• Virvel

080809

Jag kan inte låta bli att starta upp en tråd speciellt för vårt datum 20080809.

Hänger redan i trevliga augustitrådar men tycker det skulle vara kul med en tråd till för oss med samma datum. Så att vi kan sitta kvällen innan den stora dagen och vara nervösa tillsammans

Välkommna!

• Svar på tråden 080809
  • bridesilly

hej tjejer..hur går det med alla 080809 planeringar? hur långt har ni kommit på vägen?

• blivandefrularsed

Bridesilly

Inte så långt...kyrkan och festlokalen bokad, toastmadame tillfrågad. Tänkte ta en sväng till Panduro i helgen för att se om jag kan hitta nåt till inbjudningskorten och sånt, har inte bestämt hur de ska vara än..

Själv?

• bridesilly

blivandefrularsed

vi har sett ut kyrka, lokal, pratar med fotograf, pratat med frisör, kollar på vilken stil vi vill ha på inbjudningskort, vet vilken sorts modell jag vill ha på klänning, köpt tiara och skor, valt färgtema grönt vitt och silver, börjat se ut resemål för bröllopsresa...hmm tja det är väl så långt...jo just det min m2b har fått i uppgift att kolla upp catering också

• Fröken Plommon

Blivande fru larsed

Vi har räknat på 60 gäster och använde oss av följande mått som jag hittade i en annan tråd här, de verkar stämma bra överens med verkligheten:

18 cl champange / gäst = 15 flaskor
    Vitt vin till förrätt 17 cl/ gäst = 17 flaskor
    Rött vin till huvudrätt 28 cl/ gäst =28 flaskor
    Avec 4 cl/ gäst 4 flaskor

De bröllop vi varit på har ingen druckit öl till maten utan efteråt, erfarenheten visar också att det inte går åt så mycket vin efter middagen så vi räknar med att köpa 4 lock öl och 4 flaskor vitt resp rött till efterminglet. Vi kommer inte att servera mer sprit än den som är till avecen.
    Läsk och mineralvatten är inte med i budgeten.

Totalt blev det 5500 kr för allt om man köper det på systemet, i tyskland hade vi fått betala 4800. Allt beror ju på vilken sorts vin man vill ha, man kan ju köpa billigt vin i tyskland om man tycker om de sorterna som det är erbjudande på just när man åker.

Vi räknade 60 gäster trots att några av dem är barn (syskonbarn) men då vet vi att det räcker. Fördelen med systemet är ju att man kan lämna tillbaka de flaskor man inte förbrukat.

Men visst är man nervös över att det kommer ta slut, kommer säkert att panikköpa 5 flaskor av varje sort veckan innan bara för att!

• Fröken Plommon

Vi har också tillfrågat toastmasters, tärna och bestman. Det var så längesen vi gjorde det så man har nästan glömt att det var en del i planeringen. Nu känns det bättre, fler bockar i checklistan.

Var och tittade runt i alla pappersbutiker, blir helt förvirrad av alla alternativ till inbjudningskort, trodde jag visste hur jag ville ha det men nu vacklar jag igen. Jag tror jag får göra tre -fyra varianter sen får ni hjälpa mig att välja.

Virvel
    Vilken bra ide att skicka ut dem till alla hjärtans dag, vi ska också skicka dem i feb, semesterplaneringen börjar ju tidigt för vissa.

• Virvel

Nackdelen med att ha trerätters där vi ska ha vår middag är att drickat blir dyrt. Dom har ju redan utskänkningstillstånd så vi får inte köpa med egen dricka för att bjuda gästerna på.
    Ett glas vin kostar 60 kr så vi kommer att bjuda på ett till förrätten, två till huvudrätten och ett till desserten. Plus att det bjuds på avec till kaffet.
    Det blir ca 300 kr per person i bara dricka. Efter middagen får gästerna betala för det som dom vill dricka till billigare priser än vid middagen.
    Helst hade vi velat bjuda på all dricka men det skulle förmodligen bli jättedyrt.

• cindell

Hej hej, nu kommer jag också in i gänget.

Får lite smått panik när jag läser vad ni redan har fått gjort. Shit jag känner mig efter...

Jag ska också ha borgerlig vigsel utomhus då min b2b inte vill ha något att göra med kyrkan... Men liksom ni är jag nästan mest nervös över hur vädret kommer vara den dagen.

• Virvel

cindell
    Ja, jag funderar redan nu på vad det kan tänkas bli för väder. Vi ska ju också ha vigseln utomhus. Det som egentligen är bland dom viktigaste detaljerna är vädret och det är frustrerande för det är väl det enda vi inte kan styra över. Så spöregnar det på vår dag får vi glatt vigas inomhus och göra det bästa av situationen

Har ni bra lokal att var i om det skulle bli dåligt väder?

• cindell

virvel

Nja det kan jag väl inte påstå. Men vi funderar på att hyra ett partytak/tält och stolar så spelar det ingen roll om det är spöregn eller stekande sol. Fast å andra sidan så kan man ju eventuellt vara i festlokalen. Den tanken har också slagit mig.

Den andra saken jag inte riktigt kan lista ut är hur jag och björn ska göra vår entre. Det blir ju inte samma grej som i en kyrka. Hur ska ni göra?

Svar på tråden 080809