• Strumpan.

Ögonoperation

Hej!
    Jag funderar på att göra en ögonoperation (jag är närsynt). Jag känner mig lite nervös för jag vet ingenting om riskerna. Är det nån som har gjort en sån här operation och vill berätta lite hur det gick till mm.

Tack

• Svar på tråden Ögonoperation
  • vixen not a tramp

pickolina
    För mig som inte bor i sthlm skulle det inte löna sig med resorna dit osv. Sen har jag ju studentrabatt oxå...

• pickolina

Mia.Maria - Nej då blir det ju lite annorlunda så klart.. :)

• vixen not a tramp

Idag tog jag (förhoppningsvis) sista bilderna på mig med glasögon...Bara i morgon kvar, sen är det dags. Känns både roligt och läskigt, mest roligt dock!

• vixen not a tramp

Nu är jag OP och mår toppen! Ser riktigt bra, men lite dimmigt är det. Tydligen pga att hornhinnan är svullen. Jag hade lätt kunnat jobba idag, men hade ledig dag, och det är ju alltid skönt!

Har lite hazing runt lampor, men inget som stör. Jag kan verkligen rekommendera opticare, ring för konsultation ni som är sugna!!!!

Fortsättning följer...

• pickolina

Mia.Maria - Vad skoj! Grattis! :)

• rocketqueen

Mia.Maria - var tvungen att kika in här för att jag visste att det var nu i dagarna det skulle ske... Det låter ju superbra! Så himla kul med bra syn! Ska nog göra det där inom en snar framtid...

• vixen not a tramp

pickolina
    Tackar!!!

• rocketqueen

Måste ju säga grattis också! GRATTIS!!

• vixen not a tramp

rocketqueen
    Tackar!!!

• Limegrön

Välkommen till "klubben"!!!

• pickolina

Okej, nu vill jag gärna skriva av mig lite, för jag är så GLAD!!!!!! :D

Jag op mina ögon 2002, ganska exakt 5år sedan.. Nu har det visat sig att jag fortf har lite brytningsfel. Jag kontaktade kliniken och beskrev min situation och min besvikelse.. Dom föreslog att jag skulle komma på återbesök.

Nu kommer jag precis från kliniken, där jag träffade kirurgen.. Han var supertrevlig och konstaterade snabbt att jag fortf har lite brytningsfel och "det ska du ju inte ha", var hans kommentar.. :)

Dom kommer nu op mina ögon för att korrigera detta.. Puh.. Vilken lättnad och GUD vad jag är glad! En stor eloge till kliniken.

• vixen not a tramp

pickolina
    Va bra!!!

Limegrön
    Tackar!!!

• LMK

Nu har även jag opererats!

5/9 var det dags att bege sig till Globen & det pirrade rejält i magen. På plats konstaterades det dock att Lasak inte var en bra metod för mig, som jag tidigare fått ok på. Min läkare rådfrågade sina kollegor & alla var överens att Elsa skulle vara bäst för mina lite för ojämna hornhinnor.
    Paniken växte då jag inte alls var förberedd på detta samt att jobbet mitt inte heller var det.
    Läkaren förstod mitt dilemma & gav mig en sjukskrivning på följande vecka.

Själva ingreppet gick jättebra & var inte alls läskigt eller obehagligt. Snarare skumt då man ser allt hela tiden men ändå inte reagerar.
    Fick med mig allt för eftervården samt ett gäng starka smärtstillande tabletter.
    Väl hemma så började ögonen göra sig påminda om vad de hade varit med om.
    Min man lyckades jobba hemifrån under de värsta dagarna & det var verkligen tur. Har varit helt sängliggande i 4 dagar insvept i min Citadon-dimma. Han såg till att jag kom till badrummet, fick i mig mat, tabletter etc. Levde mer el. mindre i totalt mörklagt sovrum.
    Att ta alla ögondroppar har varit en pärs då det nästan varit omöjligt att få upp ögonen under denna tid.

Efter 3 dagar skulle skyddslinserna ut & det var en utmaning i sig. Omöjligt att vara i ett ljust rum, ha ögat öppet länge samt få sig själv att pilla i ögonen. *rys*
    Efter ca. 20 försök så fick jag till slut ut dem i ett kolsvart sovrum.
    Efter detta var det skönt att få sova.
    Morgonen efter var helt otrolig. För första gången på 4 dagar kunde jag se och det bra! Borta var den otroligt svidande & skavande känsla jag utstått. Dock var inte balansen med på noterna & yrseln var nära så fort jag tittade runt för mycket.

Har nu snart betat av min sjukskrivning & ser fram emot att komma tillbaka till jobbet. Dagarna blir väldigt långsamma när man inte kan använda ögonen. Uppskattade på slutet att lyssna på musik, innan dess skulle allt vara knäpptyst.
    Har haft dim-syn som gjort det omöjligt att läsa, där av den längre rehaben vid Elsa än vid tex. Lasak. Men nu blir det bara bättre & bättre. Har inga andra biverkningar som tex. Halo.

Trots en tuff vecka är detta det bästa jag gjort! Nu ser jag fram emot att möta hösten med mina nya ögon!

KRAM!

• Limegrön

Fick du pilla ut skyddslinserna själv???? Jag var på återbesök efter 3 dagar, och då tog de ut dem åt mig! Jag skulle aldrig lyckats pilla ut dem själv!

Bra att ha maken hemma första dagarna va!? Vilken otrolig hjälp det är. Första dagen kan man ju knappt gå på toa själv Men jag har upptäckt att jag klarar mig ganska bra i hemmet utan att se. Bättre än jag trodde i alla fall.

Nu, efter 8 månader, har jag bättre syn än jag någonsin haft med linser eller glasögon. Det enda jag märker av, är att det svider lite om jag sitter för länge framför datorn. Vilket är lätt hänt när man hänger på BT hela dagarna

Svar på tråden Ögonoperation