• Engelbert

tips om exklusivare bröllop (obs, inte budgetbröllop!!!)

Hej,
    har under en tid läst många inlägg om sk budgetbröllop och hur man spar in pengar på att tex äta på papperstallrikar kontra porslin, maskintillverkade lågbudget ringar från Schalins mm...

Det är helt okej att spara pengar, det är inte det, men finns det någon som vill diskutera om det motsatta?
    Det blir lätt bara prat om budgetbröllop här... Kan vi inte snacka om lite exklusivare saker också?

Låt pengarna rulla...Och låt kortet dansa på bordet!

• Svar på tråden tips om exklusivare bröllop (obs, inte budgetbröllop!!!)
  • Bruden blå

Själv e jag väldigt pro budget, då min inställning till pengar är rätt hmm, ska man kalla det rationell. vill inte säga snål, men jag är starkt förankrad i känslan av att man intek an köpa lycka för pengar. Pengar är här för att underlätta för oss, men ingen blir lyckligare för att dom har mer pengar. För mig skulle det istället skapa olycka i mina känslor om jag spenderade för mycket på bröllopsdagen, jag skulle känna att det fanns så mycket annat jag också ville göra.
    Jag vägrar äta på papperstallrikar som någon skrev någonstans ;) men vanliga fina vita porslinstallrikar duger fint för mig.
    Lite sådär lagom. mysigt, romantiskt.
    Vi kanske inte hamnade direkt på ett budgetbröllop, då snittkostnaden om man jämför antal gäster med slutsumma på bröllopet är runt 2000 / gäst (ingen resa inräknad).men jag gillar tanken i allafall på budget.
    Men förstår att det kan vara roligt att lägga desto mer på ett bröllop och att vi alla har egna värderingar.
    Nu råkar det även vara så att jag arbetat som festarangör. Arangerat större fester med olika udda teman mm.
    Så detta är väl lite mitt intresseområde.
    Så slänger in lite konkreta tips för lyxig känsla, flera av tipsen ger lyxkänsla oavsett budget. The sky is the limit, man kan göra en del saker oavsett om det får kosta lite eller mycket.

1. Ringen, oki, här är det bara egen design som gäller. Vad känns mer exlusivt att titta på än en egen design som värmer hjärtat med ens egen känsla för form samtidigt den är en enorm symbol för den vackra dagen, den sak du alltid kommer bära med dig som minne av den underbara romantiska dagen. den måste bara var perfekt. Och då återstår egentligen bara egen design. för alla är vi individer med egen känsla för form.

2. lokalen, hitta det som känns NI och utgå därifrån. för somliga är det den luftiga känslan som partytält ger, släng in några färger och detaljer, så som ljus, kronor, marchaller, golv, draperingar i tyg etc så känns det mer exlusivt. Varför inte sattsa på ett vacker arabiskt tält med välvda tak och spiror. En del trivs bättre i en grotta med plats för 500 gäster med mååååånga meter högt i tak, släng in het chilikryddad mat, asiatiskt stuk, heta spett, svalkande såser, exotiska frukter. givetvis inleds kvällen med en eldkonstnär till ryttmiska trummor.
    Eller varför inte hyra Atrium på nationalmuseet, vackra vita pelare, marmorgolv, propert snygga och helt rätta kypare som passar upp på varje bord, exlusiv champagne och givetvis en blomsterkonstnär som anpassar dekoren.
    eller hyr en båt och ha allt till sjös, bröllop-middag-dans-fest. allt kan rymmas i en vacker jacht.

3. detlajer och teman. att ha ett genomgående tema höjer känslan av stil. kan va en färg eller en form eller ett sätt/stil, te, blå/hjärtan/eld/solros/is osv...

finns oändligt med tips, men att tipsa om lite mer exlusivt är ju svårt utan att ha en känsla för paret i fråga och vad dom önskar. men som sagt va, egentligen är det bara fantasin som sätter gränser om plånboken inte gör det.

• Engelbert

>>> Bruden blå

Håller med dig, lycka kan man inte köpa för pengar. men som i vårt fall råkar vi ha mycket pengar och mina svärföräldrar MYCKET MER pengar, mer än säkert samtliga nu inloggade på BT tillsammans tjänar under sitt liv. Så för oss är det nästan som en belastning att det förväntas något så stort och påkostat... Jag har pratat med mina svärföräldrar om detta, men det är svårt, om du förstår vad jag menar...

