• Josefin_U

Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!

Jag har ett väldigt speciellt släktnamn, det finns fantastisk historia i namnet, b.la. är det påhittat av vår familjs samiska förfäder och det har t.o.m skrivits en bok om namnet och det är bara min släkt som heter så.

Men nu i augusti gifter jag mig och det innebär ju även namnbyte, och barnsligt nog har jag en stor kärlek till mitt efternamn och har faktiskt lite smått ångest för det...
    Det låter supertöntigt men, men...
    Nån med liknande problem eller har åsikter att dela med sig?

• Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!
  • Sister of the Night

Ooooops, lite OT kanske *hejdar sig*

*viskar* Ja, det var lite synd. Men det kanske dyker opp igen.

*smyger lite åt sidan*

• jocelyn

Vi ska ha kvar våra efternamn som de är. Jag vägrar byta bort eller ge bort mitt. OM man skiljer sig kan ju han ha kvar MITT efternamn om jag skulle ge honom det. Det vill jag faktiskt inte vara med om.

• <:3 )~~~~

Här har du en som behåller sitt -son efternamn fastän blivande mannens efternamn bara bärs av 15 pers i Sverige (varav 6st är hans familj) och vars eventuella barn kommer heta mitt -son namn i efternamn.

Ska bli intressant att höra vad svärmor tycker om det.. Hon utbrast när vi frågade om sambons då blivande svägerska skulle ta deras efternamn "Jamen, det är ju självklart!"..

Min bakgrund till detta val är att jag identifierar mig mycket starkt med mitt namn. Jag kommer också från en familj där släkten är viktig, till skillnad från min blivande man som inte har någon som helst intresse för sin bakgrund och historia.
    Mina ev barn kommer få heta mitt efternamn för att det antagligen är jag som kommer ha mest att göra med dagis, skola, sjukvård etc och jag vill inte behöva förklara att jag visst är mamma till mina barn (vilket min mor ibland fått göra med mig och min bror).
    Jag vill inte heller att mina barn hela tiden ska få frågan var de kommer ifrån eller om de ska ha hemspråksundervisning vilket min man fick utstå under uppväxten (mannens efternamn är utländskt. Speciellt som mannen, som nämnt, är totalt ointresserad av sin bakgrund!).
    Antagligen så får barnen dock mannens efternamn som mellannamn och så kan de sedan när de blir äldre själva välja om de vill heta mannens efternamn istället. Om de väljer det så byter jag eventuellt också om det känns rätt då.

Mannen tycker att det skulle vara roligare om jag tog hans namn nu och ev barn får hans namn. Men han har förståelse för mig och mina argument.

• Tant Brud

Varför ska inte han ta hand om dem?

Jag heter inte samma efternamn som mina barn, och det har aldrig varit några problem. Inom dagis/skola heter jag överhuvudtaget inte mitt efternamn, där är jag "X, mamma till Y"
    Det är ju knappast något märkligt att alla inte heter samma inom en familj.

Dina (ev) barn kan dessutom byta till pappans namn oavsett om de har det som mellannamn eller ej.
  • Karisma (070707)

Jag tar dubbelnamn trots att det inte blir speciellt snyggt eller smidigt men jag vill ha mitt efternamn och jag vill även ha hans. Han skulle helst se attjag byter men han tycker det är ok såhär då jag verkligen vill ha mitt eget kvar.

• anne på grönkulla

Fast varför har vissa män åsikter om vilket namn deras fruar har (och vilka kombinationer) - om de själva vägrar att diskutera sitt eget namn? Kan nån förklara det?

• Sister of the Night

anne på grönkulla

Det undrar sannerligen jag också.

• mazarinen

Kommer ha mitt efternamn som mellannamn. Mitt namn är "vanligare" än hans fast jag inget -sonnamn har men han har.
    jag behåller mitt för att jag släktforskat fram ursprunget.

• mazarinen

Hm...nu blev det konstigt, mitt namn är inte heller jättevanligt, men fler heter det än hans efternamn.

• Gotland-08

Har jag tur kommer jag ihåg det nästa gång vi ses... men det är inte säkert! Jag möter många föräldrar och tyvärr, alldeles för sällan för att komma ihåg allihopa. Finns många roliga missförstånd som jag skulle kunna berätta om... men det är helt ur samtalsämnet i denna tråd
Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!