Planera Bröllop Utomlands Del 4!
Så börjar de vara dags för att starta en ny tråd!
Så börjar de vara dags för att starta en ny tråd!
MRSfellerA
Tycker du det?? :) Ja jag tycker ju oxå det men är lite så för färgen. Men tycker modellen är helt perfekt.
UtomlandsBrud1008-ja,vi vigs 15 sep på flygplatsen.
o den 22a har vi vigselcermonin!!
Så min klänning får hänga o "samla damm" ett bra tag.
Ja,klänningen du sett ser fin ut.Men som sagt -jag tycker man ser för dåligt.Ser ju inte hela den ordentligt!?
Utomlands, jag tyckte klänningen var fin. Men det kräver rätt stram svart/vit klädsel för din m2b. Passar kanske bättre på ett storstadsresmål i Europa, som tex Rom eller Paris än en strand. Skulle vara snyggt med hatt till också...
UtomlandsBrud2008
Ja! Den är söt! Kan hålla med om färgen - kanske lite "obröllop" (hmm...intressant ord...). Du kan inte hitta en sömmerska som kan sy upp en liknande i en färg du känner är mer rätt?
Hej alla
Tack för alla kommentarer om klänningen. Jo jag har faktiskt tänkt att kanske sy upp en liknande fast då mer i vitt.
Tycker egentligen oxå den är för svart men gillar modellen starkt. Ja vi får se hur det blir. Måste ialla fall besöka någon brudaffär till. Har bara varit i en och där blev man inte klokare.
Nu har jag hittat rätt tråd för mig. Någon som ska gifta sig på Antigua? Vi funderar på Cocobay, men vi har precis börja fundera på resan. Hoppas bara att vi lyckas få semester samtidigt (det underlättar ju vigseln lite grann :))
Någon annan här som funderar på Antigua eller västindien?
Hej Uppsalakatt
Ja vi ska också till Västindien men det bli St Lucia för oss och TiKaye och sen en veckas kryssning med StarClipper. Känns helt fantastiskt!! Betalade handpeningen idag! Vill ju åka nu.
Åker den 15/11, vigsel 19/11 och kryssning 22/11.
Vi har bokat med Lime Travel, de har varit helt suveräna!
När har ni tänk åka? Och med vilka?
Uppsalakatt
Vi hade planer på det från början, men det blev Thailand istället. De som har gift sig i Västindien, och skrivit i denna tråd, verkar alla ha varit supernöjda!
Hello girls!
Tack för allt erat stöd när allt strulat.
Nu har jag landat i kalla Sverige igen å nu tänkte jag berätta hela historien om vad som hände...
Först blev vi ju sjuka i influensa, fick nåra piller men det funkade bara tillfälligt så influensan kom tillbaka å vi var sängliggande i nästan en vecka med hosta och feberfrossa. (Precis det man har tid med..)
När vi väl blev friska så åkte jag till skräddaren för att justera klänningen. Det slutade med att han klippte min klänning för kort (Fara Sposa klänning!!!) , och det enda han kunde göra var att sy fast tyget igen på underkjolen. Det syns visserligen inte så mycket om man inte vet om det men det stör mig att han förstörde min klänning....
Så skulle vi träffa advokaten för att fixa pappersarbetet. Advokaten tittade på oss och säger; Det här är omöjligt att ordna, det tar tre veckor att fixa pappersarbetet. Vid det laget var jag färdig att grina och advokaten säger okej vi gör ett försök men jag kan inte lova nåt, och förresten så vet jag inte hur mycket det kommer kosta förrän efteråt..
Efter ett par dar kom första notan för pappersarbetet och den låg på 3500 kronor. Vad bra tänkte jag det blev ju bara lite dyrare än jag tänkt mig... FEL!! Advokatkostnaden var inte inräknad där den kommer senare. Ungefär i samma veva så säger vår vän Willy som ska fixa prästen att det har dykt upp ett litet problem; prästen vill inte åka 2 timmar till Cola beach. (5 dagar innan bröllopet å vi har ingen präst!) Lugn bara lugn säger Willy det fixar jag.... Eftersom vi har fullt upp med att reda ut pappersarbetet så får jag helt enkelt lita på att Willy kommer ordna det.. ( Vad då nervöst eller??)
För att ordna pappersarbetet så spenderar vi tre hela dagar i Mapusa och pendlar mellar Courthouse och registration office och skriver under säker 30 olika papper. (Precis hur man vill spendera tre dagar på semestern.) Otroligt nog så blev hela proceduren med pappren klara på endast 5 dagar men slutnotan för advokatkostnaden landade på 7000 kr!!! (Fick som tur var låna pengar av vår vän som vi betalar tillbaka denna månaden..) Hade jag vetat att det skulle vara så krångligt och dyrt hade vi gift oss på flygplatsen och bara haft en välsingnelse på stranden.. Suck!
Så var det tid för provuppsättning hos frissan. Inga problem tänkte jag ända tills hon säger att dom endast har svarta hårnålar. ( Jag är blond!) Panik! Som tur var fick jag lånat av en tjej på vårat hotel så det löste sig relativt fort..
