Ögonoperation
Hej!
Jag funderar på att göra en ögonoperation (jag är närsynt). Jag känner mig lite nervös för jag vet ingenting om riskerna. Är det nån som har gjort en sån här operation och vill berätta lite hur det gick till mm.
Tack
Hej!
Jag funderar på att göra en ögonoperation (jag är närsynt). Jag känner mig lite nervös för jag vet ingenting om riskerna. Är det nån som har gjort en sån här operation och vill berätta lite hur det gick till mm.
Tack
Ingen som har opererat sina ögon?
Jo jag!
Opererade m LASIK-metoden för 4 år sedan. Är JÄTTENÖJD! Vad vill du veta? Fråga så berättar jag gärna.
Kan man bli blind?
Är det verkligen så smidigt som alla säger?
Ser du perfekt nu?
Blev det några komplikationer för dig?
Jag är nämligen ganska nervös, men vill verkligen göra det.
Vart opererade du dig?
Har du besökt något ställe där de gör ögonopertioner än (så de har berättat för dig vad som händer)?
Vilken operationsmetod har du då blivit rekommenderad?
Hur närsynt är du (har du tex -3 eller -6??)
Jag opererade mig på St Eriks ögonsjukhus och blev inte blind efter operationen.
Ser perfekt på ena ögat efter operationen och har -0.3 på andra (klarar körkortkraven).
Fick inga komplikationer.
Dock blir man lite torr i ögonen i ett par månader efteråt och jag har sämre mörkerseende (kör helst inte bil i mörker längre).
Jag gjorde min laseroperation för 1 1/2 månad sen! Jätteskönt att kunna se utan glasögon. Jag hade brytningsfel & var närsynt. Det gjorde inte alls ont, var bara torr i ögonen efteråt & körde stenhårt med droppar efteråt. Rekomenderar verkligen att operera!!!
Om kvällarna när jag har sett på TV i sängen gör jag momentet att jag försöker ta av mig glasögonen. Jag operarade mig på Opticare i Linköping & åker på efterkontroller i Norrköping. Kostnad: ca 28 000 kr, men det är det värt om man räknar vad linser & glasögon kostar.
Boka en tid & kolla upp om en operation är möjlig! Det är verkligen en frihet att slippa glasögonen och kunna se. Jag har också liksom vinterbrud lite problem vid mörkerseendet upptäckte jag igårkväll när jag körde bil, men jag var lite trött också. Men det tar 2-3 månader innan ögonen stabiliserat sig.
Jag gjorde en LASEK i januari i år. Jag kunde inte göra LASIK som är den vanligaste metoden nu. Det innebar att första läktiden skulle bli något längre (upp till 1 vecka istället för 1 dag) och att det skulle göra mer ont. Jag hade -5.75 och -6.
Så här gick det till:
Måndag - operationsdag. Det enda som gjorde ont var att få sprit i ögat. Själva operationen tog 5 minuter och när det drog bort mig från maskinen såg jag på en gång! Efter ca 30 min började ögonen rinna och jag ville bara blunda. MYCKET ljuskänslig!
Tisdag - Jag sitter i ett mörkt rum och lyssnar på musik. Äter smärtstillande (Oooh så skönt...) och droppar ögonen enl. schema.
Onsdag - Jag läser tidningen på morgonen
Torsdag - Återbesök. Jag har redan körkortssyn och de plockar ur de hårda skyddande linserna som skavt i ögonen. SKÖNT! Jag ser lite på TV på kvällen.
Fredag - Känns ung. som vanligt men ögonen rinner lite mer än normalt bara... Tittar på TV flera timmar!
Första 3 månaderna - extra ljuskänslig. Kan inte titta upp i en lampa utan att ögonen svämmar över. Behöver droppa med vanliga ögondroppar ca 1 gång/dag.
Nu - jag ser hur bra som helst, allt har varit bra vid återbesök, ögonen rinner mindre än de gjorde innan operationen! Inget försämrat mörkerseende heller!
Kan varmt rekommendera det för andra!
Har en kompis som också gjort ögonoperation och hon har också försämrat mörkerseende så det verkar vara ganska vanligt.
Har själv många gånger tänkt på operation men just nu finns det inte pengar till det så det får vänta några år
Där jag gjorde min operation kunde man dela upp betalningen på 3 år.
För mig var det en underbar upplevelse!
Synfel: -6,50 och -6,75 & Brytningsfel.
Synen måste ha stabiliserat sig innan man får lov att göra det så synen ska inte ha ändrat sig med än 0,25 på 2 år. I alla fall kraven på Meducolar i Göteborg! Och det är klart det blir ju bäst resultat om man har en stabiliserad syn!
Jag tycker inte mitt mörkerseender är direkt förändrat, har aldrig gillat att köra bil och så i mörker.
Däremot tycker jag att jag är extra ljuskänslig men det ser jag inte som ett stort problem - det är ju bara att använda solglasögon och det behöver jag ju inte ha jämt!
Jag bestämde mig för operation vintern i januari 2004.
Maj 2004 Synundersökning (2 år sedan sist). Synen hade inte ändrat sig nämnvärt.
Maj 2004 Ringer och bokar tid för för-undersökning. De bokar samtidigt in en preliminär operationsdag ifall undersökningen är bra så det inte blir för långa väntetider för mig
Juni 2004 Förundersökning. Har med mig mina föräldrar för man får massa ögondroppar som förstorar pupillen som gör att man blir extremt ljuskänslig och halvblind en stund. De fotograferar ögonen, gör en del test mm. Allt ser bra ut! Jag är ok för att göra en LASIK. Min kompis skulle också operaera sig 2004 men han hade för tunna hornhinnor och fick göra en ELISA tror jag det heter. Han var också jättenöjd!
Sommaren 2004...evig väntan :)
Augusti 2004 Operation.
Har fått med mig s st Stesolid hem som jag tog 1 timme innan själva operaitonen. De hjälpte inte innan, var väl för spänd men efter somnade jag som en stock och sov i 2 dagar... :D
Jo, var på kliniken kl. 10.
Satt ned en liten liten stund bara.
Inropad.
Fick sitta på britsen en liten stund medan de förberede saker.
Fick lägga mig ned och fick en filt på mig.
Massa ögondroppar - den enda bedövningen (det känns inte). Jag var rädd att det skulle vara sprutor innan jag läste på om det.
Opererat båda ögonen. Andra ögat var lite läskigare då jag visste vad som väntade. Men det gjorde inte alls ont man såg ju vad de gjorde för man kunde ju inte blunda & man kände ju att det var där och grejade.
Ungefär så här...
1. Tejpar fast ögat med en plastfilm (känns inte)
2. Spärrar upp ögat med små små tänger - känns inte heller
3. Har en apparat som skär det tunna tunna locket i hornhinnan (känns ett litet tryck - inte ont)
4. Kör laser (luktar lite bränt - men gör inte ont)
5. Lägger över hornhinnefliken igen.
6. Tokar och tvättar
7. Färdigt
Från att jag gick in på operationssalen tills jag kom ut tog det 18 minuter. Snabbt!!!
Läkaren berättade om ev. risker i samband med förundersökningen och de är ju olika beroende på vilken metod de kan göra! Riskerna är dock ganska små.
Man fick droppa med antibiotikadroppar 1 vecka & fuktdroppar i 1 vecka. Jag aänvände fuktdroppar cirka 1 månad. Men jag jobbar på sjukhus o vi ar extrem torr luft o kanske hade jag extra känsliga ögon.
Min M2B ledde mig till bilen - jag blundade. Sedan öppnade jag ögonen i bilen och såg nummerplåtarna på bilarna framför mig!!! Wow, jag har knappt sett en bil framför oss tidigare om jag tagit av mig glasögonen. Somnade sedan.
Sov hela fm.
Såg på lite TV på kvällen - helt ok.
Dagen efter återbesök som var bra. Läkaren sa att jag redan hade en normal syn 1,0. WOW!
Senare 2 återbesök till....
Det bästa jag har gjort.