• Josefin_U

Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!

Jag har ett väldigt speciellt släktnamn, det finns fantastisk historia i namnet, b.la. är det påhittat av vår familjs samiska förfäder och det har t.o.m skrivits en bok om namnet och det är bara min släkt som heter så.

Men nu i augusti gifter jag mig och det innebär ju även namnbyte, och barnsligt nog har jag en stor kärlek till mitt efternamn och har faktiskt lite smått ångest för det...
    Det låter supertöntigt men, men...
    Nån med liknande problem eller har åsikter att dela med sig?

• Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!
  • Sister of the Night

Jag har i huvudet att jag läste det i papperen jag fick hem när jag själv funderade på att byta namn (till ett namn i den egna släkten) men jag minns inte alldeles bergsäkert om det var så.

• Ladye

Kan du inte be mannen din ta ditt namn då?

• anne på grönkulla

skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

Se under mellannamn, där framgår vad som gäller.

Alltså såhär, om Lisa Svensson gifter sig med Per Karlsson och inte vill byta helt kan hon ta antingen sitt eget gamla som mellannamn eller makens. Dvs Lisa Karlsson Svensson eller Lisa Svensson Karlsson. Lite beiga exempel jag vet - i vårt fall har vi båda namn som max 10 personer i Sverige bär.

• Sister of the Night

Jamen dåså! Då hade jag ju fel! :)

• Sister of the Night

Tack för infon förresten!

• anne på grönkulla

Det var så litet så.

det som fånigt nog inte går är att korsvis bära varandras namn som mellannamn. Eller att ge bägge samma dubbla namnkombination. Tyvärr. Det lär finnas kryphål, men det är oklart.

• Sister of the Night

Det var DÄR problemet satt! Inte där jag mindes (felaktigt). Ahhh, att de

• Sister of the Night

*Puckodatorn postade utan mitt medgivande ;)*

...ska KRÅNGLA sådär!, skulle det stå.

• Sister of the Night

Jo, de där krypisarna har jag läst på BT nån gång. Dumt nog har jag inte memorerat dem, men någon vet säkert? *vink vink*

• anne på grönkulla

*spårar ur helt* Sorry TS!

Ja, faktum är att jag mitt pucko inte tänkte på att fråga om det när jag nyligen träffade en som jobbade med namn på skatteverket - det borde jag såklart ha gjort!

Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!