• Strumpan.

Ögonoperation

Hej!
    Jag funderar på att göra en ögonoperation (jag är närsynt). Jag känner mig lite nervös för jag vet ingenting om riskerna. Är det nån som har gjort en sån här operation och vill berätta lite hur det gick till mm.

Tack

• Svar på tråden Ögonoperation
  • Superpuman

Jag gjorde LASIK för några år sen på Ögonlasern i Stockholm och är helnöjd! Operationen tog bara några minuter och jag såg bra direkt efteråt. Rekommenderas varmt! Men ta med dig en kompis, mina ögonlock svullnade när bedövningen släppte så jag såg inget på en timme ungefär.

• rocketqueen

Gör man inte ett öga i taget och ser hur det blir?

• ankan05

Någon som har erfarenhet av ICL - dvs det kirurgiska ingreppet där man opererar in en permanent lins i ögat?

Jag har själv väldigt dålig syn och kan inte bli hjälpt av laser. Har varit på förundersökning och det verkar som om ICL är det enda alternativet för mig. Med min vanliga otur så är det givetvis också det dyraste alternativet (23.500 kr PER ÖGA!)Puh...

Vill veta mer om resultat, risker och erfarenheter!!!

• Limegrön

T och U:
    Jag tror inte att de kan operera mer än -10, de kan inte garantera resultatet. Om inte opticare vill göra det, så finns det säkert en anledning. Kanske bättre att vänta några år och vänta tills tekniken och forskningen gått framåt? Inte värt att riskera något!

rocketqueen:
    De flesta gör båda ögonen på en gång, eftersom det kostar mer att göra det vid två separata tillfällen. Dessutom är det "lika bra" att få det gjort vid ett tillfälle. Det gör ju trots allt ont efteråt, och då spelar det ingen roll om det är båda ögonen som smärtar...

Superpuman:
    Absolut!
    Till mig sa de att jag MÅSTE ha sällskap på operationsdagen. Dels för att lugna ner mig, dels för att få hjälp hem. Tog med mig solglasögon också.

• rocketqueen

Limegrön
    Aha! Tänkte att om något går fel så har man ju ett öga i behåll om man tar ett i taget... :D

• Miss Sofie

Hej hej

Jag har oxå haft LASEK, jag kunde inte heller ha LASIK eftersom min hornhinna va lite tunn och jag har haft rätt så mycket problem med allergi och med LASIK "skär" dom ju upp ett litet lock som aldrig riktigt läker, och med mina allergiproblem så va risken rätt så stor att jag skulle få en infektion och det ville vi ju inte :) Jag var närsynt och hade brytningsfel.

På torsdagen åkte jag in, tog 20 totalt från att jag gick genom dörren, hade operationen, gick igenom allt med ögondropparna och sånt till att jag åkte hem. Jag hann inte ens bli nervös. Jag la mig i stolen typ som en tandläkarstol. Jag hade fått de bedövande ögondropparna, det gör inte ont men det kändes lite mysko bara, pupillerna blir ju jättestora! Sen droppade dom i alkoholen, det gjorde inte alls ont tyckte jag.
    Allt blev suddigt och jag fick fokusera på en orange prick. Jag var lite nervös eftersom den dumma pricken rörde på sig, tyckte jag och jag trodde att jag råkade titta bort en stund men det var inga problem. Sen va det nästa öga. Själva lasern va jag nervös för folk hade sagt att det luktade bränt, men det var inte så farligt alls.
    När dom va klara fick jag sitta upp och jag kunde se, det var så skumt. Jag kände mig lite yr efteråt.

Som Limegrön sa efter ca 30 blev jag väldigt ljuskänslig. Kändes som om man hade skalat hundra lökar typ, tårarna bara rann. När jag kom hem tog jag mina smärtstillande ögondroppar och gick och la mig. Den första dagen försökte jag sova så mycket som möjligt och så va jag mest i mitt mörka sovrum :)

Dagen efter åkte jag tillbaka på återbesök vilket jag inte ville, det var rätt så ljust ute och jag gick omkring i mina stora solbrillor (i februari) kände mig som en idiot. Ögonen sved lite, det var lite för ljust tyckte jag :) Mina ögona läkte som dom skulle så det var bra men jag försökte blunda så mycket som möjligt ändå hela dagen "better safe than sorry".

4 dagar efter operationen va det återbesök igen och dom tog ut linserna, dom hade inte besvärat mig alls och det kändes inte annorlunda efter dom tog ut dom heller.

Jag var ledig från jobbet i en vecka och man fick ögondroppar man skulle ta i typ 1 månad. Jag hade operationen i februari och jag ser hur bra som helst nu, är inte mer ljuskänslig än förut och har inga problem med mörkerseende. Jag hade lite torra ögon den första månaden och jag har fortfarande ögondroppar utifall att men det är sååå värt det.

Jag var skitnervös innan operationen och tänkte Gud tänk om jag blir blind men dom försäkrade mig om att det har aldrig hänt ("ta i trä") och dom var väldigt hjälpsamma. Jag frågade även min ögonläkare som faktiskt rekommenderade det.

Jag är så glad att jag gjorde det. Jag gjorde det iof på Optical Express England, där jag bodde och det var rätt så billigt, jag betalade ca 11 000 kr för båda ögonen. Då inkl även en extra operation om jag behövde det så det är bra =)

• söderö

Jag opererade mig (LASEK) för 2 år sedan. Det är det bästa jag har gjort. Var närsynt innan, hade -3,25, men ser perfekt nu. Det är en sådan frihetskänsla att inte behöva leta efter glasögonen på morgonen och att slippa krånglet med linser.

Jag är väldigt sprut/blod/sjukhus rädd så jag valde bort LASIK därför att jag inte ville att de skulle skära i ögonen. Jag fick en lätt ångestdämpande tablett innan operationen och den funkade. Jag trodde att det obehagligaste skulle vara klämmorna som håller upp ögonen men de känns inte alls.

Dagarna efteråt hade jag ganska ont och försökte sova så mycket som möjligt. En vecka efter operationen var jag torr i ögonen men i övrigt så var jag utan besvär. Torrheten i ögonen hade jag kvar ganska länge, upp till ett år efteråt använde jag fortfarande ögondroppar.

Ångrar inte för en sekund att jag opererade mig.

• Snart_FruL

Jag har också gjort en LASIK-operation. Jag gjorde mina under det senaste året hos Globens ögonklinik i Göteborg. Jag har betalat 24000 och i dem ingick allt, även ev omoperationer.

För min del så fick jag operera ett öga i taget. Jag hade -7 och 0,25 brytningsfel på ena ögat och -4,25 och 1,25 brytningsfel på det andra. De tyckte att det var bättre att jag tog ett öga i taget eftersom jag hade så dålig syn.

Jag började med det som hade störst brytningsfel. Hur operationen gick till har det flesta ju redan berättat. Det gick väldigt smidigt. Fick sitta kvar i väntrummet en halvtimme, sen kollade ögonläkaren om bandagelinsen satt kvar. Fick med mig en necessär med ögondroppar, solglasögon och smärtstillande tabletter. Och så rekommenderade sköterskan att jag sov en lång stund direkt när jag kom hem.

Dagen efter operationen fick jag åka tillbaka på kontroll. Läkaren kollade att fliken låg som den skulle och tog bort bandagelinsen. Fick göra en snabb synundersökning, hade fått perfekt syn. Fast det kändes som att jag tittade igenom en plastfilm i ett par dagar efteråt.

Mitt andra öga opererades i år sista januari. Då hade gått ca 8 veckor sen min första operation. Det var åtta jobbiga veckor. Försökte först att ha linser på det oopererade ögat, men det var jobbigt. Har aldrig haft linser tidigare. Jag hade ett par gamla glasögon, där jag skruvat ur ena glaset. Men jag kände mig sjösjuk i dem. Så jag gick för det mesta utan att ha något på dem. Ögonen vande sig nog lite skulle jag se på långt håll använde jag det opade ögat och tittade nära med det som väntade på op.

Den andra operationen gick smidigt, men jag märkte rätt fort att jag trots operationen inte såg så bra på det ögat. Jag har pratat med kliniken och jag ska komma tillbaka efter sommaren. (på grund av att jag har gräspollenallergi så ska vi lämna mina ögon ifred över sommaren.) Och de kommer att göra om operationen på det ögat.

Jag ser ju hyfsat idag. Jag klarar mig utan glasögon. Men eftersom mitt ena öga inte ser så bra, tror jag har ett synfel på -3 eller 4 nåt, så får ögonen anstränga sig otroligt mycket. Vissa kvällar är det jobbigt att läsa texten på tvn.

Solglasögonen jag fick använder min m2b när han kör, han brukar säga att det är de dyraste solglasögon han någonsin haft... Jag har äntligen fått gett mig hän åt min stora last att köpa solglasögon. Jag har alltid varit galen i dem! Nu behöver jag dem dessutom, för jag är extremt ljuskänslig, ibland måste jag ha dem även fast det är jättesoligt. Kändes ju lite knäppt att gå i solglasögon i februari och min m2b kallade mig för sin lilla stjärna.

Trots att jag behöver göra en omoperation så ångrar jag mig inte en sekund.

• Strumpan.

Nu har jag bokat tid för förundersökning hos globen i göteborg. *glad*

• Tant Brud

ankan05:
    En arbetskompis till mig gjorde den där operationen (där man sätter in en permanent lins). Jag skulle nog föredra den operationen framför laser! Det är samma metod som används vid starroperationer.
    Men hon blev väldigt ljuskänslig och har haft problem med tårflödet sedan dess, eller snarare, hon har inte så mkt tårar så hon måste droppa många gånger om dan. Kanske inte hänger ihop med operationen.

Sen är ju ett tips (eftersom jag själv är 40+) att ska man operera så ska man inte vara för gammal. När man passerar 40-strecket är det dags för läsglas för de flesta så då är man ju tillbaka på ruta ett, inte riktigt, men ändå.

Svar på tråden Ögonoperation