• Josefin_U

Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!

Jag har ett väldigt speciellt släktnamn, det finns fantastisk historia i namnet, b.la. är det påhittat av vår familjs samiska förfäder och det har t.o.m skrivits en bok om namnet och det är bara min släkt som heter så.

Men nu i augusti gifter jag mig och det innebär ju även namnbyte, och barnsligt nog har jag en stor kärlek till mitt efternamn och har faktiskt lite smått ångest för det...
    Det låter supertöntigt men, men...
    Nån med liknande problem eller har åsikter att dela med sig?

• Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!
  • Josefin_U

Tack för alla svar, verkligen gulligt! :)
    Känns som jag har mer att stå på, allt behöver - precis som ni säger - inte vara så jkla svårt jämt.
    Ska samla mig lite för att ta upp en ny diskussion med min m2b...

• Gotland-08

Har ni pratat om det många gånger? Förstår han verkligen vad det innebär för dig? Finns det ingen möjlighet att hitta en lösning?

För mig låter det galet när en person helt har bestämt sig och inte kan resonera om det. Jag har själv ett efternamn som är ovanligt och som jag gillar. Min m2b har ett efternamn som bara hans familj har och det är vackert.

Jag har inte bestämt mig om jag ska ta hans namn och det är helt och hållet mitt bestlut. Kanske fortsätter vi att ha olika namn, eller att vi har dubbelnamn eller jag tar hans...

• Josefin_U

Sister of the Night

Du får min m2b att låta som ett monster. ;)
    Jag tror visserligen inte att han skulle vara speciellt vrång och motstridig på den här punkten, men samtidigt vet jag hur viktigt det är för honom att vi heter likadant.

• Gotland-08

Ha, ha man sitter och skriver och så har alla redan sagt det man vill säga...

Lycka till TS!

• hew

Jaaa.. jag har vart gift en gång förr, och ångade mig då att jag böt mitt namn, men denna gång ska jag behålla det, men har ångest över om jag ska ta hans namn överhuvudtaget ?! Ska jag ha båda eller ?? Jättesvårt. Det är ju allafall inte det som gör att man är gift !!!

• Tant Brud

Josefin_U:
    Precis, vi kommer att heta som vi alltid gjort. Barnen har hans namn.
    Jag kan inte fatta att det är så viktigt att byta namn, verkar mest vara krångligt.
    Men så är jag lat också

Jag har också lite samiska rötter så jag måste heja extra på dig

• Josefin_U

Forsfors

Hur funkar det då när ni får barn - om ni inte redan har några? Får de dubbelnamn då eller hur funkar det?

• Sister of the Night

Ledsen, inte meningen att låta _så_ hård! :o
    men jag finner det så märkligt, alla dessa "krav" som en del har på att tjejen ska ge upp namnet utan att ens reflektera - för så har det "alltid" varit...
    Ibland är det bra att ifrågasätta sånt som anses "självklart" ;)

• Josefin_U

Tant Brud
    Tack för ditt svar! :)
    Ja, det är väl antagligen vad man gör det till. Funderar på att göra precis som du har gjort, ha mitt namn kvar men att barnen får ärva hans namn.
    Ego som jag är så räcker det med att jag har kvar mitt namn.

• Sister of the Night

Barnfrågan: Samma sak där. Det verkar vara vanligt (min högst ovetenskapliga uppfattning, grundad på vad jag läst på BT mer än statistik) att i de fall kvinnan väljer att behålla sitt namn, så får barnen ändå pappans.

Återigen, varför?? Eller åtminstone; varför så "självklart"?

Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!