• tonårsmorsa

Nytt år, nya goda vanor

Säkert är det fler med mig som har några kilo de vill bli av med inför bröllopet. Här kan vi mötas och kämpa tillsammans. Vill inte uppmuntra till snabbdieter eller pulverkurer, utan hoppas istället att detta kan bli ett forum där vi delar med oss av nya goda vanor. Tror att ju fler goda vanor man lägger till, desto fler dåliga försvinner!!! Kan tillägga att jag har en del kunskap inom näringslära och är ingen förespråkare för banting.

Börjar med mitt första löfte: Ska äta en ordentlig frukost varje dag.

• Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor
  • nilia

åh en till som är besatt av marabou mjölkchoklad, trodde jag var ensam om att äta så mkt choklad=) Jag har varit lite duktig och klarat mig helt utan nu i 7 veckor! Började med att bara äta på helgerna (fre-sön) sen åt jag bara 1 dag i veckan och nu klarar jag mig faktiskt utan! Får se hur länge det går bara;)
    Den där boken du tipsar om lät ju kanon!

tobiasochlinda skrev 2008-01-06 08:36:00 följande:
    det finns en bok som heter sockerbomben, bli fri från ditt sockerberoende av bitten jonsson. den tar upp precis det du skriver, jag har fått massor av stöd och kraft från den, mitt kymmer var att jag åt ca 300 g marabou mjölkchoklad om dagen!! nu har jag lyckats hålla upp i 2 v och precis som du skriver så har jag också lyckats sluta i omgångar men faller dit igen, men nu ska jag banne mig klara det! det är skitsvårt att sluta med huvudvärk och hela biten men det går ju över! som sagt, se om du kan hitta den boken, den är jättebra!
  • tobiasochlinda

nilia, du är absolut inte ensam! boken finns att beställa från en av dom där sidorna jag länkade till, den kostar 45 kr!

• tonårsmorsa

Äntligen är det min tur:
    Låter klokt att ta en sak i taget. Cola är verkligen inte lätt att sluta med (både socker och koffein). Jag klarar mig utan då det inte finns hemma, men står det i skåpet så dricker jag tills det är slut.

Jag har också haft STORA problem med cappuccino. Drack flera koppar om dagen. Försökte sluta och fick då skakningar och huvudvärk. Sen blev jag sjuk med världens huvudvärk. Tänkte att när jag ändå var tvungen att äta alvedon för huvudvärken så skulle jag väl knappast märka av om det värkte lite extra. Så då skippade jag cappuccinon och under de dagarna lyckades jag avgifta mig. Men jag är på väg att trilla dit igen. Kan inte ha skiten hemma. Får nog inse att det inte är något för mig helt enkelt. Det är antingen eller...

• Äntligen är det min tur

ja varför e det så. Jobbigast med mat o sånt är ju att man måste ju ha det. På ett sätt är det väl lättare att bli av med ex alkoholen för systemet behöver man ju inte gå in på. Men på ICA finns ju allt jävla skit man måste passera... typ, cola, choklad mm Det är ju lättare o 'fastna då. Jag men ar inte att det är lätt att bli av med alkohol missuppfatta mig inte nu!!!!

Men iband brukar jag tänka som ursäkt/tröst att det är min enda riktiga dåliga grej. Jagvare sig röker, dricker (myyycket sällan nu för tiden), dricker kaffe, spelar mm Det är ju min enda riktiga last. Finns ju altid nåt o skylla på förstås....

• tonårsmorsa

Förstår precis hur du manar med jämförelsen med alkoholmissbruk. Det är så det är med mig och cappuccino. Jag måste låta bli helt för det finns ingen lagom nivå för mig. Men mat kan man ju inte låta bli helt.

Ett tips för att klara affären lite bättre är att aldrig gå in utan en ordentlig handlingslista. Det blir i alla fall lite lättare att inte komma hem med något onödigt då.

Sen finns det ju en del saker som är nyttiga och som man vill ha hemma, men om man överkonsumerar så är det inte så nyttigt längre (t.ex. solroskärnor, nötter osv). För mig händer tyvärr allt för ofta att när jag går förbi skafferiet så öppnas dörren och vips har det slunkit ner lite nötter i magen (kan bli många gånger på en dag). Så idag har jag bestämt att möblera om i skafferiet. I ögonhöjd ställer jag sånt som torkade bönor, ärter, linser (bra att se vad som finns hemma, men smakar nog inte så bra att stoppa i munnen bara så där). Sen lägger jag nötterna högst upp, längt in - för dit når jag inte ens om jag klättrar

Jag har ju gått ner 12kg redan (15 kvar) Då fick faktiskt min sambo handla oftast. Skickade bara med en lista till honom. Det underlättade faktiskt lite som när jag hade mina glufsardagar runt mens o så....

• tobiasochlinda

äntligen är det min tur

grattis va duktig du är som ändå gått ner så mycket redan!!! jag själv har svårt att be sambon handla då han oftar jobbar så att han har både svårt att komma åt en affär och konstiga tider. men jag har några saker som jag har dille på och försöker ersätta behovet av att handla nåt att tugga på med, och det är färsk persilja och alfaalfa groddar, låter helt sjukt jag vet! men det sitter jag och tuggar på i bilen hem istället för godis!

Måste bara säga att trots allt har jag varit lite duktig idag.

Vägt in mig på VV igen (gått upp2,3kg sen okt. Men sammanlagt fortfarande ner 9 för o se det positivt...)

Första passet på Friskis i Svettis idag också. Köpte kortet påengång också....

Heja heja heja!!!!!!!!! Nu e jag på GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG! Colan ska bort i februari om allt går som det är tänkt....

Hur går det för er???

tobias o linda
    Alfagroddar vet jag inte vad det är??? Är det dom där krulliga små vita maskarna som e torra?

• Blomsterbrud

Tonårsmorsa
    Bara tre små cola på en helg, visst har jag varit lite dukig då

• tonårsmorsa

Blomsterbrud:
    3 cola är ju inte SÅ illa

Själv har jag slarvat med promenerandet idag, men jag har så J...A ont i ryggen. Gick hem på lunchen och fick massage av min mb2. Han låg själv hemma sjuk, men lite får han väl offra sig - eller hur!!!

Svar på tråden Nytt år, nya goda vanor