• Together

Frieriet blev inte direkt som väntat :-(

Min man vet att jag verkligen har längtat efter att han ska fria och att detta moment betyder mycket för mig! Jag vet att han verkligen vill gifta sig och att han någon gång tänkt fria då han är "giftastypen". Eftersom han är väldigt påhittig och bra på att planera hade jag verkligen sett fram emot den här stunden.

Vad gör han?

Han friar på en Weekend jag planerat och gett honom i födelsedagspresent!! Dessutom blir han osäker mitt i frieriet och frågar hur han bör agera. Friar man i samband med förlovningen (vi var inte förlovade sedan tidigare...)eller bör han vänta med detta till ett annat tillfälle? Jag konstaterar för honom att det finns inget "rätt och fel" och att han bestämmer själv hur långt han vill gå. Han säger då att tanken var ju att fria, "så vill du gifta dig?"

Det är jättefint av honom att vilja dela sitt liv med mig och att han dessutom tittat ut fina ringar och lyckats beställa rätt storlek. Men det känns som att jag gick miste om den fina stund jag sett fram emot.

Jag är ingen krävande bitch som det låter. Men han visst hur mkt detta betydde. Kunde han inte hittat på ngt eget? Hur hade ni reagerat i min situation??

• Svar på tråden Frieriet blev inte direkt som väntat :-(
  • Schatzilein

Oj. Jag förstår att du blev lite besviken. Särskilt som han brukar vara påhittig, min blivande skulle däremot inte komma på något bättre än det. Ni får väl prata om det? Trodde han att det var så väntat, trodde han kanske att du tänkte att den här helgen skulle det bli - och att du liksom gjorde din del genom att ge honom den här weekenden? Synd att inte vara 100 % lycklig vid frieriet!

• Strawberryhoney

Jag hade nog ändå tror jag blivit lite smickrad över den blivande mannens tafatta försök. Han var säkert jättenervös ändå. Känn dig lycklig och glad ....
    Förlovningen är ju ett frieri i sig. Ett löfte om att gifta sig enligt gammal sed.
    Man friar ju inte direkt igen med ännu en ring efter förlovningen. (Fast säkert gör väl nån det med men inte i min värld)

• Besservvisser

Men Gud.

Han är väl ingen tankeläsare. Hur skulle han då veta hur DU vill ha frieriet? Tycker att du ska vara nöjd med det du fick, istället för att klaga att det inte blev som du har drömt sedan du var fyra år gammal.

Lycka till med bröllopsplaneringar.

• ~vinterbrud~

Tråkigt att du känner dig besviken.
    Jag skulle nog inte bry mig alls så mycket som du tycks göra dock utan nog istället fokusera på ATT han friat och sedan vara jättlycklig att vara förlovad!!

• sofjoa

huvudsaken är väl att han är friat :)
    det blir nästan aldrig som man tänkt sig, speciellt när du har haft en bild över hur det skulle vara.
    tänk istället att du nu ska få dela resten av ditt liv med denna man.
    lycka till!!!

• misstrixie

Åh, jag är glad att jag inte hade minsta aning om att min m2b skulle fria när han gjorde det, för då hade jag säkert också byggt upp vissa förväntningar och blivit besviken om det inte blev som jag tänkt mig... Tråkigt att du känner så, finns det ingen chans att han kan tänka sig att göra om det på ett lite mer genomtänkt sätt eller skulle han bli sårad om du frågade? Han ville ju säkerligen att du skulle bli lycklig och nöjd, så det kan vara lite känsligt kanske...

• FhjärtaH

Trist att du blev besviken! Det är ju en speciell stund och många har nog en bild av hur det ska vara och kännas att bli friad till. Det ska gärna kännas magiskt! Därför tror jag att många killar blir nervösa av tanken på att fria. Tyvärr har väl inte alla killar sån fingertoppskänsla att de vet hur man skapar en passande stämning. Detaljer och överraskningar är inte alla killars starka sida. "huvudsaken frågan blir ställd". Hoppas att du ändå kan njuta av frieriet i efterhand! Kanske du kan säga nånting till honom, om hur du känner?

• LilyB

Kanske tänkte han att han ville fria just då, eftersom det var helt oväntat och att han verkligen ville att du skulle bli överraskad. Det blev du ju också, men kanske inte på det sätt du hade önskat...

Han var säkert jättenervös och p.g.a det blev det kanske inte riktigt som han själv tänkte sig heller. Mitt råd är att försöka skaka av dig din besvikelse och vara glad och lycklig! Ni ska ju gifta er! :D

Fortsätt se det postivia (som du också gör): han har ansträngt sig att leta ringar och hittat rätt storlek. Det är det långt ifrån alla som gör!

Jag förstår att du är lite besviken eftersom det inte blev precis som du tänkt dig, men det bästa är nog att försöka skaka av sig besvikelsen trots allt, annars kanske det bara blir jättejobbigt för er båda och det kan ju förstöra er fortsätta bröllopsplanering också.

• tittierik

Det känns lite som att han blev osäker och ville fråga PÅ GRUND AV att han vet hur viktigt det är för dig. Jag har märkt att ju mer jag försöker styra upp min man desto sämre blir han på att ta egna initiativ och "bestämma" själv. Inte särskilt manligt och det tär nog på självkänslan skulle jag tro. Dina alternativ lär för tillfället vara tre. 1. Fria själv och gör det till en så romantisk stund som du hade tänkt dig. 2.Gilla läget och skatta dig lycklig att den du vill leva med resten av ditt liv känner likadant för dig. 3.Tala om för honom hur det känns och be om ett nytt frieri, där det enda du önskar är att han ska anstränga sig och vara riktigt påhittig och romantisk.

Hoppas känslan av besvikelse går över snart, lycka till!

• Schatzilein

Kloka tankar, tittierik. Lycka till!

tittierik skrev 2008-01-06 22:04:55 följande:
    Det känns lite som att han blev osäker och ville fråga PÅ GRUND AV att han vet hur viktigt det är för dig. Jag har märkt att ju mer jag försöker styra upp min man desto sämre blir han på att ta egna initiativ och "bestämma" själv. Inte särskilt manligt och det tär nog på självkänslan skulle jag tro. Dina alternativ lär för tillfället vara tre. 1. Fria själv och gör det till en så romantisk stund som du hade tänkt dig. 2.Gilla läget och skatta dig lycklig att den du vill leva med resten av ditt liv känner likadant för dig. 3.Tala om för honom hur det känns och be om ett nytt frieri, där det enda du önskar är att han ska anstränga sig och vara riktigt påhittig och romantisk. Hoppas känslan av besvikelse går över snart, lycka till!
Svar på tråden Frieriet blev inte direkt som väntat :-(