• Brud 070707

070707 tråd 7

Eftersom de stängde ner får förra tråd så startar jag här en ny.

Nu sitter vi här dagen innan och ska egentligen till festokalen för att pynta och duka men istället sitter vi och skriver ut vigselprogram. Festprogrammet sitter vi också och redigerar då det inte ens är klart. Sucka...må vi hinna i tid!!!

• Svar på tråden 070707 tråd 7
  • Rödtott

Brud070707, tusen tack för svar. Ska se vad jag kan göra!

• Brud 070707

Rödtott
    det var så lite så

• Felicity_Cute

Hej igen! Idag var jag på skatteverket, för jag har ännu inte fått några pappern från folkbokföringen eller vägverket. De sa att vår vigsel inte registrerats än och att det kan ta tid innan det blir gjort nu i semestertider. Så om inget hänt till den 15 aug så ska jag komma in igen. Så jag börjar bli riktigt sur, för vilket namn ska jag använda? Om jag registerar mig för att köpa något på nätet exempelvis? mitt nya namn finns ju inte än eftersom jag inte först in i registerna än! Och vi är inte gifta på pappret mer än vigselbeviset, men det kan man ju inte ha med sig överallt. Vi håller just nu på att planera en resa i slutet av augusti/början av september, och vilket namn ska jag då skriva? Med pass som ska hinna beställa, för jag kan visst inte beställa ett nytt förrän mitt nya namn har folkbokförts?!

Nä, nu får jag sluta skriva, så irriterad jag är över det här!

• Fru The

Så länge inte efternamnet är bokfört på skattemyndigheten så heter du ditt gamla namn överallt! Ett giftemål är inte gällande innan skattemyndigheten har godkänt det.. Tyvärr. Oberoende vigselintyg eller ej.

Våra papper har tagit en sväng via kommunen och legat på hög där i 2 veckor innan vidarebefordring så det kommer ta tid och jag har inget giltigt ID-kort i nuläget och vill ju knappast skaffa ett ett par veckor innan namnet har gått igenom.

Det är väl bara att ringa och ligga på den instans som har hand om ärendet och försöka få det påskyndat. Men hur lång tid tar det för att få ett pass numera då?

• Brud 070707

Vad skönt det låter att både jag och min man hade samma efternamn både före och efter vigsel så ingen av oss behövde byta Det känns lite lyxigt!

• Gerda

He, he... nu ska vårt pappersarbete genom svenska myndigheter och därefter norska myndigheter. Undrar när jag får mannens efternman på riktigt då... skulle inte förvåna mig om det tar längre tid än vad hindersprövningen tog (4 månader).

• Fru The

Gerda

Nä, du får nog ha tålamod i all oändlighet! Håller tummarna på att det inte ska ta riktigt så lång tid dock..

Idag ska man till stallet och rida. Fast det sista vet jag inte eftersom det spöregnar och vi alltid rider ute i skogen. Får se vad ägaren säger när hon ringer. Lite pyssel av diverse slag finns det dock alltid. Smörja seldon är ju aldrig fel..

• brudsnartfru

Jag ringde till Skatteverket efter att ha kollat och sett att vår vigsel hade registrerats den 10 juli men min mans efternamnsbyte har det inte hänt något med. Handläggaren som hade efternamnsbytet hade gått på semester men jag fick prata med en annan tjej som tog över ärendet och skulle fixa det samma dag. Så tjatar man lite så går det fortare.

• Fru The

Ringde skatteverket idag igen och nu är mitt efternamn registrerat och partnerskapet också såklart. Papperna kommer i början av nästa vecka! Så nu blir det dags att ta korten till id-kortet i nästa vecka.. ska bli skönt!

Svar på tråden 070707 tråd 7