• Together

Frieriet blev inte direkt som väntat :-(

Min man vet att jag verkligen har längtat efter att han ska fria och att detta moment betyder mycket för mig! Jag vet att han verkligen vill gifta sig och att han någon gång tänkt fria då han är "giftastypen". Eftersom han är väldigt påhittig och bra på att planera hade jag verkligen sett fram emot den här stunden.

Vad gör han?

Han friar på en Weekend jag planerat och gett honom i födelsedagspresent!! Dessutom blir han osäker mitt i frieriet och frågar hur han bör agera. Friar man i samband med förlovningen (vi var inte förlovade sedan tidigare...)eller bör han vänta med detta till ett annat tillfälle? Jag konstaterar för honom att det finns inget "rätt och fel" och att han bestämmer själv hur långt han vill gå. Han säger då att tanken var ju att fria, "så vill du gifta dig?"

Det är jättefint av honom att vilja dela sitt liv med mig och att han dessutom tittat ut fina ringar och lyckats beställa rätt storlek. Men det känns som att jag gick miste om den fina stund jag sett fram emot.

Jag är ingen krävande bitch som det låter. Men han visst hur mkt detta betydde. Kunde han inte hittat på ngt eget? Hur hade ni reagerat i min situation??

• Svar på tråden Frieriet blev inte direkt som väntat :-(
  • rosesarered

Men tänk på hur mycket tid han förmodligen lagt ner för att hitta en passande ring till dig! Det är inte helt lätt att välja modell på ring och att sedan köpa rätt storlek också;)
    Han var säkert jättenervös och osäker på hur han skulle göra..
    att du inte började gråta gör väl inget, själv började jag skratta

• Lady o Lufsen

...försök att ta tillbaka din egen känsla av det du själv skrev i ditt ursprungsinlägg där du hade konstaterat till honom att "det finns inget rätt och fel"...Lycka till med er planering!

• DoroteaA

Huvudsaken är att man älskar varandra och att båda vill gifta sig...frieriet som sådant är väll inte så himla viktigt? Det är ju något som bara är mellan dig och honom. Lycka till!

• RangaTanga

Jag fick inget "överraskningsfrieri" alls, vi bestämde gemensamt att vi skulle förlova oss på min 30-års dag, så det var väldigt enkelt, men helt underbart ändå, men sedan har jag heller aldrig "drömt" om det romantiska frieriet a´la sagorna så det kanske underlättade, säkert jobbigt om man har förväntingar att det ska vara så speciellt och så blir det inte så som man tänkt. Hoppas du kan "komma" över din besvikelse så fort som möjligt i alla fall, så du kan fokusera på annat istället, ni är ju förlovade det är väl ändå det som var det viktiga, tycker jag i alla fall Lycka till med er kärlek!

• Together

Tack för dina ord! Du beskriver på ett bra sätt att vi alla är olika.

Vissa tycker att jag hade krav, är kontrollfreak m.m. Det handlat inte om det. Jag kollar aldrig min man eller förbereder för att något ska bli på ett speciellt sätt. Han är fullt kompent på alla sätt och vis och löser allt på bästa sätt. Kanske därför jag blev så förvånad när frieriet blev så "platt". Ingen fråga... osäkerhet på hur "man skulle göra" (som han själv uttryckte sig).

Jag är jätteglad att ett bröllop är på gång och som många säger är livet efter viktigare. Jag behövde bara lite pepptalk för att hamna på rätt köl igen. Tyvärr tycks vissa gilla att skriva "skärpning, du är löjlig" osv. Känsor som man inte själv vill ha men som kommer omedvetet är faktiskt naturligt och jag tror vi alla får sådana ibland.

misstrixie skrev 2008-01-08 10:59:31 följande:
    Men hallå, tycker en del är onödigt hårda med att kalla trådstartaren "löjlig" osv. Alla relationer ser olika ut och vilka förväntningar man har på sin respektive beror ju helt på vilka man är och vad man har bakom sig... Vissa kanske har den sortens syn på giftermål och romantik att det mest naturliga för dem är att bara bestämma ett datum, medan andra vill ha ett planerat och genomtänkt frieri. Varför skulle det ena eller det andra vara fel? TS har ju bara uttryckt sin besvikelse och det måste man få lov att göra. Together, lycka till med bröllopsplanerna! Det kommer säkert att bli ett underbart bröllop!
  • Together

Ditt inlägg är bra! Du hade velat ha det annorlunda kanske, men accepterar!

