• tonårsmorsa

Nytt år, nya goda vanor

Säkert är det fler med mig som har några kilo de vill bli av med inför bröllopet. Här kan vi mötas och kämpa tillsammans. Vill inte uppmuntra till snabbdieter eller pulverkurer, utan hoppas istället att detta kan bli ett forum där vi delar med oss av nya goda vanor. Tror att ju fler goda vanor man lägger till, desto fler dåliga försvinner!!! Kan tillägga att jag har en del kunskap inom näringslära och är ingen förespråkare för banting.

Börjar med mitt första löfte: Ska äta en ordentlig frukost varje dag.

• Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor
  • nilia

ah det är ju förvirrande med alla bud fram och tillbaka om vad som är det bästa.
    Det senaste jag har hört angående bästa sättet att förbränna fett är intervallträning. Då man löper det snabbaste man kan i 1 min och joggar/går i 1min och så håller man på så i minst 15 min. Sen är det ju även viktigt att man inte bara kör kondition utan även styrka, för ju mer muskler man har ju mer förbränner man. Efterförbränningen ökar tydligen oxå om man har mer muskler. Sen om det är sant eller ej vet jag inte men jag läste det i en tidning=)

Sen är det även viktigt att man kör varierad träning, annars "vänljer sig" kroppen och då blir ger det ju inte samma resultat.
    Vila är oxå viktigt, även att man bara vill köra på när man vill nå sina mål=) Men vilar man inte så bryter man bara ner kroppen och musklerna.

Men som tonårsmorsa skriver så kan man nog ta sina prommenader varje dag=)
    Sen så tror jag mest på att man ska träna det man tycker är roligast, då är det lättare att ta sig till träningen!
    Och den bästa motionen är den som blir av;)

Själv så har jag kört på gymmet idag i 1h och 30 min, både styrka och kondition.. är helt slut nu, men det var skönt=)

• tonårsmorsa

Nilia:
    Jag tror verkligen på det där med att man ska träna det man tycker är roligt. Som jag och löpning t.ex. (Blä!!!) Får direkt blodsmak i munnen när jag joggar, men dansa i högt tempo kan jag göra hur länge som helst - skumt.

• Äntligen är det min tur

SÅÅÅÅ.....

Promenader är ok även om det är vilodag? Det är vila mellan styrkepass som gäller? Jag ska fråga imorgon på Friskis vad de säger.... (Om jag kommer dit, jag börjar bli förkyld igen som ALTID när jag kommer igång med träning...)

Håller med om att man måste hitta SIN grej man tycker e kul.
    Simma ska ju bra för sånna som jag med ständig värk i kroppen. Men det är ju sååååå tråkigt. Svettisgumpa e MIN grej.
    Buggkurs kanske man skulle börja på igen.... Har ju gått flera år i olika omgångar sen jag va barn.

• tobiasochlinda

Jag älskar också dans!! men jag har svårt att gå kuresr och sånt har så oregelbundna tider så det blir så hackit. köpte dock en dvd buggkurs som jag tänkte prova, då kan man ju hålla på hemma!

• tonårsmorsa

Äntligen är det min tur:
    Har hört att även promenader rekommenderas bara varannan dag, men tror nog inte att det sliter på samma sätt som t.ex. styrketräning. Många är ju faktiskt mer eller mindre tvugna att promenera en längre sträcka till och från jobbet (och även i jobbet), så jag har svårt att tro att man inte skulle kunna lägga in det varje dag. Själv har jag ca 100 meter till jobbet, så jag MÅSTE lägga in promenader varje dag för att inte bli totalt försoffad.

• tonårsmorsa

Så här inför helgen kan jag tipsa om olika smaksättningar på vatten (så KANSKE det dricks lite mindre coca cola). Har inte prövat dem själv men det såg lockande ut.

www.tasteline.com/default.ns&lintDocumentID=2792

Ställde mig förresten på vågen i morse och blev glatt överraskad, -0,8 kg trots att jag inte promenerat särskilt mycket denna vecka, men jag har däremot varit noga med att äta frukost och fylla halva tallriken med grönsaker till lunch och middag.

• Blomsterbrud

Cola trodde jag var sveriges nationaldryck
    Eller var det min kanske???

• tonårsmorsa

Blomsterbrud:
    Vi är nog många som håller med, men man kanske kan låta lite vatten slinka ner ibland i alla fall.

Blomsterbrud skrev 2008-01-11 19:59:05 följande:
    Cola trodde jag var sveriges nationaldryck Eller var det min kanske???
  • nilia

tonårsmorsa: bra jobbat=)

alla cola-tokar: en tjej på mitt jobb drack extremt mkt cola vaaaarje dag. Det slutade med att hon började må dåligt, ingen viste varför. Hon hade ont i huvudet jätteofta, var yr och trött. Så gick hon till en läkare och han sa att det berodde på hennes cola drickande. Så efter mycket kämpande så har hon slutat helt nu och konsumerar istället väldigt mkt ramlösa=)

Hehe denna veckan jag kört stenhårt med min träning.. varit på gymmet 4ggr och löptränat och kört styrka=) Och även prommenerat någon gång utöver det.
    Imorgon blir det en prommenad och söndag gymmet, sen på måndag är det vila=)
    Hoppas det ger resultat på vågen=)

• tonårsmorsa

Kör hårt Nilia. Tänk på att inte stirra blint på vågen. Om du tränar mycket är det nog bättre att kontrollera resultaten med hjälp av måttband.

Här kommer ytterligare en länk med enkla och vettiga tips:

www.tasteline.com/default.ns

Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor