• Coffeegirl

Delad eller separat ekonomi

Jag och sambon är förlovade och har tänkt gifta oss nästa sommar samt tittar på hus nu. Lite väl sent kanske så har vi börjat tala om ekonomin. Vi har nog båda trott att vi har samma syn, men ack så fel vi bedrog oss.

Jag trodde att man delade på alla inkomster och utgifter rakt av, då kan båda leva lika bra. Han vill ha sin egen ekonomi så att han kan känna att han kan spara sina pengar till sådant ha prioriterar. Han litar inte på att han får köpa vad han vill om vi delar ekonomin.

Jag är den som såklart tjänar minst, kvinna som jag är. Jag har trots detta studielån efter sex års studier (har jobbat ett år) medan han gått en två veckor lång utbildning som jobbet betalat. Vi har ett billån vardera och han ett lägenhetslån idag.

Nu när vi hittat ett hus vi vil köpa kan han sälja lägenheten och bli av med sitt billån. Boendekostnaderna kommer att öka en del, särskilt för mig då sambon blir av med sitt billån.

Vad har jag rätt till? Är jag helt fel ute som känner att man i ett förhållande ställer upp för varandra och delar lika? Jag menar ju inte att utnyttja honom, men han tog det direkt så då vi talades vid.

Till saken hör att jag lider av en kronisk sjukdom som gör att jag inte kan vara säker på att jag kan jobba 100% alltid.

Jag känner mig förtvivlad och orolig över framtiden och skulle vilja ha råd från andra par här.

• Svar på tråden Delad eller separat ekonomi
  • Nessan

Klart man måste betala utifrån sina förutsättningar i ett förhållande. Det är ju skillnad om tex ett tjejgäng på 5 pers går ut och äter middag och alla betalar varsin 5:e del.
    Om du betalar hälften av alla era utgifter fast att du tjänar mycket mindre kommer det i slutändan ändå drabba honom eftersom ni lever i en parrelation. Ni kommer kanske inte kunna åka på gemensam semester, eller i vartfall inte så långt som han kanske tänkt, eftersom du då har mindre pengar kvar än vad han har.

Spexan - Att lägenheten omfattas av sambolagen om den införskaffats för gemensam användning är jag säker på. Kollade dock upp det nu för att inte fara med osanning. Det står i 3§
    "3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning"

Annars hålelr jag med om att det är ju trist om man ska behöva ta till juridiska metoder. Bäst är ju att prata med varann och komma fram till en kompromiss.

• Coffeegirl

Spexan: Kanske inte. Jag hoppas att han förstår hur jag menar när han lugnat ner sig, just nu känns det bara som att han tror att jag är egoistisk när jag vill ha del av hans pengar.:(

Nessan: Sambon är mycket rädd att mista sin självständighet. Den är mycket viktig för honom och med hans bakgrund förstår jag honom. Han verkar också vara i stort behov av en back-up ifall vårt förhållande skulle ta slut. Det är såklart bra att vara beredd på alla situationer även om det känns lite sorgligt. Jag vill ju satsa allt på oss!

• Amelle

Alltså - PRATA med varandra och försök att inte anklaga, utan föra en saklig diskussion så att båda får lägga fram sin syn. Det där med hur man ser på pengar är så himla individuellt och beror på uppfostran, erfarenheter och ekonomisk bakgrund. Inte konstigt att det kan vara svårt att komma överens. Lycka till!

• Spexan

Nessan: Snabba, exakta svar, I like!
    Då har jag lärt mig nåt nytt idag :)

• Silva79

Vi har varsitt sparkonto (dit lönerna går in) och ett gemensamt huskonto. På huskontot sätter vi in en viss summa varje månad, jag betalar alla räkningar som jag för in i ett excel-blad och sen betalar han mig halva summan av räkningarna i slutet av månaden. Resten är var och ens pengar, men jag har självklart åsikter om vad han lägger sina pengar på och tvärt om. Mat betalar den som har plånboken närmst, det brukar jämna ut sig i slutändan. Hmm, någon som fattar något :P Detta funkar jättebra just nu men sen när vi får barn så kanske man får tänka om.

