• Together

Frieriet blev inte direkt som väntat :-(

Min man vet att jag verkligen har längtat efter att han ska fria och att detta moment betyder mycket för mig! Jag vet att han verkligen vill gifta sig och att han någon gång tänkt fria då han är "giftastypen". Eftersom han är väldigt påhittig och bra på att planera hade jag verkligen sett fram emot den här stunden.

Vad gör han?

Han friar på en Weekend jag planerat och gett honom i födelsedagspresent!! Dessutom blir han osäker mitt i frieriet och frågar hur han bör agera. Friar man i samband med förlovningen (vi var inte förlovade sedan tidigare...)eller bör han vänta med detta till ett annat tillfälle? Jag konstaterar för honom att det finns inget "rätt och fel" och att han bestämmer själv hur långt han vill gå. Han säger då att tanken var ju att fria, "så vill du gifta dig?"

Det är jättefint av honom att vilja dela sitt liv med mig och att han dessutom tittat ut fina ringar och lyckats beställa rätt storlek. Men det känns som att jag gick miste om den fina stund jag sett fram emot.

Jag är ingen krävande bitch som det låter. Men han visst hur mkt detta betydde. Kunde han inte hittat på ngt eget? Hur hade ni reagerat i min situation??

• Svar på tråden Frieriet blev inte direkt som väntat :-(
  • misstrixie

Ett tillägg: Jag och min m2b "gjorde om" vårt 5-årsjubileum eftersom det inte alls blev så bra som vi tänkt oss, både hade haft en riktigt dålig dag på jobbet och han hade inte hunnit köpa presenten han tänkt och... ja, det blev bara trist. Så helgen efter tog vi om det hela och då blev det precis så romantiskt och fint som det skulle ha varit från början.

• Together

Han tyckte nog att de tvar ett bra tillfälle då vi har två små barn och är sällan ensamma nu för tiden. Men den där osäkerheten som han gjorde det på...det är den som stör mig. Det blev liksom inte solklart med avd han ville få fram.

Att han började ifrågasätta sig själv och undrade om han gjorde "rätt". För min del kunde det blivit mycket bättre och mer lyckat om han bara lagat en god middag, köpt hem ett fint fin och bett mej klä upp mig lite.

Jag gagnas hela tiden med känslan av att jag borde vara nöjd. Men jag känner mest en sorg över upplevelsen...

Tack för din respons!

Schatzilein skrev 2008-01-06 21:57:10 följande:
    Oj. Jag förstår att du blev lite besviken. Särskilt som han brukar vara påhittig, min blivande skulle däremot inte komma på något bättre än det. Ni får väl prata om det? Trodde han att det var så väntat, trodde han kanske att du tänkte att den här helgen skulle det bli - och att du liksom gjorde din del genom att ge honom den här weekenden? Synd att inte vara 100 % lycklig vid frieriet!
  • Together

JAg vet att jag borde vara det... Och visst kan man kanske se det som smickrande att han blev osäker. Så har jag inte tänkt på det. Men han är säkerhetens själv alltid annars. Dessutom är han en sådan "maker". Hans bästa kompis svensexa var tydligen en succe, varje julbord osv han är med på showar han på något påhittigt sätt.

Att då fria på den Weekend jag gett honom i present och planerat känns så...oplanerat...

Strawberryhoney skrev 2008-01-06 21:59:03 följande:
    Jag hade nog ändå tror jag blivit lite smickrad över den blivande mannens tafatta försök. Han var säkert jättenervös ändå. Känn dig lycklig och glad .... Förlovningen är ju ett frieri i sig. Ett löfte om att gifta sig enligt gammal sed. Man friar ju inte direkt igen med ännu en ring efter förlovningen. (Fast säkert gör väl nån det med men inte i min värld)
  • Together

Jag är mkt väl medveten om att jag borde vara nöjd. Men känner ändå en sorg över att han inte lagt ner ngn planering på det...

Besservvisser skrev 2008-01-06 21:59:29 följande:
    Men Gud.Han är väl ingen tankeläsare. Hur skulle han då veta hur DU vill ha frieriet? Tycker att du ska vara nöjd med det du fick, istället för att klaga att det inte blev som du har drömt sedan du var fyra år gammal.Lycka till med bröllopsplaneringar.
  • anne på grönkulla

Hur ska han veta vad du förväntar dig - du har ju uppenbarligen bestämt dig i förväg för exakt vad du vill ha och inget annat duger - undra på att han blir osäker! Nä, regissera ditt liv mindre och njut mer av det som händer, är mitt råd. Att han spexar o showar är antagligen ett tecken på samma osäkerhet som du såg under själva frieriet. Släpp masken båda två och var er själva tillsammans. Om det inte duger - varför lever ni då ihop?

• Brollop15juli

Hej Together.

Tråkigt att du känner på det viset.
    Men, visst kanske du tycker det är tråkigt att han inte la ner någon "planering" på frieriet.

Han har uppenbarligen bestämt sig för att du är kvinnan i hans liv och finns det något vackrare eller finare sätt att visa det på än att erbjuda "sin" ring till dig?
    Han har "planerat" att leva sitt liv med dig.

Absolut håller jag med dig om att frieriet är viktigt.
    Men innebörden än utförandet är långt mycket viktigare.
    Försök lägg mer fokus på det än din besvikelse.
    För ville du ha den dagen på ett visst sätt kunde du ha friat.

Hoppas du kommer över din besvikelse och kan njuta av planeringen utav erat bröllop och eran gemensama framtid.

Allt gott.

• lilltjejan

va glad för att han fia istället han var sökert jättenervös å jag tycker det är jättefint att han fixat ringar...

min m2b är också jätte påhittig å brukar komma med överraskningar lite då som men han friade till mig hemma i soffan en vanlig söndagskväll.... å ja blev lika glad för det...

• Godisråttan

Tycker det låter lite sött att han blev nervös. Jag förstår precis vad du menar dock! Tror nog inte det är många frierier som blir precis som vi tänkt oss så du är inte ensam. Skaka av dig de nagativa tankarna och planera ert drömbröllop nu stället!Nya tag!

• Jonna83

jag hade oxå väldigt höra förväntingar på min sambos frieri. Han kan vara vääldigt romantisk om han sätter den sidan till men jag märkte under tiden jag väntade att mina förväntningar bara blev högre o högre o insåg att vad han än gjorde så skulle jag nog bli besviken. Så jag bestämde mig för att göra det själv istället o det är jag jätteglad över. Annars hade jag med all säkerhet suttit som dig nu Ts.

Saker blir aldrig så bra gjorda som när man gör dom själv! ;)

• malous

Men alltså nu hänger jag inte med. Om du visste hur du ville ha frieriet- varför friade du inte själv?

Jag tycker ändå att det var fint det han gjorde och mycket mer äkta än vilket överplanerat fireri somhelst. Dessutom så tror jag inte att många frierier är så special som folk vill få en att tro utan det viktiga är ju vad som kommer ur det.

Svar på tråden Frieriet blev inte direkt som väntat :-(