• Strumpan.

Ögonoperation

Hej!
    Jag funderar på att göra en ögonoperation (jag är närsynt). Jag känner mig lite nervös för jag vet ingenting om riskerna. Är det nån som har gjort en sån här operation och vill berätta lite hur det gick till mm.

Tack

• Svar på tråden Ögonoperation
  • Ia77

Ja, man såg ju bra direkt. Jag körde bil dagen efter till efterkontrollen. Solglasögon behövs ju när det är soligt ute. Men va roligt att äntligen kunna välja & vraka bland solglasögonutbudet.

• Saya

Blir lite mer sugen på operation kan jag säga... men har även planer på tandställning så här på äldre dar och det är ju inte heller direkt billigt

Kanske skulle söka till nåt "Extreme Makeover"-program

• Limegrön

Jag gjorde min operation på Opticare i Uppsala. De har också som krav att man ska ha haft stabil syn i 2 år. Jag hade med mig intyg från min optiker. Om synen fortsätter att försämras innan, känns det ju lite meningslöst att operera sig
    På Opticare har de också möjlighet till delbetalning, men jag fick bidrag från mina föräldrar och betalade en del själv. Allt gick på 28 000kr. Värt varenda krona! Särskilt när man vet vad glasögon och linser kostar...
    Kan också tillägga att personalen på Opticare var jättebra! De förklarade allt mycket pedagogiskt innan, så jag blev aldrig nervös - fast den lugnande tabletten hjälpte nog till lite också

• lilla lilja

Jag opererade mina ögon för ett halvår sedan på Ögonlasern i Stockholm. Operationen skedde med Lasik-metoden och gjorde inte ont alls. Däremot var jag ljuskänslig de första dagana efter operationen. Jag var även torr upp till en månad efter operationen och använde därför ögondroppar regelbundet. Själva operationen gick till på samma sätt som ovanstående beskrivit.

Min syn är helt perfekt och operationen är nog den bästa investeringen jag gjort i mig själv!!! Känslan att inte vara beroende av linser och glasögon är fantastisk.

Vad gäller Ögonlasern har jag bara gott att säga. Servicen är utomordentlig och man får ett journummer5man kan ringa dygnet runt vid eventuell komplikation, vilket är skönt att veta för det fall man skulle "råka" ut för något. Vidaren gör man regelbundna undersökningar, dels för att kolla ev synförändringar, dels för att kolla att ögonen är friska. Skulle man få förändrad syn inom ca 1,5 år efter operationen så operarear de igen kostnadsfritt. Tror även det finns möjlighet till räntefri delbetalning. Studenter får dessutom rabatt!!!

Jag kan verkligen rekommendera dig att gå på informationsmöte som Ögonlasern arrangerar emellanåt. Att operera ögonen är ett viktigt beslut och då skadar det aldrig att samla på sig så mycket info som möjligt!

• Strumpan.

Jag känner mig genast mycket lugnare. Jag ska nog slå till på en operation till hösten.

• Cira

Jag har hört att det finns en ökad risk för hornhinneavlossning när man opererat ögonen, stämmer det? Har också hört om många som får problem med dubbelseende och grusiga ögon. Jag vill jättegärna operera mig. Nu får jag inte längre använda linser för min optiker utan måste gå med glasögon och det känns jättejobbigt. :(

• LindaBirgitta

Nog är det så att det i allmänhet går väldigt bra med den här typen av behandlingar och slutresultatet blir väldigt bra. Dagens laserteknik är ju väldigt exakt och läkarna oftast väldigt skickliga.

Men, och detta skriver jag inte för att skrämma upp någon, man ska vara medveten om att alla operationer innebär en risk. Det finns alltid några få fall där det går snett. Hade en bekant som förlorade synen efter en laserbehandling av detta slag på ett stort Stockholmssjukhus. Detta är naturligtvis mycket, mycket ovanligt. Men som sagt man ska vara medveten om att man utsätter sig för en, iofs mycket mycket liten, men ändå en risk.

• T och U

Jag har också börjat fundera på en ögonoperation, men nu är det så att jag har styrka -12. Tittade in på Opticare precis nyss eftersom många här tycker de är bra. Det visade sig dock att maxgränsen är -10. Är det någon här som vet om man kan operera med min styrka och var isf?

• T och U

Förlåt att jag snodde din tråd lite här TS, men det verkar som om många här inne vet ganska mycket om detta område... Hoppas att det är ok?! :)

• Strumpan.

T och U:
    DEt är helt OK.

Ok, jag kände mig lugn men nu är jag inte det längre.
    LindaBirgitta: Var det en ögonoperation din kompis gjorde för att slippa ha glasögon eller var det för någon annan orsak han opererade sina ögon?
    Du skrämde upp mig reält nu.

Guud, vad svårt att välja isåfall. Slippa linser eller bli blind.
    KLart man inte vill bli blind, men man vill ju inte hålla på med linser varje dag hela livet.

Svar på tråden Ögonoperation