Nya o.b fleur = mer ludd?
Lite konstigt inlägg kanske men är det någon mer än mig som tycker att nya o.b fleur luddar mer än de gamla?
Kan verkligen inte säga om jag tycker att always är bättre eller sämre, vad tycker ni?
Lite konstigt inlägg kanske men är det någon mer än mig som tycker att nya o.b fleur luddar mer än de gamla?
Kan verkligen inte säga om jag tycker att always är bättre eller sämre, vad tycker ni?
Alla tamponger luddar ju lite. Dessutom är bomullen behandlad med ämnen som tas upp av kroppen har jag läst.
Håller med trådstartaren, visst luddar det mer nu med nya modellen än med den gamla!
Japp, det var t.o.m med på Plus! Ob Fleur har ju alltid haft som slogan att de inte luddar. Nu har man bytt tillverkare och "glömt" berätta för konsumenterna att man gått tillbaka till en modell som luddar igen. Jag har numera bytt - delvis för att de inte var uppriktiga och delvis för att jag verkligen hatar luddande tamponger.
Den här vill jag gärna slå ett slag för.
Den är toppen.
www.activebabycare.com/se/keeper.html
Här finns lite info på engelska oxå.
www.keeper.com/index.html
www.thekeeperinc.com/
Ja, visst är det irriterande. Man vill ju inte ha en massa bomull kvar inne i sig. Det är verkligen jätte dåligt!
Jag vet! De luddar ju så att man inte vågar använda dem! Jag skrev ett brev till o.B och fick detta till svar:
"Hej Eva,
Tack för att Du har hört av Dig till oss.
Det är tråkigt att Du tycker att vår nya o.b Fleur luddar.
Vi kan förstå om du upplever att den luddar lite om du jämför med den gamla
o.b. Fleur.
Den rundade toppen på nya o.b är formad med värme och tryck. Om man täcker
en sådan yta med väv, så kommer inte tampongen att kunna utvidga sig
ordentligt, när den ska absorbera vätskan. Därför har vi idag inte en väv
som täcker hela tampongen utan bara en som sitter om tampongens sidor.
Den nya tampongen har vridna kanaler och det gör att vätskan leds
effektivare in i tampongen och risken för läckage är betydligt mindre.
De konsumenttester som vi har gjort visar tydligt att den viktigaste
funktionen med en tampong är att den inte läcker.
Absorptionsmaterialet som nya o.b. Fleur är tillverkat av är godkänt att
använda inuti kroppen. Det kallas även kirurgiskt material, dvs. sådant
material som används vid operationer.
Det är av högsta kvalitet och absolut rent.
Skulle det ändå lossna några fibrer så kommer det ut med hjälp av den
naturliga självreningsprocess som kroppen har.
Ett tips är att vrida det genomskinliga omslagspappret som sitter runt
tampongen i samma riktning som kanalerna, då drar du inte med några fibrer
och tampongens topp luddar inte.
Vi hoppas att du ska ha fortsatt förtroende för våra o.b.
Vänliga hälsningar
o.b Konsumentkontakt
SCA Hygiene Products AB "
Mira2003,
hur fungerar den då? Tömmer man den? Eller har man två st som man byter med?
Jag tycker precis som ni att de har blivit sämre, sen tycker jag att man fick bort platshöljet lättare förut. Jag har letat efter nån adress dit man kan skriva och klaga så det var bra att du visade ditt svar Eva!
Man tar ut den och tömmer ur blodet. Ev sköljer man den och sedan sätter man in den igen. När mensen är slut så tvättar man den med tvål, torkar den och förvarar den i en liten luftig tygpåse till nästa gång.
Eftersom den inte suger åt sig något sekret från slidväggen så känns den aldrig torr att ta ut och det gör inget om det är i slutet när man blöder lite.
Det är inte ett dugg äckligt eller ohygieniskt.
Svaret från o.b känns lite som SAS marknadsundersökning. De har alltid fått som svar tidigare att folk prioriterar säkerhet högst. I deras senaste marknadsundersökning så kom det långt ner eftersom folk förutsatte att ett flygbolag har hög säkerhet. Det är likadant med tamponger - nog sjutton förutsätter man att de inte läcker! Det är liksom grundkravet. Skruvad kanaler! Så otroligt dumt! Kirurgikt material eller inte - jag gillar inte ludd som fastnar inuti mig, oavsett hur hygieniskt det är.