• Josefin_U

Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!

Jag har ett väldigt speciellt släktnamn, det finns fantastisk historia i namnet, b.la. är det påhittat av vår familjs samiska förfäder och det har t.o.m skrivits en bok om namnet och det är bara min släkt som heter så.

Men nu i augusti gifter jag mig och det innebär ju även namnbyte, och barnsligt nog har jag en stor kärlek till mitt efternamn och har faktiskt lite smått ångest för det...
    Det låter supertöntigt men, men...
    Nån med liknande problem eller har åsikter att dela med sig?

• Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!
  • Mrs Marley

Jag har också ett familje efternamn som bärs av mina förälrar och syskon, farmor och farbror.
    Min syster har fyra barn varav två små pojkar som kommer föra namnet vidare ( om dom vill)
    Min syster behöll efternamnet när hon gifte sig och hennes man tog ett dubbel efternam.
    Jag kommer INTE byta efternamn och min m2b förstår mig fullständigt, sedan är det upp till honom om har vill ha det. Våra kommande barn kommer få mitt efternamn.

Jag skulle aldrig byta bort mitt älskade efternamn!

• Sister of the Night

Mrs marley

Om din syster har fyra barn så kan väl samtliga föra namnet vidare? ;)

• SvensBrud

Jag är blivande sommarbrud. Jag behåller mitt flicknamn/efternamn som "mellannamn" och min blivande mans efternamn blir även mitt efternamn. Vilket betyder att mellannamnet/flicknamnet ej kan användas enbart. Gäller inte juridiskt. Men däremot kan jag underteckna lite valfritt. Om jag t.ex. heter Mia Berg och min man Ola Alm kan jag underteckna: Mia Berg Alm (OBS ej med bindestreck) eller Mia Alm eller Mia B Alm. Stor valfrihet alltså.

• Mrs Marley

Du har helt rätt!
    Det beror på om tjejerna vill, är dom som oss andra kommer dom göra det.

• Sussili

Känner att även jag vill göra ett inlägg på tråden.

jag älskar inte mitt efternamn men jag har inget emot det. Dock är det en del av min identitet. Jag kommer att ha kvar mitt efternamn som mellannamn, en av anledningarna är att min blivande har utländsk bakgrund och med tanke på att det finns viss diskriminering i Sverige så vill jag visa att jag är svensk. Detta ifall jag t.ex. vill söka nytt jobb eller något annat.
    Mannen vill dock att jag ska ta hans efternamn (och det gör jag ju också eftersom mitt namn blir mellannamn och alltså inte ett extra efternamn - man får ju inte ha 2 efternamn nu förtiden utan det är mellannamn och efternamn), han har dock full förståelse för mina argument om mellannamnet. Men jag skulle förstås hellre se att han byter, men det vill han inte

• <:3 )~~~~

Tant Brud

Det är min erfarenhet om att kvinnor mestadels sköter om de kontakterna med sina barn. Jag säger inte att det nödvändigtvis är något positivt, men det tenderar att bli så. Jag själv kommer naturligtvis verka för att det inte kommer vara så i vårt fall. Men jag känner min man och hans arbete är inte det minsta flexibelt (men både, kul, intressant och en mycket god och stor inkomstkälla för oss). Jag är beredd att leva så och ser inga stora problem med det.
    (Att barnen får hans namn som mellannamn är för att det är hans barn också och vi vill att det ska "synas" det med. Vet att de inte behöver ha namnet som mellannamn för att ta det som efternamn sedan, men då är de ändå inte helt ovana det och kan identifiera sig med det också.)

Gotland-08
    Det är mycket möjligt som du säger, men min mamma har påtalat det som ett problem som hon gärna varit utan för att det sårat henne att behöva "förklara sig" för främmande människor. Kan jag undvika det så varför inte? Det är inte det viktigaste argumentet.

TS Byt inte namn om du inte vill! Det är inte alls självklart, det är ditt val ingen annans.

• lilltass

Hej!
    Mycket lustigt att du säger att äktenskap innebär ett namnbyte för dig. Det gör det ju faktiskt inte. Det är ju bara du som har bestämt det.

Ofta hör man härinne att tjejen vill behålla sitt namn men killen vill inte byta så då offrar hon sig. Varför är det självklart att tjejen ska lägga sig i den frågan? Och inga traditioner är tillräckliga som argument, tycker jag.

• Xerxesa

Jag känner när jag läser den här tråden att vad gäller namn är jag nog väldigt gammaldags.

För mig är det viktigt att kärnfamiljen har samma namn för att visa att man är en enhet. Sen att man behåller sitt namn i fall det skulle gå snett då ska man inte gifta sig, gifter sig gör man en gång annars kan man strunta i det inte köra någon säker mellanväg.

Visst kommer jag tycka att det känns konstigt att inte heta Johansson längre men ha kvar det som dubbelnamn är inte heller någon idé då får jag världens längsta namn. Sen sitter väl inte ens identitet i efternamnet eller?

Självklart får alla göra som dom vill, detta var bara mina åsikter och jag har förståelse för att andra tänker på annat sätt :)

• Fröken_U

Xerxesa

Jag är, precis som du, lite gammaldags av mig och vill också gärna att vår familj ska ha samma namn rakt av.
    Döm mig om ni vill, men spontant så vet jag, när jag ser någons dubbelnamn, att jag alltid tänker "Aha, dom är inte gift" eller att barnet har ogifta föräldrar.

Jag antar att tiderna förändras och att det numer inte är konstigt alls med dubbelnamn, men för mig känns det fel...

Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!