Ha en bra dag!

Blomsterbrud skrev 2008-01-08 10:45:04 följande:
    jag tycker han har ansträngt sig ordentligt, det var säkert inte världens lättaste att titta ut ring utan att fråga vad du vill ha och dessutom få rätt storlek, jag tycker att det är jättemodigt...Klart ha var nervös, vem skulle inte varit det.Livet är fullt av besvikelser och väldigt svårt att planera.Jag har oxå drömt om ett frieri men vi kom överens om att gifta oss trots att han inte friat.Han hävdar fortfarande att han kommer att fria, så ja ja bättre sent en aldrig Det var definitint inte så jag tänkt mig men sen va f-n det är ju inte frieriet som är det viktiga utan att han faktiskt vill gifta sig med mig.Ju mer man försöker styra och kontrollera, särskilt om andra människor är inblandade ju mer besviken blir man.Så fokusera du på att försöka planera ditt framtida bröllop och se det positiva i det frieri du faktiskt fick.Hoppas du sänker dina förväntningar framöver för din egen skull och lycka till.
  • Blomsterbrud

Together

Jag jobbar själv på att inse att jag inte kan ha koll på allt och försöker verkligen inte ha för stora förväntningar för det är ingen annan än jag själv som blir besviken.
    En del av mig hoppas ju fortfarande på det där frieriet, fast nu är det ju som sagt lite sen men i alla fall. Dock har jag förlikat mig med tanken att det kanske inte kommer och nu käns det inte så farligt längre.
    Min m2b och jag är väldigt olika så hur ska den stackarn veta hur jag vill ha det.
    Bröllopsplaneringen innehöll oxå en del riktigt stora besvikelser där jag gått och planerat för mig själv, men sen vill han ju oxå ha något att säga till om och hela min värld rasade duktigt.
    Nu har jag fått distans även till det och vi har genom kompromiser blivit nöjda båda två även om det kankse inte blev så mycket som vi tänkte från början men med lite tid kan man omvärdera och komma fram till nåt riktigt bra ända.

Nu blev det långt igen

Jag tror både du och jag får våra drömbröllop till slut men de kanske inte ser ut som vi tror nu.
    Om våra M2b inte är nöjd på den stora dagen vad är ett bröllop värt då..
    It takes two to tango
    Lycka till igen och sköt om dig

• Brassen

Sen kanske han gjorde det på den weekend du planerat för att han insåg att det skulle vara oväntat för dig..

• Bride in England

Together: Jag forstar att du kanner dig besviken. Din m2b verkar vara en pahittig filur och med det i atanke hade du saklart valdigt hoga forvantningar pa hur han skulle fria till dig. Du kanner att han inte anstrangde sig for dig sa mycket som du kanner att han borde ha gjort, du kanner dig sviken av honom trots att du "borde" kanna dig glad for att han friat.

Jag tror att det ar valdigt viktigt att du pratar med honom om detta, annars trycker du undan kanslorna och de kommer utan tvekan att bubbla upp over ytan i framtiden om du inte tar itu med dem nu. Du har ratt att kanna som du gor och det finns en anledning till dina kanslor. Var arlig o sag till honom att du sjalvklart ar jatteglad o lycklig for att han har friat men att du inte kan hjalpa att du kanner dig lite besviken eftersom du hade sa hoga forvantningar da han alltid annars brukar vara sa pahittig. Det minsta han kan gora ar ju att ge dig en anledning till varfor han inte planerade nagonting sjalv, och du kan fa storre forstaelse for varfor det blev som det blev.

• anne på grönkulla

Visst har man full rätt till sina känslor. Jag tror dock att TS inte ska ställa sin sambo till svars - hur ska han känna inför att hans frieri "inte duger"??? Men att prata om hur de ska gå vidare, ska de nu gifta sig och när och hur - ja visst!

Svar på tråden Frieriet blev inte direkt som väntat :-(