänar minst, kvinna som jag är. Jag har trots detta studielån efter sex års studier (har jobbat ett år) medan han gått en två veckor lång utbildning som jobbet betalat. Vi har ett billån vardera och han ett lägenhetslån idag.

Nu när vi hittat ett hus vi vil köpa kan han sälja lägenheten och bli av med sitt billån. Boendekostnaderna kommer att öka en del, särskilt för mig då sambon blir av med sitt billån.

Vad har jag rätt till? Är jag helt fel ute som känner att man i ett förhållande ställer upp för varandra och delar lika? Jag menar ju inte att utnyttja honom, men han tog det direkt så då vi talades vid.

Till saken hör att jag lider av en kronisk sjukdom som gör att jag inte kan vara säker på att jag kan jobba 100% alltid.

Jag känner mig förtvivlad och orolig över framtiden och skulle vilja ha råd från andra par här.

• Svar på tråden Delad eller separat ekonomi
  • Coffeegirl

Aldrig att han kommer att lösa ut MIN bil för sin lägenhetsvinst!! Hans resonemang bygger på att han har surt jobbat ihop till sin lägenhet och då har jag inte rätt till vinsten.

Jag skulle heller aldrig få för mig att begära det eller tycka att det är rätt. Men jag förstår hur du menar att vi båda tjänar mest på det. Men han tänker fortfarande på sig själv och har inte kommit till "vi-stadiet" än, tyvärr.

Skönt ändå att höra att det finns de som lyckas med att tala med sin blivande :). Det var ett bra råd det där med att boka tid med ekonomiskt rådgivare på banken. Ska bara få min sambo att godkänna att vi tar emot den hjälpen.

• Spexan

makEn och jag skulle det stått

• Coffeegirl

Jag är sååå tacksam för alla råd! Jag får väl visa honom era tips och råd då han verkar tro att jag är ute efter att utnyttja honom, vilket i sig är sårande då jag försöker tänka på "vår" framtid.

• MissieA

Nää,, helt fel verkligen. Specielt på grund av din sjukdom med. Vi gifter oss för att vi vill dela på allt och hjälpa varandra, helt enkelt ha ett bra liv tillsammans. Spelar ingen roll vem som tjänar mest, och tycker verkligen att du ska prata med din sambo. Jag förstår att han vill ha egen ekonomi med vilket är helt förståligt, men kan ni inte komma överrens om att ni betalar det viktigaste tillsammans. Och fråga honom hur han hade tänkt sig ha det ifall du blir sjuk?? (hoppas inte det händer dock)..

Delar ni allt i nuläget??

• grabbarna

har tex en kompis som köpte en väldigt dyr grej till sin sambo i morgongåva men eftersom dom har gemensam ekonomi och han tjänar mer så är det ju i slutändan så att han betalat sin egen superdyra present vilket känns konstigt för mig.

• lycklig78

Vi har inte delad ekonomi, men har ett gemensamt konto där vi sätter in till sparande och därifrån sköts betalningen av räkningar. Min sambo tjänar 3-4 ggr så mycket som mig och sätter därför in mycket mer än mig på detta konto.

Förstår inte varför man ska ha delad ekonomi. Jag skulle också bli stressad av tanken att min lön kan försvinna. Jag vill ha den för mig själv och göra vad jag vill med den, trots att jag tjänar mycket mindre.

• Nessan

Han verkar vara lite rädd för att hans (ekonomiska) självständighet skall gå förlorad.

I ett äktenskap har man som ovan nämts försörningslikt för varandra, man skall alltså ha samma levnadsstandard. Men bara för att man är gifta innebär det inte att man kan äga saker. Allt det du köper blir ditt och det han köper blir hans!

Undrar förresten om han hade lägenheten innan du kom in i bilden? Annars säger ju sambolagen att du har en del i den om den "införskaffats för gemensamt bruk". Det är iofs kanske bara relevant i händelse av separation, men jag undrade om du kanske hade rätt till del av pengarna. Hmm, nu svamlar jag nog bara, börjar bli trött i huvudet

• lycklig78
    grabbarna skrev 2008-03-13 20:48:19 följande:
    har tex en kompis som köpte en väldigt dyr grej till sin sambo i morgongåva men eftersom dom har gemensam ekonomi och han tjänar mer så är det ju i slutändan så att han betalat sin egen superdyra present vilket känns konstigt för mig.
    Just det!
  • Spexan

Grabbarna: vi har ju typ liknande upplägg som er, funkar bra, tycker jag.
    Och jag håller med om det där med morgongåvan, det blir konstigt att man på något vis köpt halva då. Bättre ha en "egen" del, där man kan köpa present/bjuda på middag / annat till den andra... tycker jag... och sen dela upp det gemensamma så att det blir "rättivst".

• Coffeegirl

Jag menar inte heller att vi tvunget måste dela allt. Men risken finns att jag måste gå ner i tid pga sjukdom och då tjänar ännu mindre och då kommer jag att ha svårt att betala hälften. Jag kan också tycka då att vi kunde göra som ni, dvs betala utifrån vad vi tjänar. Om jag förstod dig rätt?!

lycklig78 skrev 2008-03-13 20:48:53 följande:
    Vi har inte delad ekonomi, men har ett gemensamt konto där vi sätter in till sparande och därifrån sköts betalningen av räkningar. Min sambo tjänar 3-4 ggr så mycket som mig och sätter därför in mycket mer än mig på detta konto.Förstår inte varför man ska ha delad ekonomi. Jag skulle också bli stressad av tanken att min lön kan försvinna. Jag vill ha den för mig själv och göra vad jag vill med den, trots att jag tjänar mycket mindre.
Svar på tråden Delad eller separat ekonomi