Vi har hus gemensamt och har skrivit ett samboavtal där det står att jag har lagt in lite mer pengar i huset om det nu skulle gå så illa att vi separerar. Ska boka tid hos banken ock skriva ett äktenskapsförord innan bröllopet har vi tänkt.

Man kan väl säga att vi inte har delad ekonomi men att den ändå är gemensam i slutändan. Har inte han pengar så får han leva på mig och tvärt om, det är ju en självklarhet!

• L 76

Har inte läst igenom hela tråden men kan säga att jag varit i samma sitts.
    jag jobbar 75% för jag har en värksjukdom, han jobbar 100% o kännar mer än dubbelt mot vad jag gör MEN vi har gemensam ekonomi.
    Innan vi köpte hus hade vi delad ekonomi men när vi köpte hus har vi inga "egna" pengar men vi "får" köpa vad vi vill bara vi är ekonomiska och inte tömmer kontot så att säga. är inte det ett allternativ så kan man lösa det genom att ha gemensam ekonomi men man får låt säga 2000 kr varje månad som är en egna, lite som fickpeng.

men jag tycker det verkar lite konstigt att din sambo vill gifta sig och köpa hus med dig men ni kan inte leva tillsammans ekonomiskt....
    stå på dig , det gjorde jag :)

• JJES

Man måste ju inte ha gemensam ekonomi för att få en rättvis ekonomi.

Jag är den sm tjänr mest i vårt föhållande och eftersom jag dessutom har två barn sedan innan så är jag den som står för lite mer av de gemensamma räkningarna. I övrigt gör vi vad vi vill med de pengarna som är över

Själv har jag inget som helst intresse över att ha helt gemensam ekonomi. Vi har båda liv bakom oss med stideskuldero annat som jag inte är intresserad av att betala för osv.

• Evitas

föreslå för in man att de som han har i "kontanter" tex de han lägger in i ert framtida hus e där äktenskaps förord på. precis som du kan göra på din bil.
    jag förstår din m2b på sätt i vis.
    han e förmodligen rädd att om de skulle spricka att han har inte bara förlorat en fru, utan också en ekonomisk säkerhet som han hade innan....
    o tycker du måste ha förstålse för de. o om detta e sånt stort problem för er, så kanske de e dags att lägga bröllops o hus planer på is, tills ni löst de.

• sokkerstruten

Min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig, om inte mer.

Vi gör så här, mest för jag vill ha mina "egna" pengar:

Halva min lön och halva hans lön går in på ett ica banks konto, som vi har två betalkort kopplat till: Därifrån går ALLA räkningar, hyra, mobiler, bådas csn lån, el, bil, försäkringar och mat.

Resten som vi har kvar på våra egna konton så går hälften till gemensamt sparande, jag lägger hälften av vad jag har kvar och han hälften. Vilket blir 10.000 kr i sparande varje månad, gemensamt.

Resten av våra pengar som vi har kvar, går till kläder och annat. Många månader så lever lite mera på hans pengar eftersom han inte shoppar lika mycket kläder och skor som mig! ;)

Vi skulle lika gärna bara ha allt på ica kontotot. Blivit så här bara... blir någ så sen.. orkar ju inte håll apå å flytta pengar över olika konton och hålla på! :)

• Embo81

Ni kan ju sätta in en procentuell del av er lön på ett gemensamt konto, så dras alla räkningar därifrån och att ni betala gemensamma saker från det kontot Sätt tex in 60% var av er lön, då blir det ju olika stora summor, men procentuellt samma del "det svider lika mycket". Så får ni samtidigt "er" del att köpa vad ni vill för.
    Men jag måste erkänna att det är skumt att man inte har gemensam ekonomi när man bor ihop, har hus och ska gifta sig?!

Svar på tråden Delad eller separat ekonomi