• lillaludde

billigaste och dyraste bröllopet??

JAg blev lite nyfiken på vem som har gift sig allra billigast och allra dyrast. Kanske nån gått till rådhuset, inte köpt nya kläder eller blommor. Och ni som har slagit på stort,vad slutade notan på? Berätta gärna lite vad som kostade!

• Svar på tråden billigaste och dyraste bröllopet??
  • Fröken Figo

Apan Apansson,

ja, vi hamnar också i de summorna och ändå är det inte jätteexklusivt. Vi bjuder våra gäster på mycket och så unnar vi oss det vi vill ha i blomväg, musik, mat och dryck osv. Men ändå svävar vi inte ut med nån extravagans direkt.

Detordnarsig: ja, det var bra sagt!

Rent allmänt, det jag tolkar med "nyrik" är folk (ofta ungarna till folk ) som tjänat mkt pengar på extremt kort tid och som känner behovet av att visa de pengarna för alla. I vårat fall har min familj det väldigt gott ställt men det är inget vi visar för folk.

Tyvärr har jag många nyrika i min omgivning just nu som varje dag känner behovet att poängtera hur rika de är/ föräldrarna är. Det tycker jag är riktigt ointressant. Och jag skulle aldrig vilja att mitt bröllop blev en stor tillställning där min pappas pengar ska visas upp... Det jag vill ha är en stor och rolig fest i flera dagar. Sen skiter jag fullkomligt i vad folk vet om min familjs ekonomi.

Men sen å andra sidan tänker jag inte heller skämmas för att vi har råd. Jag och m2b unnar oss det vi vill ha. Det riskerar att bli mkt skitsnack i min släkt men det får det bli... Jag skulle inte skippa nåt bara för att undvika skitsnack och avundsjuka heller. Det finns ju en balans där emellan...

• Mrs Van Derkamp

Fröken figo:Det var Brigitte Grenfeldt som var deras bröllopsfotograf så du kan kolla på hennes hemsida.

• Fröken Figo

ok! The Champagne group va?

• Lady Lovelylock

Jag tycker att det är så fel att man i Sverige inte kan unna andra lycka och välgång... Varför måste allt och alla vara lagom???

Varför ska man inte, som fröken Figo skrev, kunna visa att man har pengar utan att anklagas för att man skryter? Jag tycker verkligen inte om människor som tar sin pappas kreditkort och sedan åker på semester utan att ha ngn som helst uppfattning om vad pengar innebär, bara tar för givet att det är så det ska vara. Men så länge man uppskattar och hanterar pengarna väl så ser jag inget fel i att vissa människor har lyckan att ha de lite bättre ställt ekonomiskt än andra. Det är bara roligt för dem!

Förlåt lite OT kanske...

• Fröken Figo

Lady Lovelylock:

Jag håller med dig, i Sverige utgår alla från att allt och alla ska vara lagom och lika mycket. Men sen å andra sidan är det väääldigt viktigt att visa upp sin Fendiväska och Pradaskor och bla bla bla (i Stockholm iaf där jag brukar vara när jag är hemma).

Men jag måste säga att sånt skit förekommer utomlands också, tex där jag bor (Europa) men på ett annat sätt. Det är inte samma anklagelse som att "vem tror du att du är" utan mer avundssjuka rakt av kanske. Många jämförelser och folk blir osäkra osv. Men i Sverige tycker jag att jag JÄMT får försvara min livsstil, min utbildning, min lägenhet.... Jag ber ju aldrig nån annan försvara sina val i livet. Men jag måste jämt bli ställd mot väggen för de fördelar jag fått i livet... Riktigt tråkigt. Men jag har slutat försvara nånting. Nu svarar jag ist inte.

Men jag är förberedd på massa kommentarer från min släkt när det blir bröllop. Inte från vänner för om jag trodde nån skulle pika mig skulle jag inte bjuda den. Men släkten bjuder jag, blodsband är ju blodsband...

• Nath et Jo

Kul att se vad alla räknat med att lägga ut/lagt ut. För tillfället vill jag inte ens tänka på den "stora" summan. Våra familjer är nämligen stora och bor långt bort så vi måste fixa en hel del för som som kommer cokså. inte endast bröllops festen.
    Men vi har sagt att vi ska försöka att inte gå över 150 000kr. får se hur det kommer gå med det..

• oss två

30 000 för vårat med kläder, inbjudningar mat osv, dock ej resan. Och på de pengarna blev det 3 rätters på restaurang, men ingen alkohol å så..
    Tycker att det är jätte roligt att höra om de som lägger en hel del pengar på sitt bröllop. Är inte avundsjuk eftersom vi fick det bröllop vi ville ha, men självklart är det alltid roligt att läsa om lyx

• Nath et Jo

För oss blir det en stor summa men inte mycket mer lyx än något 50-60000 bröllop. eftersom att det blir så många gäster.. vi lär bli runt 150-200gäster...

• jenba

jo visst kan alla människor lägga olika mycket pengar på saker och ting men 300 000 är fortfarande mycket pengar för alla. det är fortfarande 300 000!! sen kan jag tycka att tycker man inte att det är mycket pengar så kanske man ska tänka över om man riktigt medveten om en pengs värde.

men sen är det helt klart en prioriteringsfråga, det är också självklart olika från person till person och så ska det väl vara också. men jag skulle nog inte kunna ta emot den summan av pengar från någon av min familjemedlem, det skulle inte kännas bra.

men som sagt allting är relativt och alla är vi olika. :D och tur är väl det. :D

Svar på tråden billigaste och dyraste bröllopet??