Nu börjar det dra ihop sig på allvar å då dyker nästa problem upp; Willy har fortfarande inte hittat nån präst! Det är lungt säger han det fixar jag. Kvällen innan cermonin lyckas han hitta en präst. Snacka om att bridezillan inom mig höll på att smälla av!!!
Okej så kom då äntligen den stora dagen med cermonin. Jag åker till frissan där min tärna ska möta upp mig lite senare å vi ska bli hämtade. Min man är kvar på hotelet å ska bli hämtad av Willy. Mitt när jag sitter på salongen ringer telefonen; Willy har inte dykt upp å hämtat min man... Suck! Det visar sig att han är över en timme försenad. (Tur att vi hade gott om tid på stranden innan cermonin..) Jag sneglar på klockan å upptäcker att inte heller min tärna dykt upp... Ringer förtvivlat å det visar sig blivit ett missförstånd och hon trodde vi skulle hämta henne. Stress stress vi får hämta henne och det bär iväg till stranden.
När vi väl anländer till stranden så ser jag ett gäng fulla engelsmän som ligger å solar utanför tälten. (!!!) Vad i ####!!
Jag springer vansinnig fram å tar tag i nån barpersonal som säger åt mig att det inte är denna stranden jag hyrt utan den som ligger på andra sidan berget. ( Stranden delas på mitten av ett berg.) Panik jag har hyrt fel strand och jag har ingen aning om hur den andra stranden ser ut. Vid det här laget så hyperventilerar jag och min brudtärna säger åt mig å ta djupa andetag. (Lätt för henne att säga.) Sätter oss i bilen igen och det visar sig faktiskt att den andra stranden var mycket mysigare än den första jag bokat så det var en lyckad felbokning.
När vi anländer till stranden serveras te och smörgåsar och jag sneglar återigen på klockan å upptäcker att varken präst eller fotografer är i tid. Det visar sig att dom kört vilse!
Suck! När dom väl anländer så får vi snabbt visa var vi ska stå och sedan snabbt som tusan byta om. ( Vi var över en och en halvtimme försenade och börjar förlora dagsljuset...)
När jag bytt om så går jag och min tärna fram på stranden där Henrik väntar. Så ser jag ett bord vid prästen. Skumt tänkte jag men prästen kanske vill ha nånstans att lägga sina papper.. När jag väl kommer fram så ser jag till min förskräckelse att dom ställt fram vår tårta på stranden!!! Nej, nej, nej!! Vi får avbryta allt och dom får ta bort både bord och tårta. Suck, snacka om att förstöra ett perfekt ögonblick...
Hursomhelst från det ögonblicket går allt (tro det eller ej!) helt perfekt. Prästen börjar tala och han har en stämma som riktigt vibrerar i kroppen. Mitt i cermonin ser jag dessutom en örn som seglar över berget och i det ögonblicket så börjar prästen tala om våra vänner och anhöriga som inte kan vara med oss.. Jag blev så rörd att jag nästan började gråta.. (Vi har mist 6 vänner de senaste åren till allt från cancer, trafikolyckor och krig...) Jag bara vet inom mig att dom var med oss i den stunden..
Förseningen har också gjort att vi gifte oss verkligen i solnedgången och det var helt perfekt! Ljuset blev helt underbart.
Efter cermonin var det middag å underhållning å fyrverkerier. Det var intressant med fyrverkerierna, för svenska fyrverkerier smäller en bit upp i luften men det gör inte indiska. Jösses vad det smällde.
När klockan var 9 på kvällen så åkte gästerna hem eftersom de skulle jobba nästa dag så det var bara Henrik och jag kvar med barpersonalen. Vi satt och tog en drink då det plötsligt börjar regna! ( Det regnar aldrig i Goa i februari.) Det var så perfekt å sitta och lyssna på vågorna som rullade in och regnet som smattrade på bartaket. Regn på bröllop betyder ju tur dessutom. Det regnade ungefär 5 min sedan var det över...Jätteromantiskt.
En perfekt kväll med andra ord trots allt strul.
Dagen efter var det stora rubriker i tidningarna om en Bollywood stjärna (Indiens motsvarighet till Hollywood) som ej fick färdigt sina bröllopspapper i tid eftersom dom tydligen tagit ett annat par före honom och fixat deras papper istället. (Gissa två gånger vilka det var!) Stackaren hade varit tvungen att ställa in hela sitt bröllop bara för att vi fick förtur! Pinsamt men väldigt coolt måste jag erkänna.
Nu är vi iallafall gifta efter mycket om och men å jag har lagt ut bilder i mitt galleri.
Kram på er allihopa!
Vilken pärs, fru Trul!
Snacka om maximal otur och påfrestande struligheter inför bröllopet... Men vad underbart att allt ändå löste sig på bästa sätt!
En bröllopsklänning där bara du ser att den har en extra söm, lite "onödiga" pengar på pappersjobb o allmän stress är inte skoj - men ändå ok med tanke på allt det andra som klaffade perfekt sedan; örnen/symboliken, vacker solnedgång med härligt ljus, romantiskt regn osv...
Tack för att du delade med dig! Och du: GRATTIS!!!!
Nu ska jag kika in o se dina bilder...
Blev lite nyfiken; vilka var era bröllopsgäster? Vänner från tidigare besök i Goa eller?