• musslans

Hur gammla var ni när ni förlovade er?

hejhej!!

undra om det finns flera unga tjejer här som är fölovade!? och när förlovade ni er??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 21:22
    Glömmde tala om att jag var 16 när jag förlovade mig med min underbara fästman om nu så har vi vart det i 1 år ocg vart tillsammans i 2 år!!

• Svar på tråden Hur gammla var ni när ni förlovade er?
  • maljor

Tessa P

Nej, ångrar inte en sekund att jag valde livspartner såpass tidigt i livet.
    Vi träffades när jag precis fyllt 17 och han precis fyllt 16.
    Den första tiden vi hade tillsammans bodde vi 35 mil från varandra, sen bodde vi på 15kvm i nästan 2 år innan vi flyttade till en stor lägenhet.
    Har gått igenom oerhört mycket tillsammans och på det sättet vuxit enormt som den familj och de individer vi är.
    Hade förhållandet inte varit så starkt som det är så hade det aldrig överlevt de snart 7 år som det varat (än så länge).
    Vi vet att ingenting kommer lätt här i livet och att man inte bara kan ta varandra för givet.

I min familj så är det bara vår yngsta syster som inte träffat någon tidigt - äldsta syster har varit med sin sambo i 9 år (de är 27 och 28) och väntar deras andra barn, vi har varit ett par snart 7 år (5 mars) och vår lillebror har hängt ihop med sin tjej 5 år (de är 22) så hos oss är det lillsyrran som är "udda"

• Tessa P

Det låter verkligen som att ni har gjort rätt val! Härligt!
    Lycka till allihopa med era äktenskap!

• malous

Well, bara för att man gör ett aktivt val betyder det ju inte att man inte väljer något stort när man väljer att vara singel heller. Personligen skulle det vara ett jättestort val för mig att besluta mig för att vara singel tills jag är nästan 30 eftersom jag aldrig har föreställt mig det även om jag verkligen inte har ngt emot att vara singel. Men att välja bort barn så länge skulle innebära att jag väljer ett helt annat liv än det jag siktar på så det är ju väldigt olika vad man har för idé om livet.

Sedan så kommer min bekantskapskrets knappast gifta sig förrän de är kring 30 men det struntar jag i för det finns inga fester i världen eller ångestfyllda smsdagar (been there, done that i 16-årsåldern) som kan slå barn för min del.

Det här med äkta kärlek... Är man kär så är man, det finns väl inget oäkta i ngn kärlek? Sedan gör man en snabb avvägning om man tror att det är långsiktigt smart and there you have it. Hellre våga en gång för mkt än en gång för lite :).

Tessa P skrev 2008-01-07 14:22:14 följande:

Hjälp vad unga ni alla var/är!Jag är först ut i min bekantskapskrets att ens tänka på giftermål och jag är snart 27. Jag kommer antagligen att förlova mig i år och gifta mig nästa år, alltså när jag är 28 och min sambo är då 29. De flesta av mina vänner är fortfarande mer eller mindre singlar och har inte ens en tanke på giftermål (eller ännu värre: BARN!)Jag är imponerad över att ni alla vågar ta ett så stort steg när ni är så unga. Men jag måste bara fråga: Känner ni inte att ni går miste om ngt?Jag är supernöjd med att ha levt singelliv och haft flera förhållanden innan jag träffade mannen i mitt liv. Har flera gånger funderat över om jag verkligen hade förstått att det är äkta kärlek om jag inte hade haft ngt att jämföra med.
  • Linda o Erik

Jag förstår inte vad det är jag skulle ha missat? Att haft sex med fler än en person? Jag får allt jag behöver av min man och kan inte tänka mig att vara med någon annan. Jag vet inte vad jag skulle vara utan honom! Vi blev ett par under en mycket destruktiv och jobbigt tid i mitt liv, och han var allt det där jag inte var men ändå behövde. Därför kompleterade vi varandra så bra och gör verkligen fortfarande! Jag kan inte tänka mig ett liv utan honom...
    Och bara för att man förlovat sig tidigt behöver inte betyda att man inte haft killar innan. Själv hade jag några förhållanden, men inget långvarit. Jag har levt livet ändå, och jag lever livet även fast att jag har en man, det är bara det att jag inte kan "strula runt" med andra killar. Men jag strular med min man istället!

Det är många som sagt detta till mig, påpekat att jag binder mig så tidigt osv... att jag skulle ha "provat" fler killar innan jag bestämde mig. Men det är ju lite dumt, om jag nu råkar träffa mit livs kärlek när jag är 16, varför ska jag få göra slut och dumpa honom för att jag "måste" testat nån annan? Det är jag väldigt glad att jag inte gjorde!

• Zozo

Nja, Linda, det beror ju lite pa. Det maste ju inte vara att "ligga med en massa andra killar" som man "missat".. Om man blir tillsammans tidigt och flyttar ihop direkt sa kan man ju ha missat att bo själv, reda sig själv och vara själv.. Något som jag gjorde bade före och efter att vi blev tillsammans, da vi hade ett langvarigt distansförhallande. Att bo själv var nagot som jag satte mycket värde pa och inte skulle ha velat "missa".

• malous

Bo själv är rätt värdefullt faktiskt och det går ju att lösa med lite utlandsstudier utan att man behöver göra slut.

Zozo skrev 2008-01-09 09:16:27 följande:
    Nja, Linda, det beror ju lite pa. Det maste ju inte vara att "ligga med en massa andra killar" som man "missat".. Om man blir tillsammans tidigt och flyttar ihop direkt sa kan man ju ha missat att bo själv, reda sig själv och vara själv.. Något som jag gjorde bade före och efter att vi blev tillsammans, da vi hade ett langvarigt distansförhallande. Att bo själv var nagot som jag satte mycket värde pa och inte skulle ha velat "missa".
  • 20080301

Jag var 17 år första gången det hölli 13 år och resulterade i 2 barn. Den här gången var på min 35 årsdag

• Zozo

Det var det jag försökte fa fram, lite luddigt

malous skrev 2008-01-09 11:37:18 följande:
    Bo själv är rätt värdefullt faktiskt och det går ju att lösa med lite utlandsstudier utan att man behöver göra slut.
  • matildaochniklas

Jav var 19 när vi förlovade oss han 23. jag kommer vara 21 när vi gifter oss och han 24 :)

• malous

Nejdå, jag ville bara understryka det :).

Zozo skrev 2008-01-09 11:45:29 följande:
    Det var det jag försökte fa fram, lite luddigt
Svar på tråden Hur gammla var ni när ni förlovade er?