• Strumpan.

Ögonoperation

Hej!
    Jag funderar på att göra en ögonoperation (jag är närsynt). Jag känner mig lite nervös för jag vet ingenting om riskerna. Är det nån som har gjort en sån här operation och vill berätta lite hur det gick till mm.

Tack

• Svar på tråden Ögonoperation
  • pickolina

Jag har op, med Lasik, för 5-6 år sedan. Op på Globens Ögonklinik, vilket är dom är "störst" i Sverige på ögonoperationer. Jag ser 1,0 (perfekt) på varje öga och 1,5 om jag tittar med båda. Jag har även ganska många kompisar som op, med både PRK, Lasik och Lasek/Elsa.

Vad jag läste då i alla fall så fanns det inte ett enda fall i Sverige som gått fel med Lasik. Det enda är att op kan behöva göras om eller liknande, men aldrig att det skett allvarliga skador. Men det kan du söka info gällande på nätet, så du vet säkert.

Det var inte alls läskigt, gjorde inte ont och var över på ett kick. Efteråt såg jag väldigt suddigt men efter jag kommit hem och vilat en stund och slog upp ögonen så såg jag glasklart. Dvs redan ett par timmar efter op. Min väninna, som såg mycket sämre än mig innan op såg bättre redan direkt efter op, men inte glasklart förrän efter ett par timmar, som för mig.

Det enda som var lite jobbigt var att jag var tvungen att ha solglasögonen på mig i flera veckor (mitt i vintern). Hittade ju knappt hem i mörkret. Haha.. Men det överlever man.. :)

Till en början hade jag mer huvudvärk oxå, pga att jag såg alldeles FÖR bra och blev så känslig.. Men det är nog få som råkar ut för. Jag hade haft det problemet även innan och när jag op mig så hade jag det minsta/och näst minsta synfel man kunde ha. Dom flesta som op ser ju mycket, mycket sämre och får inte alls så extrembra syn efteråt som jag fick. Nu har synen blivit lite sämre så jag ser "bara" perfekt. Hahaha...

Det är inget att vara skraj för, vill du och har möjlighet, så "go for it"!

• LindaBirgitta

Strumpan

Han var närsynt och ville bara slippa glasögon. Jag vill egentligen inte skrämma upp någon. Som jag sa så är risken otroligt liten, men en operation är en operation. Precis som att något kan gå snett när man opererar blindtarmen så kan det göra det när man operarar ögonen. (Risken är för övrigt större vid en blindtarmsinfektion). Jag tycker absolut att du ska göra en operation om du vill. Jag her själv funderat på det men inte riktigt haft råd. Däremot kanske man ska fundera på om det ändå inte kan vara värt att ta ett öga i taget. Men läkaren kommer ju att gå igenom alla risker med dig och så. Han är helt klart den som kan ge dig bäst information.

• Saya

Pickolina

Du skrev något i ditt inlägg som jag har funderat över när det gäller det här med ögonoperation.

Min syn har försämrats, om än inte mycket så har den dock försämrats, de senaste åren. Jag har förstått att man ska ha haft en "stabil" syn på 2 år för att få genomgå operationen. Men efter operationen, kan det vara så att synen fortsätter att försämras? Du skriver att "nu har synen blivit lite sämre så jag ser "bara" perfekt". Det innebär alltså att din syn har blivit sämre (trots att den fortfarande är perfekt ).

För att sammanfatta min fråga: Kan det vara så att man 20-30 år efter sin operation återigen ser så illa att man tvingas bära glasögon (eller göra en ny operation)?

• pickolina

Saya - Alla jag känner som op sig ser sämre nu än efter operation och så blir det för alla. Förr eller senare.

Så här är det, synfelet som korrigeras kommer aldrig tillbaka men ålderssyntheten kan man aldrig förhindra..

Det sker dock alltid(?) en försämring ganska snart efter operationen, när ögat stabiliserar sig eller vad man nu ska säga. Sedan kommer synen att försämras med tiden, pga åldern. Det kan man aldrig förhindra på något sätt.

• pickolina

Saya - Så på din fråga -JA så är det. Förr eller senare så kan det sluta med att man ändå måste anv glasögon eller op om sig. Men då handlar det oftast om att kanske bära läsglas när man läser osv.. Fast det är ju olika, beroende på bra/dåligt ögat åldras helt enkelt.

• 3Maj08

Jag har gjort en Lsik på Nya Ögon i SThjlm för 3 år sedan. Jag betalade 20 000:- för båda ögonen vid ett behandlingstillfälle. Jag hade -2,25 på båda ögonen. Det tog 22 sek på varje öga sedan var det klart. Det gick hur lätt som helst och gjore inte alls ont, kändes inte ens om jag ska vara ärlig.

EFtråt hade jag dimsyn i några veckor vilket var lite jobbigt med huvudvärk o så men det försvann ju sedan vilket det gör så det är helt klart värt det.

Det är UNDERBART att kunna vakna varje morgon och kunna se Kunna bada utan linser och slipoopa bli torr i ögonen. SLippa de där jäkla brillorna o få känna sig snygg igen!

Jag rekommenderar det verkligen, det är de bästa jag har gjort (förutom nu när vi ska gifta oss

• 3Maj08

Läste hätr att en del skriver att det kommer tillbaka. Man ska helst vänta tills efter 26 eller om det var 27 år eftersom ögat då kans växa lite (efter det stannar det av) men just runt 16, 26 års åldern kan det växa o gör att man blir närsynt. Jag gjkorde min op när jag var 23 men jag hade tur som klarade mig. Sedan sa de att det var 2 år garanti (på papperen) men de lovade 3 år muntligt om det skulle vara så, fick åka på återkontroll men jag hade bra syn o slapp op om mig. De var väldigt hjälpsamma och förstående på Nya Ögon. Rekommenderar de starkt!

Axel som gör det är sååå skicklig!

• 3Maj08

Förresten, jag tog avbetalning räntefritt i 3 år. 900:- i månaden. Superbra.

Har oxå fått sämre mörkerseende just när jag kör bil o undviker därför det.

• pickolina

Hemlig08 - Då läste du fel. Synfelet kommer aldrig tillbaka. Men närsyntheten kan man aldrig stoppa/förhindra oavsett hur gammal man är när man op. Försämringen som sker strax efter är oxå naturligt och sker för alla vad jag hört, det är att ögat stabiliserar sig..eller något liknande. Så något prat om att synfelet kommer tillbaka var det inte. Vilket är skälet att synen ska ha varit stabiliserad i minst 2år innan op.

• pickolina

Oj, skrev närsyntheten..ålderssyntheten menade jag ju så klart..

Svar på tråden Ögonoperation