Själv e jag väldigt pro budget, då min inställning till pengar är rätt hmm, ska man kalla det rationell. vill inte säga snål, men jag är starkt förankrad i känslan av att man intek an köpa lycka för pengar. Pengar är här för att underlätta för oss, men ingen blir lyckligare för att dom har mer pengar. För mig skulle det istället skapa olycka i mina känslor om jag spenderade för mycket på bröllopsdagen, jag skulle känna att det fanns så mycket annat jag också ville göra.
Jag vägrar äta på papperstallrikar som någon skrev någonstans ;) men vanliga fina vita porslinstallrikar duger fint för mig.
Lite sådär lagom. mysigt, romantiskt.
Vi kanske inte hamnade direkt på ett budgetbröllop, då snittkostnaden om man jämför antal gäster med slutsumma på bröllopet är runt 2000 / gäst (ingen resa inräknad).men jag gillar tanken i allafall på budget.
Men förstår att det kan vara roligt att lägga desto mer på ett bröllop och att vi alla har egna värderingar.
Nu råkar det även vara så att jag arbetat som festarangör. Arangerat större fester med olika udda teman mm.
Så detta är väl lite mitt intresseområde.
Så slänger in lite konkreta tips för lyxig känsla, flera av tipsen ger lyxkänsla oavsett budget. The sky is the limit, man kan göra en del saker oavsett om det får kosta lite eller mycket.
1. Ringen, oki, här är det bara egen design som gäller. Vad känns mer exlusivt att titta på än en egen design som värmer hjärtat med ens egen känsla för form samtidigt den är en enorm symbol för den vackra dagen, den sak du alltid kommer bära med dig som minne av den underbara romantiska dagen. den måste bara var perfekt. Och då återstår egentligen bara egen design. för alla är vi individer med egen känsla för form.
2. lokalen, hitta det som känns NI och utgå därifrån. för somliga är det den luftiga känslan som partytält ger, släng in några färger och detaljer, så som ljus, kronor, marchaller, golv, draperingar i tyg etc så känns det mer exlusivt. Varför inte sattsa på ett vacker arabiskt tält med välvda tak och spiror. En del trivs bättre i en grotta med plats för 500 gäster med mååååånga meter högt i tak, släng in het chilikryddad mat, asiatiskt stuk, heta spett, svalkande såser, exotiska frukter. givetvis inleds kvällen med en eldkonstnär till ryttmiska trummor.
Eller varför inte hyra Atrium på nationalmuseet, vackra vita pelare, marmorgolv, propert snygga och helt rätta kypare som passar upp på varje bord, exlusiv champagne och givetvis en blomsterkonstnär som anpassar dekoren.
eller hyr en båt och ha allt till sjös, bröllop-middag-dans-fest. allt kan rymmas i en vacker jacht.
3. detlajer och teman. att ha ett genomgående tema höjer känslan av stil. kan va en färg eller en form eller ett sätt/stil, te, blå/hjärtan/eld/solros/is osv...
finns oändligt med tips, men att tipsa om lite mer exlusivt är ju svårt utan att ha en känsla för paret i fråga och vad dom önskar. men som sagt va, egentligen är det bara fantasin som sätter gränser om plånboken inte gör det.