Måste göra ett tillägg till det som jag skrev tidigare. Min man har aldrig förväntat sig något s k "kvinnogöra" från min sida.
Det skulle aldrig falla mig in att ge mig på att försöka stryka kläder, för det är det värsta jag vet, och jag är riktigt dålig på det oxå....och frukost fixar jag gärna på helgerna, men typ aldrig på vardagarna, det gör min manjust för att han vill göra det och för att han tycker att han har tid till det på morgonen.
Men, jag älskar att laga mat och för mig så är det avkoppling att göra det. Men vissa dagar har man ingen ork eller lust, och det jag menar som romantiskt är att min man kan ringa mig när jag fortfarande är på jobbet och kolla ungefär vilken tid jag kommer hem till middag eller om jag har bokat upp något annat med en kompis (mest för att veta om vi äter middag ihop eller inte, och det betyder ju inte att det ALLTID är jag som lagar maten), och så säger han att han fortfarande är på jobbet han med, och att vi är hemma ungefär samtidigt.
Det romantiska i detta, som jag tycker i alla fall, är att när jag kommer hem, så har han i själva verket varit hemma i flera timmar och pysslat, städat, plockat undan, fixat mat, tänt ljus och gjort mysigt och t o m tappat upp ett bad åt mig. Jag förväntar mig inte att han ska göra något av detta och han förväntar sig inte att jag gör det heller. För mig så är detta romantiskt. Till saken hör att vi jobbar mycket båda två och är sällan = typ aldrig hemma för sju på kvällarna i vanliga fall.
Tycker även att det är romantiskt att han kan ha överraskningar åt mig, som att gå på konsert eller att åka bort en helg någonstans.
En gång åkte han runt i Oslo (vi bodde där då, underförstått kanske) i flera timmar för att hitta något romantiskt att köpa till mig, men han hittade inget så det blev några wienerbröd i stället...bara att han försökte tyckte jag var romantiskt.
Jag ser inte "självklara saker som matlagning och städning som en riktig treat", men däremot så uppskattar jag det som händer i vardagen otroligt mycket. Tycker att vi har en schysst vardagsfördelning, om än outtalad, i vårt förhållande. Jag fixar oftast, notera att jag inte säger alltid, krubbet medan han oftast städar och plockar undan. Det resterande i hushållet gör den som känner, vill, har lust eller ork till att göra det just den dagen.
Men vi förväntar oss aldrig något av den andra personen. Vissa veckor ser det ut som skräp hemma, andra inte. Men det är för att vi själva har valt att ha det så.
Blev det lite klarare nu vad jag menar med romantik?