• Bruden blå

Engelbert

det e lustigt detta med pengar. Ingen är någonsin nöjd.
    Dom som inte har dom vill ha dom, och dom som har dom klagar över att det är jobbigt med pressen.
    Vem är nöjd?
    Nä pengar är inte frågan egentligen. Alla lägger väl vad dom har råd till.
    Sen kan jag personligen tycka och hoppas att dom som har väldigt mycket pengar även lägger pengar på behjärtansvärda saker, men det hör ju egentligen inte till bröllopsfrågan.
    jag tycker inte exlusivitet ligger i summan, det ligger i känslan.
    Men sen är det ju naturligtvis lättare att få till en vacker ram runt bröllopet om man har mer klirr, men man behöver inte massor av klirr för att få en vacker ram, det räcker med lagom.

• jocelyn

Det är ju lite konstigt dock att påstå att detta ej är budgetbröllop. Alla bröllop har en budget, i det här fallet råkar det handla om en väl tilltagen sådan.

• Lady o Lufsen

Om svärföräldrarna "har mer pengar än vad samtliga inloggade nu på BT har" så undrar jag om det är dom som betalar?

OM det är så- varför stoppa på 500.000 när ni kan smälla mycket, mycket högre...?

• Engelbert

>>>Lady o Lufsen

Japp de betalar den stora delen som ligger utanför de 500.000:- (hyra av resort, maten och fotografen som flygs, alla tekniska saker, evenemnag, utflyker osv) så visst drar det iväg bra mkt mer än de 500.000 som vi får lägga.

• Sara.80

Engelbert: Nåväl, vill du verkligen göra det så tänker inte jag protestera !!!

(det du skrev till mig vill säga... ).

Hursomhelst så kan jag säga att jag också tittade på flanderslipade diamanter först (hmm... säkert i lite mindre storlek) och jag tycker de är jättevackra. Till slut blev det i alla fall briljanter för det passade vår design bättre, men vill man t.ex. ha en större enstensring eller liknande så tycker jag att en (mitt)sten i flanderslipning är jättesnyggt!

• Bruden blå

Jag förstår inte varför så många har så mycket negativt att säga när det börjar röra sig om stora summor. Eller oki, jo jag förstår varför så många sänger så mycket negativt. Pengar är pengar. OCh det sticker i en hel dels ögon när andra har dom, och dom själva inte har dom men gärna gärna gärna vill ha dom.
    Så har det alltid varit, och det är nog ett väldigt svenskt beteende tror jag, det är liksom alltid grönare på grannens gräsmatta och man har svårt att unna någon annan något "bättre".
    Märk väl att jag sätter "bättre" inom situationstecken, för jag menar att det är inte alltid bättre, det är bara vad man tror.
    Själv så rör det mig inte vad andra lägger. JAg fungerar inte så.
    Jag har välsignats med världens underbaraste sambo, som funnits vid min sida i många många år, som stöttat mig genom glädje och tårar. Som skämmer bort mig med var blick han ger mig, hans kärlek bara lyser och jag blir så lycklig. Därtill har vi tillsammans välsignats med två ljuvliga barn. Oki, jag är den första att erkänna att när man på en dag får sopa golvet, torka golvet, skura golvet, ta upp den rasiga radion, tvätta alla möbler, skura igen, ta bort sonens fingrar ur dotterns hår typ 20 gånger, fånga in sonen som rymmer skrattande, städa städa och röja undan, höja rösten minst 15 gånger och sedan får en fotboll kastad i huvudet sådär en 15 gånger och därtill ger sig på konsstycket att gå en promenad i skogen och plocka blåbär med en 4 åring och en 1,5 åring, då e man rätt trött och grinig, då känns dom inte sådär ljuvliga. Men oki, dom ÄR ljuvliga ändå.
    Och jag är den första att erkänna att dessa väggar i den lilla betonglägenheten kryper närmre och närmre. jag mår såååå dåligt av att bo i en betongklump, när allt jag vill är att flytta ut på landet.
    Att vi inte bor på landet är enbart av ekonomiska skäl. jag studerar och vi har inte råd, det finns inte på världskartan.
    Men ändå vet jag, att när jag ikväll kommer gå in och stoppa om mina sovande barn, och när jag sen lägger mig ner och somnar brevid min älskades sida, då, DÅ!!!! är jag världens lyckligaste kvinna, då finns det inget som slår det, om jag så skulle få alla pengar i världen så finns inget som grusar min lycka. Pengar är inte lycka, men tacka f-n att dom skulle underlätta *S*
    Så varför ens bry sig om hur andras budget ser ut?
    Alla lägger vad dom vill och kan, och sen får man hoppas att alla finner sin egen lycka.

• Sara.80

Just det ja, flanderslipade diamanter kan man hitta på www.diamantia.com. Det är inte alltid de har hemma, men man kan alltid kolla och fråga.

• Sara.80

Glömde säga... Diamantia ägs och drivs av familjen Kaplan, som ju för övrigt ligger bakom det mer kända Kaplans på Biblioteksgatan i Stockholm.

Svar på tråden tips om exklusivare bröllop (obs, inte budgetbröllop!!!)